Slobberbone - Barrel Chested (1997)

Rock / Country
Label: Doolittle

1. Barrel Chested (4:15)
  2. Lame (2:56)
  3. Engine Joe (2:27)
  4. Front Porch (3:32)
  5. I'll Be Damned (7:03)
  6. Billy Prichard (5:21)
  7. Little Drunk Fists (3:53)
  8. Get Gone Again (6:12)
  9. Your Excuse (3:35)
  10. Haze of Drink (4:54)
  11. One Rung (4:23)
Lekkere country rock. Vooral Billy Prichard en I'll be damned zijn mijn favoriete nummers. Helaas staat deze band nu in de formaldehyde, zoals zanger Brent Best het zei.

Achteraf misschien wel hun beste... Luister eens goed naar de tekst van Billy Prichard, best een gruwelijk verhaaltje. Verhoogd naar 5 sterren.

DutchViking
Sterke plaat van Slobberbone, die wat mij betreft echter nog overtroffen werd met de weergaloze opvolger Everything You Thought was Wong... Die plaat sloeg bij mij werkelijk in als een bom, misschien was het ook wel omdat ik Slobberbone tot op dat moment niet kende en dat album mijn kennismaking was.

Het titelnummer, I'll Be Damned en vooral Billy Prichard zijn echter stuk voor stuk geweldig. Ik begin met 4*, misschien wordt het ooit nog wel hoger.

JoeD.Barrelman
Uitstekende countryrock plaat met een hangover

DutchViking
Zonder het zelf wellicht door te hebben, schreven zij geschiedenis. Bijna twintig jaar later blijkt hun debuut nog altijd maatgevend te zijn voor een hele generatie nieuwe bands en singer/songwriters. Toen Uncle Tupelo in 1990 haar album No Depression wereldkundig maakte, werd het genre cowpunk geboren, een genre dat punkinvloeden combineert met authentieke countrymuziek. Het was zeerzeker geen voor de hand liggende combinatie. Het ondergewaardeerde Slobberbone kan hetzelfde krediet gegeven worden. Zij voegden in de late jaren '90 een stevige scheut punk aan het door Gram Parsons gepredikte en door Whiskeytown verfijnde genre alt-country: countrymuziek vermengd met rockmuziek en vleugjes psychedelica en folk. Tot die tijd was country nog vaak een genre dat opviel door zijn behoudendheid.

Vaak wordt van countrymuziek verondersteld dat het rechtse redneckmuziek is. Zelf luister ik al jaren met veel plezier naar het genre en kan ik mededelen dat niets minder waar blijkt te zijn. Enerzijds is de genoemde veronderstelling zonder meer een vooroordeel, dat ontkracht kan worden middels het gegeven dat countrymuziek net als vrijwel alle andere genres onder te verdelen is in diverse subgenres. Cowpunk, alt-country, outlaw country en americana zijn daar treffende voorbeelden van. Het genre wordt bovendien keer op keer vernieuwd door met name Amerikaanse artiesten. Ieder stereotype schiet daardoor al bij voorbaat tekort.

Samen met Uncle Tupelo was Slobberbone de meest inventieve alt-countryband van de jaren negentig. Een buitenbeentje, een band die haar dampende ritmes koppelde aan authentieke Texaanse outlaw country en waarbij moderne rockinvloeden ook om de hoek kwamen kijken. Dat bleek al ten tijde van deze vroege release Barrel Chested. Hoewel ik de opvolger Everything You Thought Was Right, Was Wrong Today iets beter vind, wordt hier al de basis gelegd voor het stevige, authentieke geluid die de band een trouwe aanhang bezorgde.

De plaat opent met de modern aandoende titelsong, die heerlijk eigentijds klinkt en waarbij de countryinvloeden nog niet echt hoorbaar zijn. Lame is vervolgens een feest der herkenning, niet in de laatste plaats door de cowpunkachtige aanpak die erg verfrissend klinkt. De hoogtepunten volgen elkaar in rap tempo op, want ook het bijna meezingbare en authentiek klinkende Engine Joe klinkt als een klok, waarop Brent Best het weelderige Texaanse plattelandsleven bezingt en Front Porch doet er eigenlijk nauwelijks voor onder. Met het ruim zeven minuten durende I'll Be Damned is de eerste klassieker geboren. De song herbergt werkelijk alles, variërend van dramatiek tot euforie en is zeven minuten lang een geweldige ervaring waar maar geen einde aan komt. Persoonlijke favoriet is echter Billy Prichard, dat inventief, fris en alternatief klinkt en weer een andere Slobberbone laat horen. Met de nostalgisch klinkende ballad Little Drunk Fists wordt vervolgens weer een nieuwe weg ingeslagen, die met Get Gone Again tot volle uitbarsting komt. Opnieuw een prijsnummer van Best over zijn eigen leven, over vallen en opstaan en doordrenkt met een bitterzoete ondertoon. Na opnieuw een verrassend sterke song (Your Excuse) volgt Haze of Drink, waar rockabilly gekoppeld wordt aan cowpunk en waar de excellerende gitarist Best het nummer tot een absoluut hoogtepunt maakt. Echter, het zijn de verrassende hooks en catchy melodie die het nummer helemaal "af" maken. Ook het laatste nummer is dik in orde. De band laat de luisteraar met One Rung kennis maken met een wat onderbelichte, gevoelige kant en doet dat met verve.

