Saxon - The Eagle Has Landed 40 (2019)

Alternatieve titel: Live

Label: Silver Lining

1. State of Grace [Live in Berlin, 2007] (5:18)
  2. Red Star Falling [Live in Berlin, 2007] (6:17)
  3. Attila the Hun [Live in Berlin, 2007] (8:14)
  4. If I Was You [Live in Sheffield, 2007] (3:15)
  5. Witchfinder General [Live in Berlin, 2009] (4:21)
  6. Demon Sweeney Todd [Live in Berlin, 2009] (3:58)
  7. The Letter + Valley of the Kings [Live in London, 2009] (6:04)
  8. Machine Gun [Live in London, 2009] (3:38)
  9. Live to Rock [Live in Berlin, 2009] (4:29)
  10. Hammer of the Gods [Live in Berlin, 2011] (4:16)
  11. Back in '79 [Live in Berlin, 2011] (3:10)
  12. I've Got to Rock (To Stay Alive) [Live in Berlin, 2011] (4:34)
  13. Call to Arms [Live in Berlin, 2011] (4:26)
  14. Rock 'N' Roll Gypsy [Live in Berlin, 2011] (4:34)
  15. Chasing the Bullet [Live in Berlin, 2011] (4:26)
  16. Play It Loud [Live in Berlin, 2011] (3:03)
  17. Sacrifice [Live at BYH Balingen, 2013] (4:08)
  18. Night of the Wolf [Live at BYH Balingen, 2013] (3:39)
  19. Conquistador + Drum Solo [Live at BYH Balingen, 2013] (7:30)
  20. Stand Up and Fight [Live at BYH Balingen, 2013] (4:30)
  21. Crusader [Live at Wacken Open Air, 2014] (7:48)
  22. Battalions of Steel [Live at Wacken Open Air, 2014] (4:24)
  23. The Eagle Has Landed [Live at Wacken Open Air, 2014] (6:26)
  24. Power and the Glory [Live at Wacken Open Air, 2014] (4:58)
  25. Dallas 1PM [Live at Wacken Open Air, 2014] (6:19)
  26. Princess of the Night [Live at Wacken Open Air, 2014] (3:58)
  27. Denim and Leather [Live at Wacken Open Air, 2014] (5:43)
  28. Eye of the Storm [Live in Zoetemeer, 2015] (3:37)
  29. 747 (Strangers in the Night) [Live in Helsinki, 2015] (5:26)

met Phil Campbell

30. Killing Ground [Live in London, 2016] (4:16)
  31. Ace of Spades [Live in London, 2016] (3:04)

met Fast Eddie Clarke

32. 20,000 FT. [Live in San Antonio, 2018] (3:39)

met Andy Sneap

33. Thunderbolt [Live in San Antonio, 2018] (4:36)
  34. Sons of Odin [Live in los Angeles, 2018] (3:28)
  35. This Town Rocks [Live in los Angeles, 2018] (4:13)
  36. Nosferatu (The Vampire's Waltz) [Live in Manchester, 2018] (4:17)
  37. Predator [Live in Manchester, 2018] (3:16)
  38. They Played Rock and Roll [Live in Stockholm, 2018] (3:41)
  39. The Secret of Flight [Live in London, 2018] (4:28)
  40. Battering Ram [Live in London, 2018] (4:47)
avatar van B.Robertson
40 jaar na het debuut een nieuwe Eagle, die zo te zien net als de derde over meerdere optredens is samengesteld. Mooi dat Machine Gun ooit weer gespeeld is en hartverwarmend dat Eddie Clarke vlak voor zijn verscheiden nog met Saxon op de planken stond. Moet zeggen dat ik de nodige titels niet ken, zo 'goed' ken ik het werk van na 2000, en na Eagles over Wacken geen livealbum van Saxon heb aangeschaft. Hier prikkelt het toch echter wat, dus ik verwacht wel een aanschaf.

avatar van B.Robertson
Gaat naadloos verder waar Eagle III ophield.
Gisteren bezorgd en voor nu de derde speelronde, met tussenpozen gezien de totale speelduur.

