Mick Flannery - Mick Flannery (2019)

Ierland
Folk
Label: Star House Collective

1. Wasteland (3:43)
  2. Must Be More (3:19)
  3. Come Find Me (3:36)
  4. I've Been Right (2:56)
  5. Fool (3:36)
  6. How I Miss You (2:50)
  7. Way Things Go (3:17)
  8. Light a Fire (3:27)
  9. Star to Star (3:49)
  10. Dreamer John (3:06)
  11. I'll Be Out Here (3:22)
avatar van muziekobsessie
Hey n alweer n nieuwe flannery? Ben benieuwd?

avatar van Lura
Na het zien van de MTV Unplugged Special over Nirvana wist Mick Flannery dat hij muzikant wilde worden. Het was vooral de intensiteit waarmee Kurt Cobain zijn liedjes zong wat Mick zo aantrok.

Flannery groeide op op een boerderij in het piepkleine dorpje Blarney, county Cork, beroemd vanwege zijn kasteel en steen. De muzikale genen kreeg hij mee van moeders kant. Intussen is de roem van de singer-songwriter groot, hij won diverse prijzen en verkocht dubbel platina.

Ook vormde hij al een inspiratiebron voor andere muzikanten om muziek te gaan maken. Zo besloot de eveneens op een boerderij in Blarney opgegroeide Anna Mitchell na het zien van een optreden van Flannery in het Cork Opera House dat ze muzikant wilde worden.

Zijn vorige album I Own You handelde over sociale onrechtvaardigheid en ongelijkheid. Deze keer houdt hij het dichter bij zichzelf, vandaar waarschijnlijk dat de titel van zijn intussen zesde album Mick Flannery is geworden.

Op dit nieuwe album zingt hij over ambitie en de zoektocht naar een zinvol leven. Hiervoor heeft hij een centraal personage in het leven geroepen in de context van de soms futloze en disfunctionele levensstijl van een muzikant.

De ijzersterke, zeer intense opener Wasteland handelt over reputatie en ego, maar ook over het schrijven van liedjes.

Andere thema’s vormen onder anderen emotionele zoektocht en redding in Come Find Me, sociaal-culturele onverzettelijkheid in I’ve Been Right, onbetrouwbare liefde in How I Miss You en in Ways Things Go, morele ineenstorting in Light a Fire en verlies van status in Star to Star.

Muzikaal wordt er behoorlijk uitgepakt, de inkleuring is weelderig, maar bevalt me uitermate goed. Het album werd gedeeltelijk in Ierland opgenomen met als producer Christian Best en gedeeltelijk in Los Angeles met als producer Tony Buchen.

Tot op heden waren White Lies en By the Rule mijn favoriete albums van Flannery. Ze worden nu echter voorbijgestreefd door de intens meeslepende en bloedmooie liedjes van Mick Flannery. Andere liefhebbers van zijn werk weten waarschijnlijk genoeg.

De twee al bekende nummers zijn prachtig. Om naar uit te kijken. Zeker nadat ik hem vorig jaar twee keer live zag: 1 keer solo en de tweede keer met band in New York in een zaaltje vol met Ieren.

Terug naar 2008 waar ik de muziek van Mick Flannery leerde kennen door zijn album White Lies. Daarna was het gewoon elke nieuwe release beluisteren en constateren dat het weer goed was.
Ondanks dat is Mick nooit echt uitgegroeid tot een persoonlijke favoriet. Ja, elk album weer enorm genieten en constateren dat het een solide 4* waard is, maar net dat beetje extra liefde, bleef altidj uit.

Het werd een beetje routine en wellicht ietwat saaie degelijkheid. Kan het ook niet helpen: Flannery levert gewoon elke keer kwaliteit af.

Vorig jaar kwam er toch wel wat verandering in mijn verhouding tot deze Ierse troubadour: ik zag hem eindelijk eens een keertje live. Eerst in mei in Rotterdam met een intiem solo-optreden voor een zeer select gezelschap (schande dat Rotterdam niet warm liep voor dit concert) en in juli in de Mercury Lounge in New York. Dat was met band en een zaal volgepakt met voornamelijk Ieren. Een geweldige belevenis natuurlijk.

Dat soort momenten helpen altijd wel om de muziek van een artiest vanaf dan net even anders te beluisteren. Dit titelloze album is zijn eerste na dat toch wel mooie jaar 2018.

De vooruitgesnelde nummers beloofden een wat voller, en zelfs orkestraler geluid. Niet iets wat iedereen zal waarderen, maar bij mij ben je dan juist aan het juiste adres. De rauwe hese stem van Flannery krijgt nog steeds de composities die het verdient, maar krijgt nu ook een extra chique jasje wat het allemaal nog een slag mooier maakt. Het is warmer en klinkt tijdloos.