Barrel Chested is een hoogtepunt voor Slobberbone in het algemeen en voor countrymuziek in het bijzonder. Slobberbone zou zichzelf nog overtreffen met de magistrale opvolger Everything You Thought Was Right, Was Wrong Today, maar ook deze Barrel Chested is verplichte kost voor iedereen die country een warm hart toedraagt en zich niet laat leiden door bekrompen vooroordelen. Ik geef vooralsnog geen 5*, maar de plaat hikt er tegenaan.

Country is anno 2008 gevarieerder en populairder dan ooit, niet alleen in de Verenigde Staten, maar vooral ook daarbuiten. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan bands als Slobberbone die het genre van een nieuwe injectie hebben voorzien. De voorbije jaren zijn diverse kleinschalige festivals in Nederland en België ontstaan, maar ik wacht met smacht op het eerste countryfestival in de lage landen dat zich kan meten met haar Amerikaanse evenknieën. Dan hoop ik ook op een reünietour van Slobberbone, want ik zou niets liever willen dan deze sympathieke Texanen te zien optreden. Slobberbone is immers een liveband bij uitstek, zo niet dé liveband bij uitstek.

JoeD.Barrelman
DutchViking schreef:

Helaas moet ik je zeggen dat dit niet waar is.
De cowpunkband uit Nashville, TN Jason & The Scorchers brachten in tussen '82/'85 van de vorige eeuw twee brilliante cowpunk platen uit. Wat wel waar is dat Uncle Tupelo een heel ander 'countryrock' gevoel meebrengt met hùn mix van Punk en Country. Maar het ging wanneer cowpunk geboren is, nou dat was wel toen Jason en kornuiten begonnen.

Aanraders:
Reckless Country Soul / Jason & The Nashville Scorchers.
Lost & Found / Jason & The Scorchers

avatar van the weaver
lees ook het stukje in het boek van jan donkers over deze band. + cd !

avatar van jeroenheinz
Perfecte nummer om een flinke avond drinken af te sluiten: Haze of drink!!! Heerlijke punk/country album of welk hok dat het in moet. Het maakt niks uit, want dit album schuurt en scheurt aan alle kanten

avatar van musicboy2602
Jongens, wat maakt het nou uit of dit Cowpunk is of Alt.Country of whatever en wie er nou het eerste mee was?! Gewoon pure, rauwe, emotionele, meeslepende, raggende, ruige, schreeuwende, eerlijke, knallende, stuwende, rustige, prachtige, expressieve en bovenal geweldige MUZIEK! Dát is mijn soort hokjesdenken! Heil aan deze mannen en de geweldige emotionele achtbaan die ze ons in de vorm van Barrel Chested hebben geschonken!

avatar van frolunda
Billy Pritchard

kistenkuif
Geruiterafelhemdenretrorock (zo heet dit) van hoog gehalte! Goede stem met prima riffs, hooks en solo's in krachtige songs. Opvolger minstens zo goed. Niet geschikt voor teerhartigen en geheelonthouders.

kuifenco
Meestal mijd ik Amazon-reviews als de pest vanwege de lulkoek en te hoge ratings maar in dit geval vind ik de reacties raak en informatief. So, check it out!

SLOBBERBONE - Barrel Chested - Amazon.com Music

avatar van ZERO
Geweldige plaat, die eigenlijk verplichte kost is voor iedereen die van Country/Rock houdt. Fans van Drive-By Truckers zullen deze volgens mij ook kunnen smaken.

I'll Be Damned is het absolute prijsnummer voor mij. Bij momenten denk ik wel eens: zo had Nirvana geklonken als Kurt Cobain fan van Country was geweest. Andere favorieten zijn het titelnummer en 'Engine Joe'.

avatar van Pietro
Ik ben het helemaal met ZERO eens. Fantastisch album met een heel eigen stijl die het midden houdt tussen rock en americana/country. Ik zie ook wel de vergelijking met Drive-By Truckers.

Persoonlijk vind ik Everything You Thought Was Right... nog iets beter dan deze plaat, die toch ook wel erg overtuigend is: 4*.