Purple Mountains - Purple Mountains (2019)

Label: Drag City

1. That’s Just the Way That I Feel (3:23)
  2. All My Happiness Is Gone (4:20)
  3. Darkness and Cold (3:58)
  4. Snow Is Falling in Manhattan (6:03)
  5. Margaritas at the Mall (3:54)
  6. She’s Making Friends, I’m Turning Stranger (4:11)
  7. I Loved Being My Mother’s Son (4:20)
  8. Nights That Won’t Happen (6:08)
  9. Storyline Fever (4:46)
  10. Maybe I’m the Only One for Me (3:18)
avatar van Poles Apart
Dit is het nieuwe project van David Berman, voorheen chief songwriter van Silver Jews.

avatar van wexxel99
Na al die jaren weer een nieuwe plaat van dit genie. Het schijnt ook nog een fantastisch product te zijn. Kan niet wachten

avatar van wexxel99
2009 was de laatste worp van David Berman aka Silver Jews. In de jaren 90 heeft hij met deze band één van de mooiste albums van dat decennium gemaakt; Natural Bridge. Deze schitterende plaat met prachtige poëtische teksten maakte hij met de cultband, New Radiant Storm King (zoek ze op!)
Nu is hij terug als Purple Mountains en heeft hij deze plaat gemaakt met Woods ook al zo'n lekker bandje. De plaat is weer ouderwets deprimerend en wordt vaak 'sad-bastard music' genoemd. Zijn heerlijke lijzige stem, ergens tussen Leonard Cohen en Stephen Malkmus crooned het hele album aan elkaar.
De teksten zijn weer waanzig slim en vooral raak (See the plot of a flawed individual looking for a nod from God).
Weer een plaat van de buitencategorie. David Berman is een genie!

avatar van Venceremos
Gemaakt met Woods? Gaaf! Die mogen zo onderhand ook wel met iets nieuws komen.

avatar van overmars89
Wat een heerlijke plaat! Prachtige muzikale begeleiding rondom de prachtige cynische bittere teksten!

avatar van Rain King
is dit de comeback van 2019? ik denk 't wel

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Purple Mountains - Purple Mountains - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Purple Mountains - Purple Mountains
David Berman maakte een stapeltje prachtplaten met Silver Jews en levert na tien jaar stilte een al even mooi album af met zijn nieuwe band Purple Mountains

Silver Jews had zomaar een hele grote band kunnen zijn als Stephen Malkmus zich niet volledig had gericht op Pavement, maar het liep anders. Pavement schreef muziekgeschiedenis terwijl Silver Jews het moest doen met een cultstatus. Het leven van voorman David Berman ging de afgelopen decennia door diepe dalen, maar gelukkig is hij het schrijven van briljante songs nog niet verleerd. Zijn nieuwe band Purple Mountains, een samenwerking met Woods, klinkt in muzikaal opzicht opgewekt, maar de donkere stem van David Berman stort toch weer een bak melancholie over je heen. Voor mij weer een onbetwiste prachtplaat van deze cultheld.

De Amerikaanse muzikant David Berman formeert in 1989 in New York samen met Stephen Malkmus en drummer Bob Nastanovich de band Silver Jews. Nog voor de band een platencontract heeft bemachtigd, formeert Stephen Malkmus ook een tweede band, Pavement, waarin later ook Bob Nastanovich opduikt.

Pavement weet met haar debuut Slanted And Enchanted direct een groot publiek te bereiken, waardoor Silver Jews wat naar de achtergrond verdwijnt. Het succes van Pavement helpt de band van David Berman echter ook aan een platencontract, waardoor in 1994 het debuut van de band verschijnt.

