Freddie Gibbs & Madlib - Bandana (2019)

Label: Keep Cool

1. Obrigado (0:29)
  2. Freestyle Shit (2:28)
  3. Half Manne, Half Cocaine (3:12)
  4. Crime Pays (3:02)

14. Education (4:22)

met Yasiin Bey en Black Thought

15. Soul Right (3:26)
avatar van Glaciers of Ice
Ik kan er niet omheen dat ik dit een enorm teleurstellend album vind. Ik heb bijna het idee dat ik mijn best doe om het leuk te vinden, maar dat het er gewoon niet in zit. Pinata is op elk vlak beter dan Bandana. Madlib die random interludes vastplakt aan nummers. Iets waar ik mij voorheen niet zo snel aan stoorde bij Madlib-producties. Freddie experimenteert hier wat meer met zijj flow wat in mijn ogen ten koste gaat van zijn content. Ik heb de rapid flows vaak genoeg duidelijker gehoord dan hier. Gibbs gaat normaal gesproken ook niet zo diep dat ik de lyrics moet opzoeken. Maar ff hè, Gibbs denkt dus serieus dat hij een veel betere rapper is dan Doom.

avatar van Nr.4
Vind Bandana juist toffer dan Pinata, heb m nu al vaker gedraaid. Wat is smaak en beleving van muziek toch een apart ding.

avatar van panjoe
Gewoon weer heel erg goed deze.

avatar van Johnny Marr
Prachtig album, helaas gemist in 2019, had anders zeker m'n jaarlijstje gehaald. Alsnog beluisterd omdat ie vrij hoog staat in de MuMe jaarlijst.

Crime Pays, Palmolive en Education zijn echt niet van deze wereld. Zo geniaal...

avatar van Obscure Thing
Ik vind Practice eigenlijk het beste nummer van de plaat, enorm sfeervol nummer.

avatar van psychonaatje
Het Tiny Desk Concert van een paar nummers van dit album is echt geniaal: Freddie Gibbs And Madlib: NPR Music Tiny Desk Concert - YouTube

psychonaatje schreef:

Inderdaad. Daar had ik niet echt hoge verwachtingen van, maar is erg tof.

avatar van Rene1979
2019 stond bol van tenenkrommend slechte albums. 2020 gaat de trend voorwaarts. Dit is een van die albums die ik wel blijf luisteren. De boel is gewoon origineel en dik.

avatar van Deranged
Kan af en toe ineens heel komisch uit de hoek komen dat bevalt me er wel aan.

avatar van Johnny Marr
Deranged schreef:
Kan af en toe ineens heel komisch uit de hoek komen dat bevalt me er wel aan.

Ik mis wel een Benny verse hier, wat jij?

avatar van Deranged
Zoiets natuurlijk altijd een groot gemis maar Freddie zelf die steeds beter bij mij begint te landen en natuurlijk Black Thought verzachten de pijn wel enigszins.

avatar van hiphopmaster
0,5
Jeetje, Freddie Gibbs flikt het weer. Hij verkracht alles wat hij tegenkomt. Ook dit album. Die gozer kan er echt niets van. Hij weer zelfs Madlib te dwingen to dit soort pulp. Wat horen jullie wat ik niet hoor?

avatar van niels94
Het is subtiel, maar als je wat vaker luistert, begin je te voelen dat de verkrachtingen van Gibbs in combinatie met dit soort pulp van Madlib samen een soort emotionele spanning creëren, een diepere laag. Het is in feite Bach die een Picasso schildert, maar dan in hiphopvorm, als je begrijpt wat ik bedoel.

avatar van Glaciers of Ice
hiphopmaster schreef:

Wat word er 'verkracht' dan. Je doet alsof hij mompelt en ga je nu zijn hele catalogus beoordelen met het laagste cijfer? Als ik een artiest zo slecht vind, ga ik niet het eerstvolgende album luisteren. En al helemaal niet in volledigheid. Je comments in combinatie met die top 10. Zit je rugzak niet wat te strak

avatar van hiphopmaster
0,5
Wat een aannames allemaal. Ik vind helemaal niet dat hij mompelt, hij ratelt in mijn oren aan een stuk door zonder rekening te houden met zijn muzikale ondersteuning. Kortom; zijn flow vind ik ruk een dat in combinatie met zijn stemgeluid trek ik dat slecht. Het kan ook zijn dat de muzikale ondersteuning later is gemaakt en dan slaat Madlib de plank mis. En vrees niet, ik ga niet heel zijn oeuvre slecht beoordelen. Ik laat het bij deze 2 beoordelingen, ander werk ga ik zeker niet checken.
Ik probeer zoveel mogelijk hiphop te checken en volg dan ook andere MuMe gebruikers en zo nu en dan stuit ik op hiphop dat ik helemaal niet ken. In dit geval ben ik da getriggerd door de hoge scores en positieve reacties. En die snap ik niet en dat mag toch. En daarom een lage beoordeling.
Wat mijn top 10 ermee te maken heeft snap ik al helemaal niet dat mijn rugzak te strak zit?? Die zit wel vol en daarom is er zeker geen ruimte voor Freddie

avatar van Nr.4
Smaken verschillen. Ik hoor een hongerige rapper die juist uitermate soepel omgaat met de fantastische producties van Madlib. Daar moet je wel heel matig op rappen wil je die echt verpesten, maar met Freddie vind ik de chemie bovengemiddeld geslaagd. Samen creëren ze een rauw en toch ook origineel sfeertje. Paar gruwelijk toffe gastartiesten nog, blijft mijn album van 2019. Trouwens, hoewel ik Freddie Gibbs een vaardige en vermakelijke rapper vind, ben ik normaal gesproken geen fan van zijn releases, maar met Madlib (en dit jaar Alchemist) achter de knoppen, jawel.