Die nieuwe Springsteen mooi? Jazeker, maar ik zou dit album toch zeker ook gaan beluisteren. Misschien nog wel een beetje mooier, ik durf zelfs wel te stellen dat dit album zijn beste tot nu toe is, maar dat moet de tijd uiteindelijk uitwijzen (By the Rule heeft voorlopig nog de eer)

avatar van Lura
By the Rule is zeker ook een fraai album, maar de afgelopen weken is dit nieuwe album uitgegroeid tot mijn favoriete album van Flannery. Een album wat per luisterbeurt mooier werd.

avatar van muziekobsessie
37 minuten is precies de juiste dosering voor de erg melancholische stem van Flannery. Ik begrijp wel dat niet iedereen daarvan houdt. Maar zeker op dit album mooi subtiel van strijkers voorzien komt hij het beste tot zijn recht. Misschien wel zijn aller beste in zijn inmiddels al imposante euvre. Net iets beter dan mijn favoriet white lies. Wasteland hakt er gelijk goed op in. Zou hem toch ook is met band willen zien

muziekobsessie schreef:
Zou hem toch ook is met band willen zien

Zeker de moeite waard vond ik zelf.

avatar van wvv89
Hoe knap is het om vijf albums langs bijna dezelfde hoge kwaliteit muziek af te leveren? Ook deze is weer raak. Vol op genieten!

avatar van Broem
Inderdaad een prima album. Ken(de) enkel zijn Mick Flannery - Red to Blue (2012) uit 2012. Prachtige stem en de arrangementen staan als een huis. Lengte van het album is helemaal goed zo. Gaat op repeat de komende weken.

Broem schreef:

By the Rule en White Lies zijn ook prachtplaten.

avatar van Broem
Dankjewel Lura. Zag de hoge scores bij zijn overige albums en ze staan op Tidal. Toegevoegd aan de lange luisterlijst

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Mick Flannery - Mick Flannery - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Mick Flannery - Mick Flannery
Mick Flannery haalt de emotie en de melancholie in zijn zang hier en daar uit zijn tenen, maar overtuigt ook met een serie uitstekende popsongs die nog lang doorgroeien

Mick Flannery timmert al een tijdje aan de weg, maar zijn titelloze nieuwe album is mijn eerste kennismaking met de muziek van de Ierse singer-songwriter. Het is een kennismaking die naar veel meer smaakt, want het nieuwe album van Mick Flannery is een uitstekend album. Het is een album dat niet alleen uitblinkt door bijzonder intense en emotievolle zang, maar het is ook een album met een zeer smaakvolle instrumentatie en een album dat op knappe wijze een brug slaat tussen roots en pop. Geen idee waarom ik zijn vorige albums gemist heb, maar vanaf nu hou ik de Ierse muzikant nauwlettend in de gaten.

Mannelijke singer-songwriters trekken op een of andere manier veel minder makkelijk mijn aandacht dan hun vrouwelijke collega’s. Het verklaart mogelijk waarom ik tot voor kort nog nooit naar de muziek van de Ierse muzikant Mick Flannery had geluisterd en zijn deze week verschenen titelloze album daarom aanzag voor een debuut.

Een debuut is het zeker niet, want de in het Ierse Blarney geboren singer-songwriter timmert inmiddels al een kleine 15 jaar aan de weg. Ik heb het op een of andere manier gemist, maar het nieuwe album van de Ierse singer-songwriter trok onmiddellijk mijn aandacht.

De openingstrack van zijn nieuwe album opent met een eenvoudig akkoord van de akoestische gitaar, waarna Mick Flannery laat horen wat zijn sterkste wapen is. De zang waarmee de Ierse muzikant invalt komt direct uit de tenen en loopt over van melancholie. Het is zang die bij mij direct hard binnen kwam, waardoor Mick Flannery binnen enkele minuten een gewonnen wedstrijd speelde.

Na de eerste vocale uithalen zwelt ook de instrumentatie in de openingstrack aan met flink wat strijkers en donkere elektronica. Het deed me op een of andere manier direct aan David Gray denken, al is de zang van deze veel bekendere Ierse muzikant een stuk meer ingetogen.

Mick Flannery houdt het hoge niveau van de openingstrack vervolgens vrij makkelijk vast. De Ierse muzikant vertrouwt hierbij voor een belangrijk deel op zijn geweldige stem, maar overtuigt ook in muzikaal opzicht door steeds wat andere invloeden te verwerken. Hij schuift hierbij vaak op richting de Amerikaanse rootsmuziek en durft bijvoorbeeld ook prachtig soulvol te klinken, wat in de instrumentatie fraai wordt ondersteund door blazers.

De bijzonder fraaie klanken op het titelloze album van de Ierse muzikant kleuren steeds prachtig bij de emotievolle zang, die ook nog eens wordt gekenmerkt door een enorme intensiteit. In de meest ingetogen momenten doet het me wel wat denken aan de intensiteit die Jeff Buckley wist te creëren met zijn stem, maar vergeleken met Jeff Buckley is de zang van Mick Flannery een stuk uitbundiger.

