White Owl Red - Existential Frontiers (2019)

Country
Uitgebracht in eigen beheer

1. Existential Frontiers (4:00)
  2. Breaking Away (4:44)
  3. Everything but Crying (3:12)
  4. Good Morning Moonshine (3:02)
  5. I'm a Saint (1:21)
  6. Love Her Still (2:31)
  7. More More More (3:27)
  8. See Through Me (4:57)
  9. Set Free (3:56)
  10. Union Fight Song (3:56)
  11. Hand-Me-Down Girl (3:55)
  12. Star-Crossed Lover (2:34)
  13. Take a Good Look (2:22)
  14. Wishing You Well (2:28)
avatar van heicro
Zijn vorige album 'Naked and Falling' uit 2017 met werkelijk briljante nummers als 'Alcoholic Stepmom', 'Hurts Like Hell', 'In Ruin' en 'The Cracks Keep Getting Bigger' kreeg geweldige recensies maar het koperspubliek negeerde het compleet. Musicmeter ook.
Van de duizenden albums die ik heb gehoord is 'Naked and Falling' van White Owl Red één van mijn all-time favourites.

De veelzijdige singer-songwriter, J. Josef McManus, die optreedt onder de naam White Owl Red maakt met zijn alt-country - Americana gedreven album 'Existential Frontiers' opnieuw indruk. McManus is een beetje een vocale kameleon. Naast Dylanesque-zang hoor je ook gelijkenissen met Steve Earle, David Byrne en Howe Gelb. Hij past zijn stem aan naar het liedje. Soms rauw dan weer parmantig, maar ook romig, zacht bij ballads. Zijn stem leent zich vooral voor treurnis, daarom vind ik zijn melancholische nummers de beste. 'Breaking Away', 'See Through Me' en 'Hand-Me-Down Girl' zijn daar voorbeelden van.

Voor wie houdt van verhalende songs met emotie en hartstocht op Americana leest, zeg ik: Luisteren!

avatar van Renoir
Ik heb geluiserd, heicro, en ben het volledig met je eens. Meesterlijk album! Op naar Naked and Falling!