Chronologisch geordend begint disc 1 met de tour van The Inner Sanctum; wat mij betreft één van hun beste post-Destiny-abums. Geluid moet even op gang komen, maar de sfeer is meteen gezet met het openingsnummer en in het kielzog daarvan één van hun (half)ballades. Disc 1 duurt het langst van allen en vind ik het interessantste om het hoge gehalte nieuwe nummers en drie 'afgestofte' oudjes die minder voor de hand liggend zijn.

Disc 2 trapt af met Sacrifice en Conquistador heeft zowaar een drumsolo. Meestal wil ik oudjes horen bij een optreden en de uitgebreide Wacken-set bestaat daar hoofdzakelijk uit.
Er is echter wat met de nummers aan de hand: er spelen strijkers mee en uit bestudering van YouTube-beelden blijkt dat er ook pauken en toetsen meedoen.
Hoeft niet zonodig van mij, maar anderzijds heb ik zoiets als Crusader toch al 10 keer eerder in diverse live-versies, dus wat maakt dat nou uit!

Disc 3 staat goed in balans met oudjes en nieuwe nummers en is de disc voor gastartiesten.
De cover wordt prima neergezet en 747 en 20,000 FT uitstekend vertolkt, waarna de laatste twee albums nog de nodige ruimte krijgen.

Geen Wheels of Steel dit keer en Saxon komt daar mee weg wat mij betreft
Het hoge gehalte nieuwe nummers is me goed bevallen en t/m Sacrifice ken ik het beter dan ik dacht. Geen spijt van deze voorafbetaalde reservering.

avatar van vielip
Mooie lijvige box van deze legendes. Veel obscuur materiaal zie ik ertussen staan. Dat moet ook wel want alle klassiekers hebben we al lang op vorige live releases in de collectie. Dat van dat orkest trekt me dan weer minder moet ik bekennen. Maar dat de band eens iets probeert is alleen maar te prijzen. Ik zag trouwens gisteravond het optreden op Wacken. Viel me niet mee eerlijk gezegd. Zelfs de oude krakers kwamen totaal niet over. Waar dat aan lag? Aan het tamme publiek. Iets dat zelfs Biff lichtelijk leek te irriteren kreeg ik het idee. Maar ook aan de band zelf lag het. Biff is er met de jaren niet beter op gaan zingen. Zo slecht als een Coverdale of Bon Jovi is het nog lang niet maar de sleet zit er wel op. Een ander ding wat me opviel was dat de nummers, en dan vooral de solo's, anders gespeeld werden dan hoe ik ze in m'n herinnering heb. Als laatste vind ik de albums die Saxon na pak 'm beet '98 heeft uitgebracht totaal niet meer interessant. Op een enkele song na. They played rock & roll beviel me dan nog het beste. Ik heb Saxon al héél lang niet meer live gezien en had met wat vrienden plannen om in oktober naar hun optreden (met Krokus en Daimond Head) in Hammersmith te gaan. Daar kan wat mij betreft een dikke streep door.

avatar van B.Robertson
Biff is inmiddels 68. Blijft een geweldige frontman, maar de sleet zit wel op zijn stem ja. They Played Rock and Roll is een eerbetoon aan wijlen de klassieke bezetting van Motörhead. Laatste keer dat ik Saxon zag was op Into the Grave 2017. Veel van die albums na Unleash the Beast ('97) heb ik eens opgekocht in één koop op Marktplaats. Heb het na Sacrifice niet meer bijgehouden, maar als ze hier het beste van na '97 spelen is mooi. Unleash the Beast of beter gezegd de periode Rock the Nations t/m Unleash the Beast komt overigens niet aan bod op deze Eagle 40. Het debuut ook niet. Moet de deur uit, heb nog geen vakantie!