Op het uitstekende, maar helaas niet heel breed opgepakte Starlite Walker zijn Stephen Malkmus en Bob Nastanovich nog van de partij, maar het tweede album van Silver Jews wordt uiteindelijk zonder de twee Pavement leden gemaakt. Malkmus duikt weer op op het in 1998 verschenen en eveneens geweldige American Water, maar op de laatste drie albums die Silver Jews maakt (in 2001, 2005 en 2008, waarvan met name Tanglewood Numbers uit 2005 zeer de moeite waard is) staat David Berman er alleen voor.

In 2009 kondigt David Berman het einde van Silver Jews aan en gaat hij verder als schrijver. Tien jaar later keert de Amerikaanse muzikant gelukkig terug in de muziek met een nieuwe band, Purple Mountains.

Het is vrijwel onvermijdelijk om het debuut van Purple Mountains te vergelijken met de prachtige albums van Silver Jews, maar toch is het beter om dat niet te doen. Ook het debuut van Purple Mountains wordt gedragen door de songwriting skills en de melancholische vocalen van David Berman, maar Purple Mountains klinkt zeker niet als een kopie van Silver Jews.

Dat is deels de verdienste van de band Woods, die op het titelloze debuut van Purple Mountains fungeert als de begeleidingsband van David Berman. Woods zorgt voor een lekker los en bij vlagen zelfs zonnig geluid, wat verrassend goed kleurt bij de donkere vocalen van David Berman.

Op Purple Mountains klinkt de Amerikaanse muzikant als herboren en hoor je nog altijd goed wat een geweldig songwriter hij is. De criticus zal beweren dat Purple Mountains op haar debuut geen hele opzienbarende dingen laat horen, maar ik ben blij met de nieuwe serie songs van de muzikant die best een cultheld mag worden genoemd.

Het zijn songs die deels voortborduren op de donkere Americana en gitaarpop van Silver Jews, maar Purple Mountains experimenteert ook met wat rijker ingekleurde songs en met een geluid dat bijna zonnig te noemen is, zeker wanneer de Mexicaans aandoende blazers invallen. Aan de andere kant is het ook een geluid vol melancholie, waarin de pedal steel weer eens wonderen verricht.

Het zorgt voor een album vol lekker in het gehoor liggende gitaarmuziek, met de zo herkenbare zang en de aardedonkere teksten van David Berman als onderscheidende elementen. David Berman leek het afgelopen decennium niet meer in staat om een goed album te maken, maar het debuut van Purple Mountains laat horen dat hij nog steeds met de besten mee kan. Erwin Zijleman

avatar van philtuper
Heldenstatus. De stem van Berman is niet meer uit je systeem te krijgen als je die eenmaal hebt binnengelaten. Prachtig warm album dat zich wederom als een mottendeken om je heen vouwt.

avatar van SilverGun
Wat een plaat zeg. Na Big Thief’s UFOF het beste dat ik dit jaar heb gehoord.

avatar van oftewel
Silver Jews / Berman op bijzonder hoog niveau. Simpelweg gewoon genieten van elke track op deze plaat. En ja, Rain King, dit klinkt inderdaad als de comeback van het jaar!

Pareltje zeg

avatar van aerobag
Schokkend nieuws, David Berman heeft vandaag zelfmoord gepleegd.

Deze toch al duistere melancholische plaat is nu een heel stuk duisterder geworden.

avatar van itchy
"Dankzij" de zelfmoord dan David Berman is deze plaat onder mijn aandacht gekomen... Ik had hem helemaal gemist. Wat een verlies. Prachtige plaat, prachtige teksten, prachtige stem. Hoort zeker bij de toppers in zijn oeuvre.

avatar van Elbow
Ik volgde de muziek van David Berman al een tijdje. Heeft mooie platen uitgebracht met Silver Jews. Deze Purple Mountains was één van mijn favorieten van dit jaar... Mooie liedjes met melancholische teksten RIP !

avatar van Chronos85
RIP David Berman. Tot dusver 1 van mijn favoriete platen van het jaar. Treurig dat hij dit 'gevecht' waar hij blijkbaar zijn hele leven al mee kampte niet heeft kunnen winnen. Als je de teksten van hem leest verbaast dit overigens niks. Hoewel doorspekt met humor zijn het inktzwarte lyrics.

