Chris Staples - Holy Moly (2019)

Folk
Label: Barsuk

1. World on Fire (3:39)
  2. Holy Moly (2:35)
  3. Old Friend (3:15)
  4. Sliver Moon (3:13)
  5. Spinning Wheel (3:05)
  6. Horse and Saddle (4:02)
  7. Everybody Said (2:18)
  8. Halfway Over (3:13)
  9. River in Reverse (3:18)
  10. Running Out of Time (3:59)
avatar van Lura
Qua uiterlijk heeft singer-songwriter Chris Staples uit Seattle wat weg van Gregory Page, zijn muziek beduidend minder. Hij startte zijn muziekcarrière in 1995 en bracht al een aantal albums uit, die hier onder de radar bleven.

Zijn vorige album Golden Age uit 2016 werd hier echter goed ontvangen. Een album vol prachtige ingetogen, nergens opdringende liedjes.

Zelf omschrijft hij zijn liedjes gekscherend als spirituals / breakfast music. Het is inderdaad muziek die goed binnenkomt op de vroege morgen. Muzikaal wordt hij volgens eigen zeggen beïnvloed door artiesten als Eef Barzelay, Hayden, Delta Spirit, John Fahey, David Berman, Dave Bazan, Jason Molina, Neil Halstead, Willie Nelson en Bonnie ‘Prince’ Billy.

Grote invloed bij het schrijven van de liedjes voor Holy Moly was dat hij gestopt is met drinken. Het constant nuchter zijn had een positieve uitwerking op zijn inspiratie. Vanwege het feit dat naast hem een nieuw huis gebouwd werd kon hij overdag niet opnemen in zijn garage. Hij was zo genoodzaakt om zo van een uur of tien ’s avonds tot een uur vier ’s nachts te werken.

In periodes van ongeveer twee maanden werkte hij aan het album. Om vervolgens een korte periode niets te doen en dan te besluiten welke nummers verder uitgewerkt zouden worden. Dit proces herhaalde zich enkele malen en nam geheel 2018 in beslag.

De titel omschrijft hij zelf als volgt : “Holy Moly, as an expression, communicates a sort of disbelief. I feel like I see and hear a lot of things these days that I can barely believe. I find myself saying Holy Moly often”.

Ook deze keer is Staples erin geslaagd om een verzameling door hemzelf ingespeelde bijzonder fraaie ingetogen liedjes te produceren. Liedjes die ook zeer snel onder de huid kruipen. Staples persoonlijke favoriet is Horse and Saddle, een liedje over hoe het is om te leven als kunstenaar. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar afsluiter Running Out of Time.

De gekozen hoes vind ik enigszins vreemd, maar wel actueel, gezien de start van de Tour de France aanstaande zaterdag. Het neemt echter niet weg dat Holy Moly een prachtplaat is, die weleens veel nieuwe zieltjes voor zijn muziek zou kunnen winnen.

avatar van jerome988
Frisoboei wvv89 Jullie waren erg lovend bij zijn vorige plaat. Deze staat ook weer vol met pareltjes!