Frankie Rose - Seventeen Seconds (2019)

Label: Slumberland

1. A Reflection (2:04)
  2. Play for Today (3:40)
  3. Secrets (3:23)
  4. In Your House (3:27)
  5. Three (3:08)
  6. The Final Sound (1:14)
  7. A Forest (5:58)
  8. M (3:07)
  9. At Night (5:58)
  10. Seventeen Seconds (3:53)
avatar van E-Clect-Eddy
Gewaagd! Een van de bekendste albums van The Cure integraal coveren, maar Frankie Rose durfde het aan en komt ermee weg.

Het helpt dat ze heel dicht bij het origineel blijft en het richting Dream Pop trekt. Het meest onderscheidend zijn dan ook haar vocale bijdrages.

De meer dominante synths op At Night maakt het tot de meest geslaagde covers van dit album.

Ben er nog niet uit of ze de juiste balans heeft gevonden of dat dit nog meer doordrenkt van Dream Pop had moeten zijn. En of ze niet nog iets agressievere synths hadden moeten gebruiken.

Zou leuk zijn als Robert Smith dit nog eens live zou spelen met deze musici als band.

avatar van Chameleon Day
Mislukt! En arrogant om te denken dat de post-punk liefhebbers zit te wachten op een coveralbum van één van DE klassiekers uit het genre.

In die zin zeker gewaagd, maar het was meer gewaagd geweest - in positieve zin - als ze met een heel andere uitvoering van het album was gekomen. Ik zou overigens niet weten welke uitvoering - wellicht inderdaad veel meer nadruk op dream pop - maar in ieder geval niet een uitvoering die heel dicht bij het origineel blijft. Wat voegt deze kopie toe aan het origineel?

En hoewel het een kopie is, de beleving van dit cover-album is voor mij totaal anders dan die van het origineel. Waar het origineel zindert van de onderhuidse spanning en subtiele dreiging, is dit een spanningsloze luisterrit. De 35 minuten voelen aan als een eeuwigheid. Ik ben het nooit eens geweest met degenen die vinden dat het origineel wat "fillers" bevat, zoals 'Secrets', 'Three' en 'Final Sound'. Mijns inziens zijn het nummers die, mede door de plaatsing binnen het geheel van nummers, essentieel zijn voor de fraaie spanningsboog van het album. Typisch zo'n album dat je in zijn geheel in de volgorde waarin de nummers op het album geplaatst zijn tot je moet nemen, wil het album zijn beoogde uitwerking hebben (zelfde geldt bijvoorbeeld voor Radiohead's Kid A). Beter heeft The Cure ze niet gemaakt. Naar mijn mening werkt dat op dit cover-album niet zo. Hier zijn de "fillers" echt fillers. Gewoon saai. Naar mijn smaak toont dat dus aan hoe sterk de productie van het originele album is. Smith heeft heel goed nagedacht over de manier van opnemen, het gebruik en de instellingen van effecten, de geluidsbalans e.d. Neem nou bijvoorbeeld de synths op o.a. 'In Your House' of 'At Night': op het origineel heel subtiel en spaarzaam, bijdragend aan die dreiging op de achtergrond in het klankbeeld, hier vooral nogal plat en te opzichtig.

Mijn waardering voor het origineel is tot nog hogere hoogte gestegen...... (al blijf ik vinden dat Smith een beetje een - vrij naar Mjuman - "mama ik heb in mijn broek geplast" zeurstem heeft)

avatar van Alicia
1,5
Geslaagd!

'Geslaagd' in de zin van een van de meest zouteloze kopieën van een meesterwerk en natuurlijk totaal ongeschikt voor de echte, al dan niet oude, postpunkie. Dit laatste is natuurlijk geheel bezien door een inmiddels aan vervanging toe zijnde leesbril, want hoewel onwijs zoet en slap, is dit niet superslecht gespeeld of gezongen.

Alhoewel... deze Seventeen Seconds zou uiteraard nog veel 'geslaagder' geweest zijn als de cover was meegecovered! ?

Ik mag hopen dat Frankie Rose in de toekomst wel ontzettend ver uit de buurt van ene From the Lions Mouth blijft en de volgende keer het liefst met eigen werk komt.

Jean-Maurice
Best een aardig coveralbum. Interessant om het album eens met vrouwelijke vocalen te horen. Leuk om eens te luisteren maar aanschaffen hoeft voor mij nu ook weer niet.

avatar van davevr
Eigenlijk is dit best leuk. Een wat anders benadering van een meesterwerk. Natuurlijk bleek in vergelijking met dat meesterwerk. Moest ze nog wat meer richting dreampop gaan was het beter geweest, nu zijn er hier en daar goede stukken, maar helaas ook mindere. Dus in de categorie best leuk