Kool Keith - KEITH (2019)

1 stem

9. Plush Mink (3:45)
  10. Slave Owner (3:11)
  11. She Answer (2:59)

met Jeru the Damaja

12. Turn the Levels (3:30)
  13. Word Life (4:11)
  14. Zero Fux (2:51)

met B-Real

avatar van frolunda
De Amerikaanse rapper Kool Keith lijkt hier de laatste jaren op Musicmeter een beetje in de vergetelheid te zijn geraakt.Op zijn vorig album Controller of Trap uit 2018 werd niet gestemd en ook bij het onlangs verschenen KEITH waren de stemformulieren nog blanco.En dat terwijl hij met zijn band de Ultramagnetic MC's en zijn alter ego Doctor Octagon toch zeker als baanbrekend en invloedrijk geldt.
Nu gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat ik ook al jaren niet meer naar nieuw materiaal van de New Yorkse Hiphop pionier luister maar toevallig kwam deze voorbij en ik dacht,waarom niet.
Aanvankelijk was ik niet echt onder de indruk,Keith blijft een goede rapper maar vooral op het eerste deel van KEITH had moest ik toch weer even wennen aan zijn muzikale gekte en flow.
Maar na een aantal draaibeurten en een betere tweede helft van de plaat moet ik toch concluderen dat Kool Keith het nog niet verleerd is.Zijn beats zijn nog steeds onnavolgbaar origineel en ook als woordkunstenaar maakt hij nog steeds indruk.Het is misschien niet altijd even toegankelijk en zeker ook niet ieders smaak maar met sterke nummers als 95 South,Open and Wet,Word Life en She Answer,een samenwerking met Jeru the Damaja (B-Real doet ook nog mee) weet hij me toch weer enthousiast te maken.
Een goed album waar nog wel wat rek in zit.