Marvin Gaye - What's Going On (1971)

Soul
Label: Motown

1. What's Going On (3:53)
  2. What's Happening Brother (2:43)
  3. Flyin' High (In the Friendly Sky) (3:49)
  4. Save the Children (4:03)
  5. God Is Love (1:41)
  6. Mercy Mercy Me (The Ecology) (3:16)
  7. Right On (7:31)
  8. Wholy Holy (3:08)
  9. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) (5:26)
  10. What's Going On [Detroit Mix] * (4:08)
  11. What's Happening Brother [Detroit Mix] * (2:43)
  12. Flyin' High (In the Friendly Sky) [Detroit Mix] * (3:49)
  13. Save the Children [Detroit Mix] * (4:02)
  14. God Is Love [Detroit Mix] * (1:47)
  15. Mercy Mercy Me (The Ecology) [Detroit Mix] * (3:08)
  16. Right On [Detroit Mix] * (7:32)
  17. Wholy Holy [Detroit Mix] * (3:08)
  18. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) [Detroit Mix] * (5:46)
  19. What's Going On [Rhythm & Strings Mix] * (3:50)
  20. Sixties Medley [Live at the Kennedy Center] * (13:23)
  21. Right On [Live at the Kennedy Center] * (7:33)
  22. Wholy Holy [Live at the Kennedy Center] * (3:32)
  23. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) [Live at the Kennedy Center] * (9:06)
  24. What's Going on [Live at the Kennedy Center] * (5:42)
  25. What's Happening Brother [Live at the Kennedy Center] * (2:54)
  26. Flyin' High (In the Friendly Sky) [Live at the Kennedy Center] * (3:51)
  27. Save the Children [Live at the Kennedy Center] * (4:22)
  28. God Is Love [Live at the Kennedy Center] * (1:43)
  29. Stage Dialogue [Live at the Kennedy Center] * (2:34)
  30. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) [Reprise] [Live at the Kennedy Center] * (5:12)
  31. What's Going On [Reprise] [Live at the Kennedy Center] * (4:07)
  32. What's Going On [Single Version] * (3:56)
  33. God Is Love [Single Version] * (2:56)
  34. Sad Tomorrows * (2:27)
  35. Head Title * (4:07)
ettettummu schreef:
ik bedoel, de Beatles horen hoe dan ook tot de allerbeste

Niet als ik er iets over te zeggen heb!

nou laat maar komen, dan
ik voel me sterk, vandaag

avatar van dudehere
Ik heb me nooit gestoord aan de teksten op dit album. Bij sommigen kan het misschien allemaal wat gezapig overkomen. Maar ik denk dat Marvin Gaye oprecht meent wat hij zingt.

Het ietsjes naieve aan dit album vind ik juist charmant, en het is alles behalve klef.

ik weet eigenlijk wel zeker dat hij meent wat hij zingt en stoor mij er ook niet aan
en nogmaals, pionierswerk

avatar van Paalhaas
Zo'n gigantisch minpunt vind ik het ook niet hoor, die 'fish full of mercury'. 3,75/5 is ook niet mis.

Paalhaas schreef:

Is ook gewoon een correcte constatering.

En dat in 1971 !!!!
Was Greenpeace toen uberhaubt al opgericht?

avatar van gemaster
Ben het wel een beetje met Paalhaas eens als het gaat om de teksten. Soms klinkt het echter ook wel wat naief en dat heeft ook wel weer wat. De muziek is erg lekker, maar bevat wat mij betreft net iets te weinig variatie.

Toch 4*, want het swingt wel erg lekker.

Nicci
ettettummu schreef:

voorheen was alles bij Motown prestatie/commercieel getint (er werd zelfs gestemd bij het uitbrengen van een nieuw nummer; wel/geen hitpotentie) en was er geen sprake van diepgang in de teksten en met dit album brak Marvin hiermee en opende de weg voor de vrije inspraak van artiesten
dit voor zowel tekst als het invullen van het nummer zelf (was toch een grote gok, die uiteindelijk goed uitpakte, ook financieel)

Hij en Stevie waren wat dat betreft toch weer de pioniers

je zit er naast. er waren al veel zwarte artiesten die hun voor gingen. james brown was er 1 van. motown volgde de meer kritische toon, toen duidelijk werd dat ze anders de boot gingen missen. stevie wonder heeft er zijn contract nog voor moeten openbreken. anders was het altijd little stevie gebleven.

mijn berichtje gaat ook over Motown
James Brown heeft niks met Motown te maken

maar het klopt dat de kritische toon van zwarte artiesten buiten Motown al gezet werd ("Say It Loud, I'm Black And I'm Proud")

Nicci
je hebt het over 'een grote gok' (niet dus) en pioneers (dat valt dus ook wel mee.

Thisisme
Dit is toch wel de klassieker onder de klassiekers. Een must have voor iedere zichzelf respecterende muziekliefhebber. Moet zeggen dat ik maar weinig mensen ken die deze cd niet in hun cdverzameling hebben.

5* voor een mooie album. zeker een van de beste albums ooit. Niet alleen muzikaal mooi, want het zijn juist de teksten die de album stiekem mooier maken.
Natuurlijk kent iedereen de titeltrack, maar men zou moeten luisteren naar de multiple Marvin Gayes op Save the children en de afsluiter Inner City Blues. Gaye was op zijn best bij hoge liedjes als die twee, maar ook bij Flyin High in the friendly sky of de mysterieuze Mercy Me.

