New Model Army - From Here (2019)

Label: earMUSIC

1. Passing Through (6:00)
  2. Never Arriving (5:00)
  3. The Weather (4:47)
  4. End of Days (4:11)
  5. Great Disguise (4:36)
  6. Conversation (4:12)
  7. Where I Am (3:52)
  8. Hard Way (5:17)
  9. Watch and Learn (3:40)
  10. Maps (3:54)
  11. Setting Sun (6:08)
  12. From Here (7:57)

Vrij grimmige wat duistere plaat maar wel weer steengoed.

avatar van E-Clect-Eddy
Prachtige hoes, past goed bij de duistere sfeer van het album.

Hoedijk
Meerdere malen gezien, maar dan wel zo’n 30 jaar geleden. Daarna uit het oog verloren. Na al die tijd komt NMA nog verrassend fris, sterk en wie weet ook voor de jeugd nog relevant uit de hoek.

1 november in Rijkevorsel en 13 december weer in de Melkweg!

avatar van R-Know
Leuk. NMA bestaat nog/weer?
Vroeger geweldig lekker en als ik die platen van toen weer hoor vind ik het weer goed.
Ben benieuwd, eerst maar eens online beluisteren. De laatste jaren regelmatig teleurgesteld in het nieuwe werk van de vroegere goden.

avatar van Cannondale
anthrocene schreef:
1 november in Rijkevorsel en 13 december weer in de Melkweg!

New Model Army | Agenda | Melkweg
13 december maar weer naar het jaarlijkse uitje. Verveelt nooit!

avatar van E-Clect-Eddy
Ken maar enkele nummers van NMA goed en slechts een enkel album heeft het voorbij de eerste beluistering gered. Maar deze is zeer goed te pruimen.

ROZZ
Ik vind dit beter dan hun oudere werk. Dit album is meer postpunk dat duidelijk teruggrijpt naar hun roots, de vroege jaren 80. De sfeer en intensiteit van dit album doet me zelfs aan The Sound denken. Geweldige drummer trouwens! Voorlopige favorieten: Setting Sun en Maps maar eigenlijk zijn alle nummers goed. Zéér geslaagd album en hoogstwaarschijnlijk een meesterwerk maar dat zal de tijd uitwijzen.

ROZZ schreef:

Aaaah, The Sound, lang niet gedraaid, nav je opmerking weer eens; wat een geweldige platen zijn dat toch!!

avatar van Nevele
Een heerlijke plaat, beste dat ze hebben uitgebracht in jaren!

ROZZ
Nevele schreef:
Een heerlijke plaat, beste dat ze hebben uitgebracht in jaren!

Mee eens!

Vanavond Rijkevorsel!

avatar van Alicia
From Here is een album vol sterke liedjes om lekker vaak te draaien. Maar op dit moment weliswaar nou weer niet té vaak. Anders gaat het dak eraf! En dat is mij in december toch iets té koud, maar ánders... no problemo!

Vrijdag in de Melkweg!!

Erg sterk album en misschien wel een van hun beste! Ik draai het regelmatig en het gaat niet snel vervelen wat een goed teken is. Terecht op nummer 19 in de rotatielijst hier. Een verdere stijging is zeker verdiend. Nummer 2 in mijn top 10 van dit jaar.

avatar van Alicia
Halfje erbij en een notering in mijn top 10 van dit jaar!

avatar van whitecoat
Was weer geweldig in de Melkweg. Volgend jaar 40th anniversary concerten!

new model army@melkweg dec 2019 - YouTube

avatar van Poepie34
Helemaal uit het oog verloren, terwijl ik het indrukwekkende optreden in 1984 op Pandora’s Music Box nog heel goed kan herinneren en dat maakte toen heel veel indruk. Dit album is erg goed en ga ik de komende tijd heel veel draaien.

Zanger nog net zo energiek als voorheen

Poepie34 schreef:
je maakt me nieuwsgierig.....

avatar van Premonition
Sterk album van deze ouwe Bradforders. Waar ik in de jaren tachtig hun muziek vaak te rockerig vond en niet zo vond passen bij de toch wel poëtische teksten van Sullivan, valt het op deze plaat wel goed samen.

Ik vind dit album zelfs beter dan wat ze in de jaren 80 maakten.

avatar van starsailor
Scarlet schreef:
Ik vind dit album zelfs beter dan wat ze in de jaren 80 maakten.

Opmerkelijke uitspraak maar om de dooddoener er maar weer eens in te gooien, 'smaken verschillen'.

avatar van whitecoat
18 en 19 december 40th anniversary shows in de Melkweg Max: 5 uur oud en recent werk!

