Nérija - Blume (2019)

Label: Domino

1. Nascence (6:59)
  2. Riverfest (5:37)
  3. Last Straw (6:32)
  4. Partner Girlfriend Lover (5:15)
  5. EU (Emotionally Unavailable) (7:15)
  6. Blume (2:46)
  7. Equanimous (7:26)
  8. Swift (6:07)
  9. Unbound (5:51)
  10. Blume II (1:39)
avatar van Mssr Renard
Deze britse all-starband is niet de minste. Enkele bekende namen in deze band zijn: Nubya Garcia (saxofoon), Rosie Turton (trombone) en Sheila Maurice-Grey (trompet).

Wat deze band zo bijzonder maakt is dat er zoveel vrouwen in de band zitten. Ik zie dat niet vaak (gelukkig wel steeds vaker) dat vrouwen hun plekje veroveren tussen het door mannen gedomineerde muzikale landschap.
Schijnbaar zijn ze in London en in de jazz zoveel verder. Goede ontwikkeling.

Het zijn nog allemaal redelijk jonge muzikanten, maar ze weten wel allemaal hun weg op de instrumenten. Het is ritmisch allemaal erg energiek (funk, bop, fusion) en de solo's op de vele blaasinstrumenten wisselen elkaar fijn af. Maar het is even fijn om de blazers in unison te horen.

Daar waar enkele van deze muzikanten op hun soloplaten of in andere ensembles soms wat meer laidback zijn, gaan ze hier met z'n wel flink los.

Bezetting (volgens bandcamp):
Nubya Garcia (tenor-saxofoon), Sheila Maurice-Grey (trompet), Cassie Kinoshi (alt-saxofoon), Rosie Turton (trombone), Shirley Tetteh (gitaar), Lizy Exell (drums) and Rio Kai (bass).

avatar van Mssr Renard
Mijn mening over deze plaat is dat het muzikantschap erg hoogstaand is, maar dat ik wel sterk songmateriaal mis. Jammer, want ik had graag gewild dat deze plaat zich kon meten met het betere jazzwerk in mijn collectie.

Maisha is dan echt een stuk gaver, evenals de solowerkjes van Nubya Garcia en Rosie Turton.

Deze plaat is #83 in de top 100 van Bandcamp dit jaar:
The Best Albums of 2019: #100 – 81 | Bandcamp Daily - daily.bandcamp.com

avatar van Mssr Renard
Ik heb ook mijn stem van deze plaat verhoogd naar 4,5* en deze in mijn eindlijst gegooid. DIt is precies hoe ik jazz graag hoor. Dynamisch, gevoelig, melodieus, groovy en met een flinke dosis soul. Het klinkt ook optimistisch, vrolijk en het geluid zo heerlijk open. Dit is echt heel knap gedaan. Kudo's ook voor de prachtige solo's. Een extra punt ook voor het trompetspel van Sheila Maurice-Grey. Ik kan niet wachten op een soloplaat van haar.

Deze plaat zal ik ook na 2019 nog vaak gaan draaien. Ik heb deze dan ook aangeschaft via Bandcamp.

avatar van Mssr Renard
Inmiddels heeft deze plaat 11 stemmen en een stevig gemiddelde van 3.91, maar verder geen berichten, wat ik wel jammer vind. Wat vinden anderen nu van deze plaat?

avatar van Zwammer
Ik ben geen groot fan van deze plaat. Riverfest vind ik een sterk nummer, maar bij de rest van de songs mis ik toch wat structuur - zoals jij ook in jouw tweede post aangeeft. Naar mijn smaak is het ook iets te bombastisch. Qua 2019 jazz albums zal ik eerder andere platen opzetten, zoals bijv. Alfa Mist, Kokoroko of Joe Armon Jones.

avatar van Mssr Renard
Toch grijp ik vaak terug naar deze plaat. Ik ben dan ook erg benieuwd wat de toekomst gaat brengen voor dit collectief.

De andere namen die je noemt vind ik ook erg gaaf, al ken ik Alfa Mist nog niet goed genoeg.