Een echte aanrader!

avatar van musicfriek
Aan onderstaande reacties valt weinig toe te voegen. Prachtige nummers en ik durf te zeggen dat ik Inner City Blues een van zijn beste songs vind.

E
as below (i guess
mag hoger komen as die lousy 68 btw...

avatar van snoopy
Goeie Concert van Marvin tijdens de motown 25th http://www.youtube.com/watc...

avatar van Thibault14
Wat een prachtige cd zeg, vooral de titeltrack is overweldigend. Wat ben ik trots dat Marvin Gaye enkele maanden in 'mijn' Oostende heeft gewoond .

avatar van avdj
Mijn eerste kennismaking met soul muziek. Hoewel Marvin prachtig zingt en ik de CD zeer zeker waardeer zal dit waarschijnlijk nooit mijn genre worden. Maar dit album is een aanrader. 4*

Dit is een MEESTERWERK.Zowel tekst als muziek.Een 5!

avatar van VanDeGriend
Het echte meesterwerk is "natuurlijk" Here My Dear
Heerlijk over het hoofd gezien door critici en slechts aangeschaft door "4 mensen"...waaronder ik.

fredpit
grappig.......teksten over milieuvervuiling

35 jaar later is er geen ene fli.... veranderd

weet je waarom marvin na dit album overging op liedjes over sex......

omdat hij zag dat mensen in het algemeen geen fli.... geven om de planeet waar ze afhankelijk van zijn

een prachtig geinspireert album........doe er iets mee!!

Relax
Ik blijf nog wel huilen om die lengte, van mij mocht die 1 uur lang duren met die prachtige nummers, volgens mij was Marvin geinspireerd genoeg om dat vol te houden maar had geen zin ?

avatar van Reijersen
Relax schreef:

Geen zin? Wat maakt de lengte van het album nou uit, het gaat erom dat het goed past, dat het een geheel vormt. Dat is ook wat Marvin gedaan heeft. En dan is klaar klaar en gaat hij er niet meer nummers opzetten.

Relax schreef:

Dat heeft heel simpel met de beperkingen van de langspeelplaat te maken. Veel meer dan 40 minuten kon er niet op. Vrijwel alle albums uit die tijd waren dan ook van een dergelijke lengte.
En als je nu nog steeds moet huilen: probeer gewoon de repeatknop eens.

Sietse

avatar van Reijersen
Ik zou nog steeds een recensie schrijven over dit album. Dus laat ik me daaraan maar eens wagen.

Dit is een classic, makkelijk zat. Nou ja, makkelijk, zeker niet om een recensie over te schrijven.

Je vraagt 'men' naar soul en waarschijnlijk komt 'men' dan al snel met de naam van Marvin Gaye op de proppen. Niet alleen is Marvin Gaye niet één van de allerbeste soulzangers ooit geweest, ook buiten zijn muziek was hij een zeer interessant persoon te noemen. Dat laatste boeit minder, want dit is een muzieksite.

De CD dus.
Meneer Gaye (ik mag Marv zeggen), is zo ontzettend perfectionist bezig geweest met het maken van al zijn albums dat hij vond dat alleen zijn eigen stem het best op de achtergrond paste. Dus besloot hij behalve de leadzang ook de backing vocals zelf in te zingen. Een prachtig staaltje van perfect productiewerk.

De stem van Marv staat als een huis, hij weet je vast te pakken en nooit meer los te laten. Hij zingt ook daadwerkelijk ergens over. Een maatschappelijk betrokken zanger. Dat is in vergelijking met de 'Bitch', 'Shit', 'Nigga' zingende R&B zangers van nu wel anders.
Marv zingt niet alleen die teksten, hij brengt ook echt het gevoel over dat het hem zeer naar het hart ligt. Hij zingt die teksten niet alleen, hij beleeft ze. En jij ook, door hem.

Het enige wat mij soms heeft geirriteerd aan deze cd is het nummer 'Save the Children'. Daarin zegt hij steeds eerst een zinnetje voor, voordat hij het zingt. Het ene moment irriteer ik me mateloos aan dat nummer. Ben ik in een andere bui, dan vind ik buitengewoon geniaal. Dat nummer blijft me opvallen.

Zodoende mag ik met stand zeggen dat dit album totaal geen zwakke punten kent. Alles klopt, alles leeft, alles beleeft. En zo hoort soul te zijn.

5 dikke sterren.

avatar van The Scientist
Wat berichten verwijderd

Relax
Scientist jij verwijderd tenminste de goede berichten

Maar, ik geef dit album een 4,5, het klinkt als een geheel als een nummer afgelopen is slaat het gelijk over naar een ander nummer, het lijkt precies hetzelfde kwa instrumenten maar toch vind ik het anders klinken.. het is werkelijk een klassieker, geweldige zang van Marvin Gaye, tekstueel, de manier waarop...

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Ik sluit me geheel bij de recensie Reijersen aan. Wat een meesterwerk is dit zeg. Ik ben erg diep onder de indruk geraakt van het vakmanschap van Marvin Gaye. Zeer, zeer veel lof.

Niet voor niets op 2 in mijn top 10.

avatar van avdj
Wat is na deze de beste van Marvin Gaye?