Narnia - From Darkness to Light (2019)

Zweden
Uitgebracht in eigen beheer

1. A Crack in the Sky (4:24)
  2. You Are the Air That I Breathe (4:12)
  3. Has the River Run Dry? (5:09)
  4. The Armor of God (4:16)
  5. MNFST (4:26)
  6. The War That Tore the Land (4:30)
  7. Sail On (5:43)
  8. I Will Follow (4:01)
  9. From Darkness to Light, Pt. I (5:00)
  10. From Darkness to Light, Pt. II (3:44)
avatar van gigage
Niet elke Scandinavische band zingt over vikingen, Noorse Mythologie of gaat met Bor de wolf naar het Enge donkere bos. Uiteindelijk is ook daar de missie al dan niet met zwaard volbracht en Narnia bezingt hun rotsvaste geloof in allerlei cliché teksten met maximaal twee lettergrepen. En dat leidt behoorlijk af van de op zich best aardige composities. De zanger mist ook wat pit in zijn stem. You are the air that I breath komt er toch niet al te overtuigend uit. Ik wijt het maar aan gebrek aan talent en niet aan een geloofscrisis. Later herpakt hij zich wel maar er zijn zangers die beter bedeeld zijn.
De twee afsluitende parts 1 & 2 vormen samen de epische afsluiter (dream theater-like) en dat is tevens de highlight van dit power prog album.

avatar van Kronos
Hun stijl moet je wel liggen. Ik ken Narnia van Enter the Gate en het debuut Awakening. Prima albums. Na het lezen van deze mooie review heb ik From Darkness to Light voor een belachelijk laag prijsje toch ook maar aangeschaft. Zit er nu van te genieten. Op de teksten let ik niet. In een filosofische discussie maak ik godsgeloof graag gelijk met de grond. Maar wat gevoel betreft hebben die christelijke metalbands vaak wel iets. Muzikaal wordt een overtuiging gedeeld maar in die muziek zelf zit geen bekeringsdrang, waardoor de muziek verbondenheid teweeg kan brengen daar waar uitgesproken opvattingen lijnrecht tegenover elkaar zouden staan.