Shey Baba - Requiem (2019)

Label: Virgin EMI

5. Inside Out (4:08)
  6. Rescue (4:26)
  7. Long Way Down (4:06)
  8. Lighthead (2:26)
  9. Dreamers & Lovers (4:14)
  10. My Faith Is Running Out (3:52)
Melancholische nummers in een elektronisch bad. Het doet denken aan James Blake, maar Shey Baba gaat nog veel meer de hoogte in.
Heel af en toe moet ik een beetje aan Keane denken, maar dat kan door de zang komen.

Zeer fraaie muziek waar het mij verbaast dat niet veel meer mensen dit album kennen.

Nou dames en heren, we hebben een pareltje laten liggen in 2019.... wat is dit mooi zeg!

Het debuutalbum van Shey Baba kwam uit in 2019. Nooit van gehoord en dat zal ook altijd zo zijn gebleven als ik mijn Shazam niet gebruikte tijdens het kijken naar een Netflix-serie.

Het nummer dat me gelijk bij de strot greep was Requiem, het titelnummer van dit album. Shey Baba is een uit Los Angeles afkomstige artiest. Op zijn debuut staan filmische, dromerige nummers met doorlopend een gruizig randje. Ik moest vaak denken aan Keane of And the Golden Choir en dat zal 'em vooral in de hoge zang zitten.

Ook zijn video's vormen een belangrijk onderdeel van het geheel en staan bijkans op zichzelf: een korte film waar enkele tracks in verwerkt zijn.

In eerste instantie is hij in alle rust aan de slag gegaan met de nummers om er vervolgens producers Joey Waronker en Rollo Armstrong bij te betrekken.

Het resultaat is een belachelijk goed album met nummers die me heel diep weten te raken en per draaibeurt aan kracht winnen.
En ik ben er van overtuigd dat ik niet de enige ben die dit overkomt. We hebben allemaal niet opgelet in 2019 en deze artiest erdoorheen laten glippen.

Maar muziek is voor eeuwig en daarom beter laat dan nooit: welkom Shey Baba in mijn muzikale wereld. Ik omarm je muziek heel innig.

Zoals gezegd denk ik dat er hier op deze site genoeg mensen zijn die dit ook te gek vinden. Degenen die mij kennen weten wie.

Voor wie geïnteresseerd is in de korte film Requiem (ofwel de video's bij dit album aaneengesloten): klik.

avatar van Broem
Bedankt voor de luistertip aERodynamIC. Dat dit album wel in mijn straatje ligt had je goed ingeschat 2 luisterbeurten er op zitten en absoluut enthousiast. Vind het album ook lekker melancholisch en hoor zo nu en dan (zelfs) wat “radioheadiaanse’ invloeden. Vooral originele liedjes gezongen door een erg fraaie stem die passie laat horen. Gaat de nodige dagen op repeat. Thanx.

Broem schreef:
Dat dit album wel in mijn straatje ligt had je goed ingeschat

Toch was ik daar helemaal niet zo zeker van. Het was echt een gok. Normaal vertoont onze smaak enorme overeenkomsten, maar ik zoek die dan wat meer in een andere hoek. Maar misschien heb je wel degelijk gelijk en is dit gewoon ook in jouw straatje.

Ik ben verbaasd dat niemand dit album opgemerkt heeft in die tijd. Ikzelf dus ook niet. Ik denk dat dit echt een album is dat op deze site een enorme aanhang zou kunnen hebben, maar die aanhang heeft het laten afweten. Dan maar met terugwerkende kracht

avatar van muziekobsessie
gelijk `opener born` sick laat horen dat we hier een zanger hebben met een ongelofelijk bereik. Wat een stem en elke keer als je denkt dat kan echt niet hoger gaat hij er nog overeen. En muzikaal is dit ook echt goed gedaan. Sober maar prachtige mix effecten die verrassen. Zeker de eerste 3 nummers hakken er aardig op in, steengoed zeiden ze vroeger. Het heeft ook wel wat weg van Nakhane, ook zo´n krachtige zanger, beats en sobere mix. De instrumental ´lighthead´ had van mij niet gehoeven want ik krijg geen genoeg van zijn stem en die is niet zo aanwezig als bijvoorbeeld die van Rufus Wainwright. Pareltje dus, leuk toch dat we deze dan hier via Mume toch nog ontdekken. Eeuwig zonde om hieraan voorbij te gaan want ik ga dit echt nog 250X draaien denk ik. Eerst maar is de cd kopen...

avatar van Edamboy
Maar wellicht dat het album nu opgepikt wordt, nu het op 34 in de Rotatielijst is binnengekomen. Hier al vele malen gedraaid.

aERodynamIC schreef:

Er zijn al wat nieuwe singles verschenen in de tussentijd, dus laten we hopen dat er een album twee aan komt. In elk geval heeft dit album me momenteel helemaal in z'n greep. Dat zijn uiteraard de mooiste!

avatar van swoon
Inside out is echt een parel

Ik ben doorgaans een redelijk passief Mume-gebruiker, maar nu men deze plaat ontdekt heeft, vind ik het wel leuk om hierop te reageren. Shey Baba bij toeval ontdekt als voorprogramma van Bob Moses en in dit geval oversteeg de hoofdact het voorprogramma niet. Al snel na het verschijnen het album op vinyl aangeschaft (doorgaans koop ik vrijwel alles op cd, maar die werd van deze release niet gemaakt) en deze heeft maanden op de platenspeler gelegen. De (volgens mij) enige headline show van Shey Baba in Nederland was in Paradiso Noord in september 2019 en ik mocht met pak hem beet 15 anderen getuige zijn van een werkelijk fenomenaal optreden van een uur. Leuk dat hij nu via Netflix een groter publiek aan zich weet te binden.

