PicaPica - Together & Apart (2019)

1 stem

Folk
Label: Rough Trade

1. Together & Apart (1:53)
  2. On the Wing (4:12)
  3. Cast in Stone (2:37)
  4. Family, Friends & Lovers (1:05)
  5. Sucker Punch (2:48)
  6. Teeth & Chin (3:20)
  7. Opposite Song (4:39)
  8. SeeSaw (3:35)
  9. Village Kids (3:07)
  10. To K(no)w One (3:44)
  11. Day to Day Parade (4:31)
  12. The Weather (1:26)
  13. Stones (3:43)
avatar van Lura
Josienne Clarke en Samantha Whates leerde elkaar een aantal jaren geleden kennen in de Londense akoestische folkscene. De dames hadden meteen een muzikale klik en zingen en schrijven sindsdien geregeld samen. Het kwartet PicaPica wordt verder gevormd door de Schotse singer-songwriter Adam Beattie en bassist/producer/geluidstechnicus Sonny Johns.

Eind 2017 verscheen reeds de fraaie, sobere ep Spring & Shade, die helaas in Nederland niet veel aandacht vergaarde. De nadruk lag hier compleet op de hemelse zang van de dames. Op het volwaardige debuut Together & Apart krijgen de instrumenten meer de ruimte, net als het experiment.

De liedjes zijn een mix van zestiger jaren westcoast subshine pop en indiefolk. Veelal werden de liedjes gezamenlijk gecomponeerd op teksten en arrangementen van Clarke. The Weather werd geschreven door Beattie en Village Kids door Whates. Onmiskenbaar is de ingetogen afsluiter Stones van de hand van Clarke.

Uiteraard valt ook deze keer meteen overduidelijk de hemelse zang op. Bij betere beluistering hoor je echter ook het subtiele saxofoon- en klarinetspel van Clarke en het dito fluitspel van Whates. En daarnaast de spitsvondige bijdrages van de heren op toetsen, gitaren en bas. De drums worden bespeeld door Seb Rochford, vooral bekend van zijn samenwerking met de legendarische Patti Smith.

De liedjes gaan vooral over gezondheid, hartenpijn, voorjaar, schaduw, liefde, verlies, loslaten en bezorgdheid. Het gevarieerde, avontuurlijke en verslavende Together & Apart zal deze keer wel de nodige aandacht gaan krijgen in Nederland, daar ben ik redelijk zeker van. Sterker nog, het zal volgens mij gaan opduiken in menig jaarlijstje, in ieder geval in het mijne.

IsAllGoodMan
Zoete easy listening folk... Heel verantwoord en mooi gemaakt, maar dit houd ik echt geen 13 nummers vol.
(Sorry Lura )