menu

Bonaparte - Was Mir Passiert (2019)

mijn stem
3,50 (1)
1 stem

Duitsland
Pop
Label: Columbia

  1. Warten (3:53)

    met Bop De Narr

  2. Weinbar (3:31)
  3. Das Lied vom Tod (3:07)
  4. Was Mir Passiert (3:15)
  5. Big Data (3:15)

    met Farin Urlaub en Bela B

  6. Dene Wos Guet Geit (2:43)

    met Sophie Hunger en Les Soeurs Dion

  7. Ins Herz Geschlafen (3:04)
  8. Ich Koche (3:12)
  9. Neues Leben (4:17)

    met Tosha kitona

  10. Château Lafite (3:17)
  11. Apotheker Apotheker (3:31)
  12. Cameroon (4:28)

    met Fatoumata Diawara

  13. Jaja (3:35)
  14. Und Mich (3:22)
  15. Is OK (Lieben for Life) (3:10)

    met Ruby & Hazel

  16. Warten [Instrumental] * (3:52)
  17. Weinbar [Instrumental] * (3:27)
  18. Das Lied vom Tod [Instrumental] * (3:05)
  19. Was Mir Passiert [Instrumental] * (3:09)
  20. Big Data [Instrumental] * (3:15)
  21. Dene Wos Guet Geit [Instrumental] * (2:36)
  22. Ins Herz Geschlafen [Instrumental] * (3:03)
  23. Ich Koche [Instrumental] * (3:10)
  24. Neues Leben [Intro] * (1:16)
  25. Château Lafite [Instrumental] * (3:15)
  26. Apotheker Apotheker [Instrumental] * (3:31)
  27. Cameroon [Instrumental] * (4:27)
  28. Jaja [Instrumental] * (3:34)
  29. Und Mich [Instrumental] * (3:16)
  30. Is OK (Lieben for Life) [Instrumental] * (2:59)
toon 15 bonustracks
totale tijdsduur: 51:40 (1:39:35)
zoeken in:
avatar van E-Clect-Eddy
3,5
geplaatst:
Bonaparte blijft muzikaal een wat ongrijpbare artiest. Legt zich niet vast aan een genre en het is dus telkens afwachten wat er uit de koker komt. Hij zit wel aan de 'linker zijde' met zijn sociaal bewogen teksten, maar eerder recalcitrant dan rebels.

De albums willen niet altijd sprankelen maar live is deze band altijd een feest om mee te maken en lijkt de Punk dichterbij te staan dan de ElectroClash waar die oorspronkelijk mee geassocieerd werd.

Ditmaal zijn er er (veel) meer Hip Hop / Afrikaanse en R&B invloeden te horen.

Al ruim een jaar geleden verscheen de eerste single Das Lied vom Tod waarin hij zijn beklag doet over het verdwijnen van de muziekgenres en alles tot beats wordt beperkt, waar hij dan ironisch genoeg ook zelf aan zondigt

In januari verscheen pas de meer dansbare tweede single Big Data waarin hij zijn kritiek daarop geeft, minder pakkend dan de eerste single.

Dene Wos Guet Geit lijkt me met een zwaar Noord-Duits of Oostenrijks of Zwitsers accent gezongen en alleen met wat fantasie is het onderwerp te herkennen ("dat het ons goed gaat?").

Ich Koche heeft nog de meeste Afrobeat / Afrikaanse invloeden vooral ritmische maar ook met het wat iele/subtiele gitaartje.

Fijn meest ingetogen nummer Neues Leben over de komst van een baby, met Afrikaanse chants intermezzo en achtergrondzang. Zo te horen een semi-akoestische opname. Eén van de meest interessante nummers van dit album.

In mei verscheen ook nog Château Lafite, hoopvol nummer gedragen door beats en subtiele gitaartjes beïnvloed door Afrobeat.

De eerste beluistering valt beter dan ik van te voren had bedacht. Toch gok ik erop dat dit album net als voorgangers live nog beter uit de verf komt. Tenslotte lijk Bonaparte vooral te willen dat de fans een feestje hebben/houden bij zijn optredens.

[*** De instrumentale versie's laat ik voorlopig links liggen, met bijna 52 minuten is het album lang genoeg alhoewel het gelukkig niet lang aanvoelt ***]

Gast
geplaatst: vandaag om 14:33 uur

geplaatst: vandaag om 14:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.