New Model Army | Agenda | Melkweg

Ipv de concerten in de Melkweg die een jaar uitgesteld zijn :

Op 24 okt:

New Model Army - The 40th Anniversary Concert - newmodelarmy.org

Van de basis van anarcho rockers New Model Army uit Bradford is alleen frontman en doemdenker Justin Sullivan over. Na de glorietijden in de jaren tachtig krijgt de band een zware klap te verwerken als bij drummer Robert Heaton pancreaskanker wordt vastgesteld. In 2004 zal hij op de jonge leeftijd van 43 jaar bezwijken aan de oneerlijk gevoerde strijd. Deze impact heeft tot gevolg dat de band zich steeds wranger en slepender presenteert. New Model Army wisselt vervolgens regelmatig van bezetting, van de stabiele eenheid uit het begin is niets meer over. Het lijkt mij ook verdomd lastig om je opnieuw te binden aan bandleden, als zo’n bepalend lid is weg gevallen. Live staat het nog steeds als een huis, en ook de albums blijven van constant hoog niveau. Het bestaansrecht hebben ze nog steeds, getuige de trouwe volgelingen die ze concert na concert blijven volgen.

Na het optimistische Today Is A Good Day van tien jaar geleden volgt het lawaaierige Between Dog and Wolf met de dominante percussie. In 2016 komt het koude en kille Winter uit. Het veertiende volwaardige studioalbum From Here sluit daar nog het beste op aan. De krachtige stem van Justin Sullivan klinkt nog net zo sterk als 35 jaar geleden. Ondanks dat er wel wat van zijn rebelse houding is afgesleten, weet hij zich zoals altijd maatschappelijk kritisch op te stellen. Het milieu en de weersveranderingen door een opwarmende aarde blijven thematisch terug komen. Eigenlijk is er bar weinig veranderd sinds de angst voor de gevolgen van de zure regen, alleen wordt het gevaar tegenwoordig plasticsoep genoemd. Zijn gemeende oprechtheid treft je ook nu weer recht in je hart.

Het producersteam Lee Smith en Jamie Lockhart mag net als bij de vorige twee albums de omlijsting verzorgen van het schilderachtige From Here. Deze samenwerking heeft zijn bittere vruchten afgeworpen die treffend passen in de idealistische kijk van Sullivan op een betere wereld. Zo lang deze niet in evenwicht zijn, zal de protestzanger van zich laten horen. Terwijl er voorheen trouw werd gezworen aan de basisinstrumenten gitaar, drum en bas is er de laatste tijd veel meer een ommezwaai gemaakt naar een meer georkestreerde keyboardbegeleiding. Hierdoor druipen gitzwarte verterende klanken al vergiftigend druipend de zang tegenmoed. De wanhoop wordt hierdoor gesmoord, waardoor de scherpe dramatiek een bijna theatraal vervolg krijgt. De hulpeloze verbale uithalen in Passing Through worden keihard naar de achtergrond verdrongen. Na een prachtig akoestisch tussenstuk lanceren de drums en gitaren een mooi episch einde waar Sullivan zijn kenmerkende gevoeligheid een plek kan geven. Hoe mooi kan je een plaat openen.

From Here is een opgejaagd chaotisch geheel, waarmee nogmaals benadrukt wordt dat de tijd begint te dringen. Het is een apocalyptische race tegen de klok voordat de aarde uit zijn vernietigende voegen barst. De altijd welbespraakte frontman wil je met zijn lyrics tot denken aanzetten. In de kritische noten wordt de boodschap duidelijk verwerkt, zonder een te persoonlijke aanval op de wereldleiders en de gevolgen van de Brexit. Door de dynamische opbouw tussen harde en zachte passages ontstaat een harmonieus evenwicht in de songs. Met het verlopen crusty uiterlijk van het boegbeeld Sullivan roepen ze nog steeds genoeg strijdbaars op, al zal hij waarschijnlijk niet meer vooraan lopen in de demonstraties. Nog steeds durft hij de barricades te trotseren, gewapend met het woord.

Het grootste verschil met vroeger is dat er op From Here wel geloof is in een optimistischere toekomst. De dromen worden uitgesproken zonder met een beschuldigende vinger naar anderen te wijzen. De No Future slogan is verbrand, en de hoop is meer gericht op de nieuwe lichting jongeren, die met social media een veel grotere doelgroep weet te bereiken en het gesprek durft aan te gaan. Niet dat dit het moment is om het stokje over te dragen, daarvoor moet er nog veel te veel gebeuren in de spinsels die het hoofd en hersenen van de zanger als woonplaats hebben. Heb je geen zin in zijn gedachtegang, dan blijft er buiten dat gegeven gewoon een heerlijke rockplaat over.

New Model Army - From Here | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com