Efterklang - Altid Sammen (2019)

Denemarken
Label: 4AD

1. Vi Er Uendelig (3:55)
  2. Supertanker (4:45)
  3. Uden Ansigt (4:39)
  4. I Dine øjne (4:57)
  5. Hænder der åbner Sig (4:05)
  6. Verden Forsvinder (3:13)
  7. Under Broen der Ligger Du (7:33)
  8. Havet Løfter Sig (2:58)
  9. Hold Mine Hænder (7:15)
We hebben zeven jaar moeten wachten op een nieuw studioalbum onder de naam Efterklang.

Ik zag deze band ooit samen met Anna von Hausswolff in Rotown en dat was geweldig. Vrij snel daarna ben ik ze gewoon nog een keer gaan zien in Madrid in een oud, schitterend theaterzaaltje. Zelfde tour, maar compleet andere belevenis.

En na wat zijsprongen is er nu dan een Deenstalig album verschenen. Tegelijkertijd met Søren Huss, dus twee albums kort achter elkaar in een taal die ik niet machtig ben.
In beide gevallen maakt dat niet uit. Efterklang weet sfeer te scheppen, zonder dat ik hoef te weten waar het nu echt over gaat.

Altid Sammen is nogal 'to the point'. Geen grootse gebaren of orkestrale klanken, maar nummers zonder al te veel poespas die wel een magisch sfeertje weten te behouden. Heel puur en aards dus.

Het is even wennen, maar als je de vorige albums gewoon even buiten beschouwing laat hoor je hier een fris album waar je je goed in kunt onderdompelen. De focus ligt echt op het geheel, omdat de teksten er even minder toe doen (tenzij je deze alsnog wilt gaan uitpluizen met een vertaalprogramma of je de Deense taal machtig bent).