Raphael Saadiq - Jimmy Lee (2019)

Soul / R&B
Label: Columbia

1. Sinners Prayer (4:34)
  2. So Ready (4:19)
  3. This World Is Drunk (4:24)
  4. Something Keeps Calling (4:44)

met Rob Bacon

5. Kings Fall (2:46)
  6. I'm Feeling Love (3:04)
  7. My Walk (2:16)
  8. Belongs to God (2:05)

met Reverend E. Baker

9. Dottie Interlude (0:06)
  10. Glory to the Veins (2:05)

met Ernest Turner

11. Rikers Island (3:39)
  12. Rikers Island Redux (2:57)

met Daniel J. Watts

13. Rearview (2:28)

met Kendrick Lamar

Na acht jaar stilte komt de Amerikaanse zanger Raphael Saadiq op de proppen met een nieuw album. Jimmy Lee is genoemd naar Raphaels’ oudste broer die kampte met een drugsverslaving en bezweek aan een overdosis. Dit vijfde album is zijn meest persoonlijke en gaan over zijn drie overleden broers en zuster. Het is een plaat over wanhoop, verslaving, onmacht en sociale ongelijkheid.

Het album zit prima in elkaar met mooie melodieën en ritmes vol retro soul, R&B, hiphop en funk. Raphael heeft een prettige stem. De dertien nummers wisselen elkaar in een hoog tempo af. Hoogtepunten zijn This World Is Drunk, de single Something Keeps Calling, Kings Fall, My Walk, Belongs To God en het tweeluik Rikers Island. Invloeden van Prince, Michael Jackson en de Motown sound zijn duidelijk hoorbaar.

Op Jimmy Lee horen we het vakmanschap van Raphael Saadiq terug, die het album zelf produceerde. Door de beladen thematiek is de plaat donkerder van karakter dan de voorgangers Stone Rollin’ en The Way I See It. Raphael heeft met Jimmy Lee zijn meest persoonlijke, oprechte en waarschijnlijk beste album gemaakt.

Hopelijk laat zijn volgende album geen acht jaar op zich wachten.

avatar van Reijersen
Saadiq is misschien wel de man die de vintage soul sound echt body gaf met de albums The Way I See It en Stone Rollin', Ook voorgaande platen As Ray Ray en Instant Vintage waren van een uitzonderlijk hoog niveau. Geen verrassing dus dat ik erg naar deze plaat uit keek. Een plaat met een persoonlijke boodschap. Een ode aan zijn overleden broer en alle andere persoonlijke zaken nog meer.

Je wordt meteen mee gezogen in het album met opener Sinner's Prayer, Een prachtig nummer. Intens, de hartenzeer komt je tegemoet. Gevoelig, oprecht en steengoed. Qua vibe is So Ready wel anders, meer funky. Maar die pijn en het gevoel in de teksten blijft onverminderd aanwezig. De teksten gaan echt diep op dit album. De muzikale sfeer op dit nummer is in sterk contrast met de onderwerpen. Ook bij The World is Drunk ontbreekt het niet aan die hoge intensiteit. Saadiq moet op dit album duidelijk wat kwijt en heeft besloten dat te verpakken in prachtige nummers zoals deze. Een prachtig sfeervol nummer die de boodschap sterk overbrengt en muzikaal extra ondersteunt.
Something Keeps Calling is een vrij zoet nummer, maar ook hier hoor je weer die pijn in de teksten. Kings Fall kent ook weer die enorme intensiteit. Saadiq legt duidelijk zijn hart in dit album. Fantastische nummers, steeds weer. I'm Feeling Love is rustiger qua opbouw, tempo en invulling. My Walk kent een goede energie. Ritme zit er goed in en de urgentie is weer duidelijk aanwezig. Belong to God kent gospel, blues en van alles meer om extra sfeer toe te voegen. Vrij plechtig gebrachten met de nodige overtuiging. Na een korte interlude komen we op Glory to the Veins, welke timide en intens tegelijk is. Ingetogen en terughoudend gezongen en vooral bijzonder sfeervol. Rikers Island is een wat meer traditionele Saadiq song. Een ontspannen soulsong met mooie backings. De Redux versie hiervan valt meer op door de doorleefde spoken word. Met als afsluiter Rearview, een wat duister aandoende song die de albumsfeer perfect af sluit. Wat een intens, gevoelig en fantastisch album van Saadiq weer. Pijn, hartenzeer en soul met een ziel.