Vanishing Twin - The Age of Immunology (2019)

Pop / Electronic
Label: Fire

1. Krk (At Home in Strange Places) (4:25)
  2. Wise Children (2:33)
  3. Cryonic Suspension May Save Your Life (5:28)
  4. You Are Not an Island (7:31)
  5. The Age of Immunology (1:53)
  6. Magician's Success (3:55)
  7. Planète Sauvage (5:07)
  8. Backstroke (6:23)
  9. Invisible World (3:22)
  10. Language Is a City (Let Me Out!) (4:32)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Vanishing Twin - The Age Of Immunology - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Vanishing Twin - The Age Of Immunology
Vanishing Twin betovert en verwondert met een legendarische luistertrip vol invloeden die alleen maar mooier en bezwerender wordt

The Age Of Immunology is mijn eerste kennismaking met de muziek van het vanuit Londen opererende muzikantencollectief Vanishing Twin en het is een kennismaking die naar veel en veel meer smaakt. Vanishing Twin smeedt op haar tweede album 1001 invloeden aan elkaar, met een duidelijke voorkeur voor ruimtelijke en zweverige 60s psychedelica. Op het eerste gehoor luister je naar een 45 minuten durende jamsessie, maar het is een jamsessie waarin steeds meer puzzelstukjes in elkaar vallen. Een heerlijk album om bij weg te dromen, maar ook een album dat de fantasie genadeloos prikkelt en blijft prikkelen.

De afgelopen maanden zijn zoveel interessante nieuwe releases verschenen dat er helaas flink wat bijzondere albums op de deels fysieke en deels digitale stapel zijn beland.

Hieronder natuurlijk flink wat obscure parels. Een van de mooiste van het stel is wat mij betreft The Age Of Immunology (naar het baanbrekende boek van de antropoloog A. David Napier) van de Britse band Vanishing Twin. Het is het tweede album van de mij tot voor kort volslagen onbekende band, maar wat is het een bijzonder album.

Vanishing Twin is een project van de Britse muzikante Cathy Lucas, die eerder deel uit maakte van de bands Fanfarlo en My Sad Captains. Op The Age Of Immunology werkt de vanuit Londen opererende muzikante samen met flink wat muzikanten uit alle windstreken (België, Japan, Italië, Frakrijk, Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk). Het gezelschap streek voor de opnames van The Age Of Immunology neer op een Kroatisch eiland, waar een fascinerende luistertrip in elkaar werd gesleuteld.

Het tweede album van Vanishing Twin laat een, zeker op het eerste gehoor, behoorlijk ongrijpbare mix van 60s pop, jazz, chamber pop, filmmuziek, ambient, Krautrock, psychedelica, elektronica, dance, avant-garde, minimal music en indie-pop horen en met al deze genres heb ik waarschijnlijk nog niet eens alles te pakken. Hier en daar hoor ik flarden van bands als Broadcast en Stereolab, maar de muziek van Vanishing Twin lijkt ook zo weggelopen uit de hoogtijdagen van de zweverige en spacy 60s psychedelica.

Op basis van de bovenstaande mix van genres wordt mogelijk de indruk gewekt dat de muziek van Vanishing Twin behoorlijk ontoegankelijk en experimenteel is, maar dat valt, zeker na enige gewenning, best mee. De bonte groep muzikanten is goed voor bezwerende klanken, die zijn te omschrijven als soundscapes, waarna de lome vocalen van Cathy Lucas er songs van maken.

Zeker bij beluistering met de koptelefoon ontvouwt zich een bijna hypnotiserend en beeldend klankentapijt waarin steeds weer nieuwe dingen zijn te horen. De ene keer klinkt Vanishing Twin warm en organisch, maar een paar noten verder schakelt de band moeiteloos naar koele en elektronische klanken.

The Age Of Immunology klinkt af en toe als een jamsessie waarin de songs langzaam maar zeker vorm krijgen, maar klinkt minstens net zo vaak als een tot in de puntjes uitgewerkt muziekstuk, waarin alle lagen bijdragen aan het unieke eindresultaat. Wanneer Cathy Lucas zingt wordt in muzikaal opzicht gas teruggenomen en overheerst de subtiliteit, maar de geweldige muzikanten op The Age Of Immunology mogen ook een paar keer los gaan.

Het tweede album van Vanishing Twin laat zich geen moment in een hokje duwen, maar voert je steeds verder weg op de golven van haar zo bijzondere muziek. Het is muziek die prima past bij Franse speelfilms uit de jaren 60 en 70, maar ook in het nu verricht de muziek van dit bijzondere muzikantencollectief wonderen. 45 minuten lang betovert en verwondert Vanishing Twin en iedere keer hoor je weer nieuwe dingen. Buitengewoon fascinerend album en een prima album om de zomer nog wat langer in de kop te houden. Erwin Zijleman

ohmusica
Wat een fijn avontuurlijk relaxed album. Pas nu door een paar eindejaarslijsten waarin ze werden genoemd opgemerkt.

avatar van aerobag
Vergelijkingen met Stereolab en Broadcast zijn overbodig, het is zo helder als water waar Vanishing Twin de inspiratie vandaag gehaald heeft. De uitvoering echter, is absoluut bewonderingswaardig. Ik was niet bekend met hun werk tot dit album, maar ik ben 100% fan van dit 5-koppige collectief uit London. De roots van de bandleden zijn nog wel even noemenswaardig, want de bandleden komen uit Amerika, Luxemburg, België, Japan en italië. Het album is tot stand gekomen toen de band zich opsloot in een oude molen in Sudbury voor een spirituele improvisatie muziek sessie.
Clips kijken is zeker ook aan te raden, want ze hebben een duidelijke visuele presentatie.

Openingstrack ‘KRK’ zet al gelijk de toon van het album. Laat je betoveren door zwevende en glinsterende melodieën. Electronische riedeltjes worden afgewisseld met een lichtswingend bass loopje en drumritme. De stem van Cathy Lucas is gerijpt maar geruststellend, past perfect in het relaxte en iets hypnotiserende sfeer van het album. Invloeden zijn merkbaar, maar de band heeft anno 2019 toch ook echt iets unieks te pakken.

“Cryonic Suspension May Save Your Life” is een fascinerede track met een constant evolutionerende sound, met veel gevoel opgebouwd. Satelliet-achtige bliepjes geven de song tegen het einde een buitenaardse sfeer. De hoge xylofoon (denk ik?) tonen van “You are not an Island” zijn de blikvangers voor een zeer downtempo, ambient-achtige soundscape. De stem van Cathy neemt je wederom bij de hand de door hun gecreëerde dromenwereld in, al eindigt het geheel wat nachtmerrie-achtig met vervormde stemmen in een vreemde taal.

“Magician’s Succes” is het meest poppy en opzwepende nummer op het album, compleet met strijkers. Het nummer leende zich perfect als een single. De touch van de geluidseffecten die klinken als springveren is erg geslaagd.
Het volgende hoogtepunt op het album is “Backstroke” en dan is vooral de percussie, naast de psychedelische touches, zeer opvallend. “Language is a City” gebruikt fluiten en een jazz drum en trekt als een roze wolk voorbij, veel te snel eigenlijk. De laatste nummer is wel een mooie mogelijkheid voor de muzikanten om te laten zien wat ze nog in huis hebben.

Vanishing Twin heeft een zeer avontuurlijk en spacey sound en alhoewel de muziek ontstaan is uit een improvisatie sessie, is de sound sterk ontwikkeld en zijn de tracks op zichzelf staande en complete liederen. Een album wat van mij nog wel uren door had mogen gaan!