Het nieuwe album van Mick Flannery werd deels in Ierland en deels in Los Angeles opgenomen, waarbij de Ier werkte met twee producers. Het verklaart mogelijk waarom een deel van de songs op het album wat dichter tegen de pop aan schuren, al blijft het album wat mij betreft in alle elf de songs aan de juiste kant van de streep.

Ik vind het album persoonlijk het mooist wanneer de zang van Mick Flannery redelijk ingetogen opent, waarna de strijkers aan mogen zwellen en de Ier vocaal mag uithalen wanneer de emotie niet meer binnen te houden is. Met name in deze tracks hoor ik flink wat van David Gray in de muziek van Mick Flannery en dat is wat mij betreft een pre.

Als ik luister naar het nieuwe album van Mick Flannery begrijp ik niet dat de Ier nog altijd relatief onbekend is, want de Ier maakt gehakt van de collega’s die er wel in slagen om een miljoenenpubliek aan zich te binden. Het is misschien maar goed ook, want juist de meer introspectieve en minder hitgevoelige songs waarin Mick Flannery zijn hart over ons uitstart zijn van een grote schoonheid. Erg mooi album van deze Ierse muzikant. Erwin Zijleman

avatar van musicfriek
Hoe verliefd kun je op een album zijn? Mick pas net ontdekt en kijk nu al uit om de rest van zijn discografie te gaan beluisteren/ontdekken. Met elke draaibeurt wordt deze mooier en wat een intense stem. Ontzettend lastig om favorieten aan te wijzen, echt alles is subliem. Mijn 2e volle mep dit jaar en MusicMeter weer bedankt voor deze hele fijne ontdekking!

ja ik ga ook nu voor de volle mep! 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5

avatar van muziekobsessie
oei oei ben bang dat Flannery's prachtplaat zwaar geklopt gaat worden vrijdag 19 juli door zwaargewicht Perry Blake die na 12 jaar weer is een album vergelijkbaar met zijn oude werk uit gaat brengen waar nog niks van bekend is of van te horen is......https://www.musicmeter.nl/album/761840

arme flannery

avatar van Tonio
Prachtige plaat! Af en toe hoor ik de bijzondere gepassioneerde, gevaarlijk tegen de rand van de kitsch leunende, maar ook af en toe ingetogen sound, zoals ik die van Damien Rice ken.

Tja, en waarom kende ik dit niet eerder? En via Lura en erwinz nu dus gelukkig wél.
Dat is dus de kracht van Mume.

Ik heb gelijk zijn voorgaande albums aangeschaft en ga daar de komende tijd eens goed induiken ...

avatar van musicfriek
Tonio schreef:
Mooi he? Daar ben ik dus inmiddels ook mee bezig. Zin om helemaal te verdrinken in de wereld van Mick Flannery..

musicfriek schreef:

Nu live nog. Solo of met band, ik vond het allebei te gek.

avatar van Marco van Lochem
De voor mij geheel onbekende Ierse singer-songwriter Mick Flannery werd op 28 november 1983 geboren in Blarney, County Cork. Al op jonge leeftijd werd Flannery geconfronteerd met muziek, aangezien zijn familie ook muzikaal is. Hij leerde gitaar en piano te bespelen, maar ontdekte ook dat hij een prachtige zangstem heeft. In 2007 verscheen zijn eerste album, “EVENING TRAIN” dat hem bekendheid opleverde, maar nog niet een groot succes was. Duidelijk was wel dat hij zeer getalenteerd is, waardoor hij voor het EMI label nog een album mocht opnemen, “WHITE LIES” dat anderhalf jaar na het debuut verscheen. Deze plaat werd net zo enthousiast ontvangen en beter verkocht en zorgde ervoor dat zijn naam gevestigd was. De twee opvolgers bereikte in Ierland de eerste plaats van de album hitlijsten en in oktober 2016 verscheen zijn vijfde album, “I OWN YOU”. Ook dit album was succesvol in zijn thuisland. Flannery maakt typische Ierse folkachtige pop, waarin de emotionele stem van hem leidend is en elke song een soms beklemmende lading geeft. Voor een nieuwe platenmaatschappij lijkt het alsof hij opnieuw wil beginnen, getuige de titel van het nieuwe album, “MICK FLANNERY”. De 11 tracks zijn prachtig en krachtig en worden gespeeld door Flannery zijn 6 koppige begeleidingsband. Opener “WASTELAND” laat horen wat je van het album kunt verwachten, een schitterende opener en song. Het tempo gaat geen enkele keer de hoogte in, het blijft midtempo of op ballad niveau. Dat zorgt ervoor dat de songs kunnen groeien. Denk aan singer-songwriters zoals Bruce Springsteen, Damien Rice maar vooral Tom Waits, aan een prachtige helder, dan weer bedrukt stemgeluid en aan kwalitatief hoogstaande songs en dan kun je je met dit album niet vergissen. Een werkelijk prachtige plaat!