Benieuwd naar zijn opvolger!

FrYze schreef:

Benieuwd naar zijn opvolger!

Ik denk zelfs dat Netflix niet erg bijdraagt, daar dit een serie betreft die maar weinigen zullen volgen (op Moviemeter zie je nauwelijks reacties of stemmen).

Jij bent wel heel lang de eenzame stemmer hier geweest en dat moet nu maar eens veranderen.

Ik zou hem zeker ook live willen zien, lijkt me geweldig. Hij heeft ook in het voorprogramma van Susanne Sundfør gestaan (https://www.youtube.com/watch?v=pklrEFi06vQ). En Paradiso is volgens mij zijn enige 'eigen' optreden geweest in Nederland.

Als dat met zo weinig mensen is geweest is dat bijna beschamend. Deze meneer is echt een supertalent.

Zijn laatste single None of It (in maart uitgebracht) is trouwens ook erg mooi!

avatar van Edamboy
Zeker weten! Hopelijk komt ie gauw naar Nederland (terug)!

aERodynamIC schreef:
Zijn laatste single None of It (in maart uitgebracht) is trouwens ook erg mooi!

Niet méér belangstelling voor dit album? Is het omdat het alweer uit 2019 komt? Verkeerd ingeschat van mijn kant dat meer mensen dit wel eens heel goed zouden kunnen vinden?
Zou het dan toch gewoon een wat onbekend pareltje in die hoeken van deze site blijven?

Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik er maar van blijf genieten en dat het ook op deze zonnige zaterdag weer goed binnenkomt.

Dit is zeker een mooie ontdekking. Staat nu voor de tweede (en niet laatste) keer op.

Vandaag dacht ik ineens aan het album van Stuart Warwick The Butcher's Voice.

Misschien dat liefhebbers muis544, Lura, Jurr_on, Kees50, Kjeupa, Kevsch, Noki, ohmusica en Proggy2 dit ook wat vinden?

avatar van Kees50
Prachtig stemgeluid! Dank voor de tip.

aERodynamIC schreef:
Vandaag dacht ik ineens aan het album van Stuart Warwick The Butcher's Voice.

Requiem zojuist beluisterd, lonkt naar verdere ontdekking. Bedankt aERodynamIC

avatar van bommel
Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat deze tip van aERo mij weer bijna ontglipt was.
Maar gelukkig , tussen alle nieuwe releases toch weer teruggevonden .
Ja inderdaad, Stuart Warwick, Keane, Golden Choir in dat rijtje past de muziek van Shey Baba prima.
Het klinkt allemaal geweldig, ik begin maar eens met een 4 , maar dat zeker nog omhoog

avatar van peterjames777
I want it all is lekker. Maar dat krijg je dan ook als je één van Fleet Foxes beste gitaarlijntjes ‘jat’ (The Cascades).

Is een bewuste keuze. Niet gejat. Wordt netjes als mede-componist genoemd

Ben geen Fleet Foxes liefhebber, maar The Cascades is zeker erg fraai. Ik ga dat album zeker een kans geven en misschien moet ik mijn mening over de band herzien (alhoewel het met die samenzang lastig gaat worden). Het betreffende album ken ik in elk geval niet.

Overigens heeft The Cascades weer veel weg van het werk van Mason Williams.

avatar van Chameleon Day

En anders ik wel: 4*.

artboy vind jij dit album echt zo slecht? Opvallend, daar je Bony Man wel goed vindt en zowel Shey Baba als Bony Man worden door een aantal users behoorlijk gewaardeerd. Andere muziek, maar toch bijzonder. Ben wel benieuwd waar het aan ligt

avatar van artboy
'T is vooral de hoge stem die mij irriteert. De stem van Bony Man vind ik veel aangenamer.
Ik heb het album nog eens door geluisterd, de muziek vind ik redelijk goed daarom 1 puntje
toegevoegd.

artboy schreef:
toegevoegd.

Ah, dat klinkt logisch ja. Ik snap sowieso wel dat mensen dat vinden. In jouw geval viel het extra op omdat er een groep mensen hier hoog waardeert en dat ook bij Bony Man doen (je zou dus kunnen zeggen mensen die op één golflengte zitten qua smaak, voor zover dat echt mogelijk is). Dan valt zo'n lage stem ineens op.

Het had leuk geweest natuurlik, maar we kunnen niet alles hetzelfde waarderen ook al lijkt het er bijna wel op

Nog drie stemmers nodig om de 20 te halen. Dat verdient deze parel toch wel?!

avatar van Francesco
Inderdaad een prachtplaat. Gelukkig ontdekt via MuMe.
Vandaag Bony Man gekocht bij de Platenboef. Op deze site gelezen dat hij daar te koop was. Top!

Francesco schreef:
Inderdaad een prachtplaat. Gelukkig ontdekt via MuMe.

Gek genoeg zijn het totaal verschillende albums en is de enige overeenkomst dat bepaalde muziekliefhebbers op deze site beide albums enorm kunnen waarderen. Bijzonder toch hoe dat werkt, maar goed te horen!

Dit soort onbekende artiesten moeten we zelf gewoon een extra zetje geven.