Nev Cottee - River's Edge (2019)

Folk / Pop
Label: Wonderfulsound

1. Nightingale (3:40)
  2. Roses (4:54)
  3. Hello Stranger (4:30)
  4. I'm Still Here (4:23)
  5. Rivers Edge (1:28)
  6. The Hollywood Sign (1:08)
  7. Local Hero (4:38)
  8. Morning Sun (3:27)
  9. You Can Help Me (2:22)
  10. Scattered Leaves (2:51)
avatar van Lura
Zijn vorige album Broken Flowers was zijn tot dan toe meest donkere album, handelend over een op de klippen gelopen relatie. Geen gemakkelijk brok luistervoer, want geregeld wordt de luisteraar geconfronteerd met behoorlijk zwaarmoedige teksten. Muzikaal gezien doet het repertoire regelmatig psychedelisch aan en baadt het ook geregeld in weelderige orkestraties.

De opzet voor zijn vierde album River’s Edge was om een Neil Young album te maken. Tijdens het schrijven luisterde hij veel naar albums van Neil Young en vooral naar het onderschatte album Comes a Time.

Dat plan liet hij al gauw varen omdat ook andere invloeden zich opdrongen, waaronder Tom Waits. Diens album Orphans: Brawlers, Bawlers & Bastards mag hij graag draaien op de late avond.

De liedjes schreef hij voornamelijk zittend met zijn gitaar in zijn tuin met zingende vogels als achtergronddecor en een paar schreef hij op Majorca. Het geeft het album een pastoraal gevoel, vandaar ook de titel River’s Edge.

Maar hij koos ook de titel omdat het ook gezien kan worden als een toevluchtsoord, een plaats waar je graag vertoeft. Ondanks dat hij in Manchester woont voelt hij zich het prettigst tijdens zijn wandelingen door de natuur.

De eerste single Hello Stranger geeft niet het idee dat er veel gewijzigd is, omdat het in het verlengde ligt van voorganger Broken Flowers. De tweede single Roses spreekt dat tegen.

Het is een bijzonder duet met de mysterieuze, door Nico beïnvloedde Madrileense chanteuse Veronica, die Nev daar in een steegje zag optreden. Het betreft trouwens zijn eerste duet ooit en hopelijk niet het laatste met Veronica. De invloed van Tom Waits is goed hoorbaar in opener Nightingale.

Het album is zowel tekstueel als muzikaal lichter van toon, Nev zit duidelijk beter in zijn vel. Bovendien is de inkleuring van de zonder uitzondering ijzersterke liedjes nu veel soberder en dat bevalt me uitermate goed.

Het zou me niet verbazen als de komende opvolger in het verlengde van dit sobere album zal liggen, al weet je dat bij Nev nooit. River’s Edge is een prachtplaat.

Zijn vorige album is aan mij voorbij gegaan, Strange News from the Sun dan weer niet en dit album sluit daar mooi op aan. Tijdloze muziek waar ik de orkestraties zeker goed kan waarderen (alleen al op opener Nightingale).

De melancholieke kant van Tom Waits klinkt er zeker af en toe een beetje doorheen.