The Agonist - Orphans (2019)

Canada
Label: Rodeostar

1. In Vertigo (5:00)
  2. As One We Survive (3:40)
  3. The Gift of Silence (4:38)
  4. Blood as My Guide (4:27)
  5. Mr. Cold (4:40)
  6. Dust to Dust (3:17)
  7. A Devil Made Me Do It (3:38)
  8. The Killing I (4:17)
  9. Orphans (5:39)
  10. Burn It All Down (3:36)
avatar van gigage
Ene Griekse schone genaamd Vicky ( Leandros?) Verzorgt zowel de growls, grunts en cleane zang al een jaartje of 5 bij The Agonist. En dat laatste lijkt de overhand te nemen. Daar merk je bij de eerste single Burn it Down in het begin niks van. Alsof de hond nog eens streng toegeblaft moet worden zet Vicky even haar keel op. Het melodische neemt toch snel de overhand in deze snelle track. Ik ben nu al om. Ah, nog 2 singles te streamen, minstens zo goed als de eerste en vrijdag het hele album. FFDM lijkt de term te zijn. Prima. Schiet maar op met je vrijdag.

avatar van gigage
Het is prog metal met wat death growls zo nu en dan. De gitaarriffs rollen over elkaar heen na vaak een gewoon begin. Bij Dust to dust bijvoorbeeld, uiteindelijk komt die riff wel in een bepaalde vorm terug maar niet perse aan het eind. Vervolgens tracks met deathmetal snelheden zoals we ook bij Arch Enemy tegenkomen. Echter schakelt de jongedame hier wel over naar cleane heldere vocalen, en niet de opera variant. Het geheel is minder instrument gericht als bij andere prog metal bands. Het voordeel is dat de songs niet te lang duren en het nadeel dat een instrumentale break wat meer rust brengt.
Ja, ook hier het advies : niet luisteren bij enige vorm van nervositeit want de plaat vliegt alle kanten op. Nou ja, niet letterlijk, natuurlijk.
De opener en de titeltrack vangen de vinkjes.

avatar van james_cameron
Heel wat steviger en meer opgefokt dan de relatief toegankelijke voorganger Five; luister maar eens naar de beukende opener In Vertigo, die de toon gelijk goed zet. Zangeres Vicky schreeuwt en krijst zich een weg door het overwegend sterke songmateriaal, met hier en daar wat rustmomentjes in de melodieuze refreintjes. Grote makke van de band blijft het ontbreken van echt memorabele tracks, maar ook ditmaal wordt alles zo overtuigend gebracht en bruut neergezet dat dit niet echt een probleem vormt.

avatar van gigage
Grote getale Arch Enemy fans verwachtte ik hier. Maar misschien is het te afwijkend. Ik geniet in ieder geval van de afwisselend cleane melodieuze en harsh vocalen over de vette hooks en riffs.