Insomnium - Heart Like a Grave (2019)

Finland
Label: Century Media

1. Wail of the North (3:05)
  2. Valediction (5:05)
  3. Neverlast (4:46)
  4. Pale Morning Star (8:58)
  5. And Bells They Toll (6:01)
  6. The Offering (4:59)
  7. Mute Is My Sorrow (6:02)
  8. Twilight Trails (7:06)
  9. Heart Like a Grave (7:05)
  10. Karelia (7:49)
  11. The True Morning Star * (3:06)
  12. Karelia 2049 * (6:43)
totale tijdsduur: 1:00:56 (1:10:45)
avatar van Michiel Cohen
3 tracks bruikbaar. Nr 11 staat er niet bij. The True Morning (bonus track)

avatar van namsaap
Het vorige album vond ik een redelijk goed album, maar Heart Like A Grave is toch wel een stap minder helaas. Goed uitgevoerde melodeath, maar zou weinig onderscheidend dat het snel saai wordt.

avatar van Ayreonfreak
Ik vind het toch wel een heel goed album. Het is wat commerciëler en minder hard dan de voorgangers, maar na veelvuldige beluistering komen er veel melodieuze details naar boven. Geen absoluut meesterwerk, maar toch een heel mooi vervolg na Winters Gate...

avatar van james_cameron
We zijn het niet gewend van Insomnium, maar hier en daar laat de band ditmaal wat steken vallen, vooral in de meer melodieuze en toegankelijke tracks. Daar wordt één en ander al snel iets te flauw en vooral simplistisch. Jammer, want de meeste tracks staan als een huis en gaan er als vanouds tegenaan. Een wisselvallig album uiteindelijk, overwegend de moeite waard, maar met een paar kleine missers.

avatar van wizard
Waar One For Sorrow langere tijd in mijn top-10 heeft gestaan, maakt Heart Like A Grave veel minder indruk. De nummers zijn goed uitgevoerd, maar er zijn weinig momenten die zich vastbijten in mijn gehoor. Het komt allemaal een beetje over als een goed uitgevoerde formule, maar zonder ziel.