Iggy Pop - Free (2019)

2. Loves Missing (4:19)
  3. Sonali (3:30)
  4. James Bond (4:31)
  5. Dirty Sanchez (4:21)
  6. Glow in the Dark (3:57)
  7. Page (4:08)
  8. We Are the People (3:13)
  9. Do Not Go Gentle Into That Good Night (1:48)
  10. The Dawn (2:08)
avatar van Marco dB
Ben benieuwd.
Maar op basis van hoes, titel en eerste nummer krijg ik er ook een beetje een Blackstar gevoel bij....

avatar van iggy
Gezien zijn laatste platen is het even afwachten met welke stijl Iggy op de proppen gaat komen. Wat ik er over lees is dat het een sombere en beschouwende plaat is geworden. En een ene Leron Thomas blaast op de toeter.
Het eerste korte nummer stemt mij in ieder geval positief.

avatar van E-Clect-Eddy
Iggy die voor Ambient / Drone gaat? Of wordt iedereen op het verkeerde been gezet?

Iggy Pop - Free (Official audio) - YouTube

avatar van coldwarkids
Marco dB schreef:
Ben benieuwd.

Dat zou voor Iggy een rare richting zijn maar het kan!

avatar van iggy

Als ik die foto bekijk dan lijkt het me wel verstandig dat hij een shirt koopt en dat ook gaat aanhouden.

avatar van Marco dB
coldwarkids schreef:

Dat zou voor Iggy een rare richting zijn maar het kan!

Ik bedoel niet zozeer muzikaal, maar meer als afscheidsplaat.

avatar van iggy
James Bond is inmiddels ook vrijgegeven.

Iggy Pop - James Bond (Official audio) - YouTube

avatar van E-Clect-Eddy
Aardig idee maar zijn James Bond klinkt als een live-in-the-studio-opname, eigenlijk een demo.

Goed toegankelijk geluid, maar had wel verder uitgewerkt moeten worden.

avatar van Banjo
Is deze beste man al 72 jaar!? het is net Leonard Cohen die ging ook maar door.
Leuk voor de fans maar apart blijft het wel.

avatar van judgepaddy

O....ke Dat is verrassend!
Iggy goes black star?
Die drums hadden wat mij betreft niet echt gehoeven.
Een paar subtiel kwastjes hadden meer bijgedragen IMO,..

avatar van coldwarkids
Wow, wat vet. Sonali is al tien keer beter dan dat gedrocht van een James Bond. Vooral die DRUMS zijn zo heerlijk!!

Al vaker heb ik gezien dat Bowie's Blackstar erbij gehaald wordt als het om de nieuwe Iggy Pop gaat en dan niet vanwege het feit dat Bowie en Iggy samengewerkt hebben, maar vanwege de sfeer van Iggy's nieuwe album Free.

Ik snap het op zich wel, maar de vergelijking gaat wat mij betreft ook niet helemaal op. Ja, de sound is voor Iggy Pop-maatstaven wellicht wat donkerder (ik moet wel erkennen dat ik zelf niet heel veel albums van hem ken), maar verder vind ik Free een lichtgewicht in vergelijk met Blackstar.

Voor zover het vergelijken. Free is een prima album met wat leuke invloeden: o.a. een beetje jazz met dank aan de trompet bijdrage, maar allemaal net te weinig om het een schokkende nieuwe invloed te kunnen noemen. Ook is het een aantal keer 'voordragen' wat Iggy doet, dan sleept het mij iets te veel voort.

Kort maar krachtig en typisch een album dat nog alle kanten kan opgaan bij mij.

Ik vind het maar een saai album, met te veel gepraat. Net aan 3* voor Sonali en Glow in the Dark, wat wel toptracks zijn.

avatar van mattman
Bijzonder plaatje dit. Meer dan rond knappe songwriting draait het hier rond sfeer vind ik. En dat zal iedereen wel anders ervaren denk ik. Snap de mensen die dit saai vinden heel goed, maar ik hou echt van deze vibe wie ergens het midden houdt tussen lui, sexy, ontspannen en creepy. En ook: ik vind dat Iggy een mooie stem heeft.

Jammer genoeg is het wel een heel korte plaat naar mijn gevoel. En de monoloog nummers hadden niet echt in 3 delen gemoeten.

avatar van Supersid
Fijne, relaxte plaat. Persoonlijk hou ik wel van deze versie van Iggy.

avatar van devel-hunt
Iggy heeft echt wel goed geluisterd naar Blackstar van Bowie, loves missing, het heeft dezelfde instrumentatie en sfeer als lazarus terwijl sonali is afgeleid van het nummer blackstar. Maakt niet uit, bowie en pop waren soul brothers. Ik ga deze zeker op vinyl bestellen om verder te kunnen oordelen over deze plaat. Ik hoop niet dat het letterlijk zijn zwanenzang is. Je weet maar nooit.

avatar van RichardKoning
I wanna go to the beach..

avatar van iggy
Deze sfeer/stijl van Iggy kunnen we al terug horen bij Avenue B en ook op Préliminaires. Wat ik jammer vind is dat die laatste twee (praat/vertel) nummers niet opgevolgd worden door nog twee (sterke) nummers. Waardoor Do Not Go Gentle Into That Good Night en The Dawn een bietje als losse flodders overkomen. Deze plaat had sowieso langer mogen duren.
Verder hou ik wel van dit soort sfeervolle platen. Iggy zijn stem leent zich ook uitstekend voor een lekker donker sfeertje te creëren. Een stem die door de jaren heen alleen maar beter en beter is geworden.

avatar van Bartjeking
Exact, hij heeft een geweldige stem. Luister ook graag naar zijn radioshow op de BBC. Deze plaat is wat wisselvallig, maar genoeg om blij van te worden. Ik vind 'James Bond' echt geweldig, vooral qua opbouw. Simpel, complex en weer terug naar de eenvoud.
72 jaar; waar blijft de tijd.

Marco dB schreef:
Ben benieuwd.

Dat zelfde gevoel kreeg ik ook.

avatar van repelstefan
Had van de eerste 5 nummers een EP gemaakt en je had 4 sterren te pakken. Met de tweede helft kan ik alleen helemaal niets. Één zo'n nummer tussendoor kan heel goed uitpakken; What's He Building? van Waits schiet me te binnen. Maar hier eindigt de complete 2e helft een een voortkabbelende en weinig interessante verhalenvertellerij. Daarmee is de balans van het album ook weg waardoor het voor mij niet meer werkt. Gemiste kans en kom daarom niet verder dan een zesje. Maar dat Iggy het nog kan is duidelijk en dat stemt tevreden

Laat ik James bond nu net een leuk nummertje vinden. Best sfeervol album met prominente toeters.