Billy Sherwood - Citizen: In the Next Life (2019)

Label: Frontiers

1. The Partisan (4:03)
  2. Sophia (5:08)
  3. Monet (3:33)
  4. Skywriter (5:00)
  5. We Shall Ride Again (4:49)
  6. Via Hawking (5:18)
  7. By Design (4:29)
  8. Sailing the Seas (5:42)
  9. Mata Hari (4:35)
  10. Hold Quite (9:06)
avatar van Marco van Lochem
William Wyman Sherwood werd op 14 maart 1965 geboren in Las Vegas en ontwikkelde op jonge leeftijd een grote interesse voor muziek, vooral het bespelen van instrumenten. De basgitaar is sinds jaar en dag de belangrijkste, maar ook op de gitaar en andere instrumenten kan Billy Sherwood goed uit de voeten. In de eerste helft van de jaren tachtig maakte hij samen met zijn broer Michael deel uit van Lodgic, een band die progressieve rock maakte. Zijn eerste eigen band was World Trade, dat in 1989 een prachtig debuutalbum uitbracht, waarop Sherwood ook de lead zang voor zijn rekening nam. Met deze band maakte hij nog 2 albums, in de tussentijd was hij ook lid van Yes en nam een aantal tribute albums op met diverse muzikanten. Ook als solo artiest bracht hij albums uit en het recent verschenen "CITIZEN IN THE NEXT LIFE" is het vervolg op het in 2015 verschenen "CITIZEN". Op dat album maakte hij gebruik van gasten zoals Chris Squire, Rick Wakeman, Steve Hackett en Alan Parsons, op deze nieuwe speelt en zingt hij alles zelf. De muziek van Sherwood is te plaatsen in de hoek van progressieve rock met pop elementen en de teksten gaan over de belevenissen van het karakter Citizen en zijn ontmoetingen met onder andere Hitler, Stephen Hawkins en Christopher Columbus. De vergelijking met Yes is nooit ver weg, zeker de Yes van de jaren tachtig. Sherwood is een klasbak, weet wat een song nodig heeft en hoe je dat opneemt en produceert. Want ook als producer weet hij zijn stempel elke keer weer op een album te drukken, zoals bij The Prog Collective, dat eigenlijk ook een solo project van hem is. Ken je een album van Billy Sherwood en vind je die goed, dan kun je gerust meer van hem kopen, zoals deze "CITIZEN IN THE NEXT LIFE", want ondanks de wel zeer herkenbare stijl en muziek, zijn de 10 tracks op dit album van grote klasse. Overigens is Sherwood momenteel de bassist in Yes én Asia, waarin hij de plaatsen inneemt van overleden voorgangers, respectievelijk Chris Squire en John Wetton.

avatar van dynamo d
Billy Sherwoord - The Citizen vond ik een prima album maar misschien kwam dat mede door de gastmuzikanten op dat album. De opvolger Citizen: In the Next Life vind ik regelrecht saai. Ik kon helaas geen nummer ontdekken dat ik nog een keer zou willen beluisteren.