Eerder deze week e.e.a. van beluisterd na een enthousiast bericht van aerobag elders op deze website. Je hart breekt toch wel een beetje als je naar sommige teksten (bv. die van het slotnummer luistert).

avatar van Ludo
Gisteren hele dag gedraaid. Zeer mooi album.

En dan vanochtend het nieuws. Weer luisteren.. Pfff. Erg triest. Het melancholieke lag er dit keer ook wel wat dikker bovenop. Afscheid van mama, van zijn ex-echtgenote, van het leven. The end of all wanting is all I've been wanting. :c

avatar van Rain King
ik ga even een potje huilen denk ik

r.i.p

avatar van SilverGun
Ik kon de tranen even niet tegenhouden bij Nights That Won’t Happen. Wat een triest nieuws zeg.

Depressie..... Pfff wat een kutziekte. Weer een genie gepakt.. GVD

avatar van frolunda
Er zijn in de loop der jaren best weleens Silver Jews albums bij mij voorbij gekomen maar verder als de kwalificaties goed,aardig of redelijk kwam de band rondom David Berman meestal niet.En net nu het bij de eerste plaat van zijn nieuwe groep,Purple Mountains wat voortvarender lijkt te gaan slaat het noodlot toe.
Dat geeft aan bijna alles omtrent de release van deze plaat een wat wrange bijsmaak.
En dat terwijl het met de zwaarmoedigheid op Purple mountains,afgezien van sommige teksten best meevalt.De melancholische indie pop heeft voor mij een wat ironische ondertoon die de plaat een toch wat een wat luchtig gevoel meegeeft.
Bovendien is de zang van David Berman erg sfeervol en het niveau van de songs hoog.Met name All My Happiness Is Gone,Snow Is Falling in Manhattan,I Loved Being My Mother’s Son en Nights That Won’t Happen zijn zowel wonderschoon als ijzersterk.
Een zowel erg indrukwekkend debuut als (jammer genoeg) slotakkoord.

avatar van dix
dix
Mooie plaat hoor. Grote thema's maar de muziek werd klein gehouden. Zwaarmoedig? Pas als je gaat luisteren. In de vanzelfsprekendheid waarmee alles klinkt hoor je de kwaliteit terug. Het plaatje klopt gewoon, letterlijk.

Natuurlijk klinken Purple Mountains als Silver Jews, maar ik hoor momenteel ook bands als Lambchop en The Apartments in de muziek terug. Heeft iemand Lura hier al op gewezen? Voor zover dat nog nodig is

avatar van Poles Apart
Helaas wel lastig te vinden op CD (laat staan LP).

avatar van Lura
dix schreef:
Heeft iemand Lura hier al op gewezen? Voor zover dat nog nodig is

Nee, maar nu wel, bedankt voor de tip!

avatar van mattman
Lage score voor deze prachtplaat. Vind de sombere teksten die in schrik contrast staan met de muziek heel pakkend. Ook los van het tragische verhaal van Berman.

Eentje voor de jaarlijstjes.

avatar van Venceremos
Vanaf 2014 schijnt dit album al in de pijplijn gezeten te hebben; na de dood van zijn moeder is Berman weer begonnen songs te schrijven. Het vinden van de juiste producer / musici om het project uit te werken, bleek echter een hele opgave. Achtereenvolgens Dan Auerbach (Black Keys), Dan Bejar (Destroyer), Jeff Tweedy (Wilco) en ex-collega Malkmus zijn de revue gepasseerd.

De uiteindelijke keuze voor de mannen van Woods heeft mooi uitgepakt; het karakteristieke bandgeluid komt duidelijk terug en Bermans stem past zowat beter dan die van Jeremy Earl.