Borknagar - True North (2019)

Noorwegen
Label: Century Media

1. Thunderous (8:34)
  2. Up North (6:29)
  3. The Fire That Burns (6:38)
  4. Lights (5:04)
  5. Wild Father's Heart (5:42)
  6. Mount Rapture (6:08)
  7. Into the White (5:57)
  8. Tidal (9:32)
  9. Voices (5:07)
  10. Wild Father’s Heart [Instrumental Demo Version] * (6:25)
  11. Up North [Demo Version] * (6:38)

avatar van Spoelworm
True north, ze hebben alvast de prijs voor de meest verrassende album titel uit de Noorse metal catalogus in hun zak

Mssr Renard
Huh?

Ik ben geen kenner van Borknagar, maar ik dacht dat ze een black-metalband waren.

De video die ik aanklik klinkt echter als Spiritual Beggars en Grand Magus, of verder terug in de tijd: Uriah Heep en Deep Purple.

Een stilistische verandering, of vergis ik mij in bands? Het bandlogo is wel erg black.

avatar van Spoelworm
Mssr Renard schreef:
Huh?

volgens mij kwam de stijl verandering van black naar idd meer bombastische metal al bij het 2e of 3e album. Ik meen dat het vorige album (of die daarvoor ) een beetje black vocalen had. Ik ben nooit zo'n serieuze borknagar fan geweest .

avatar van Jelle78
Ik ben enthousiast! Erg mooie progressieve metal met een snufje black/viking erdoor. Het heeft wel wat raakvlakken met de latere Enslaved vind ik. Op dit moment is Up North mijn favoriet, wat een weergaloos nummer is dat.

Mssr Renard schreef:
Huh?

Je hebt deels wel gelijk, Borknagar heeft al langer symfonische elementen maar was altijd wel voornamelijk in te delen onder de black. Met dit album lijkt het symfo-gehalte (inclusief de cleane vocalen) zeker opgeschroefd.

avatar van ProGNerD
Mijn 1e kennismaking met Borknagar; wat een "ontdekking". Heerlijke melodieuze (meer prog dan black) metal. Deze vikingen bewijzen maar weer 's dat de beste (prog) metal uit Scandinavie komt...

avatar van andnino
Wauw, ik ben echt onder de indruk van deze plaat. Zeker geen "one trick pony", zeker niet je typische symfo-black. Echt goede songs, creatief. Met een goed oog voor de "klassiekers", maar ook met heel veel eigen karakter. Gaat nog vaak beluisterd worden!

avatar van The_CrY
Sterk album, wederom. Toch mis ik op de tweede helft nog een echte uitschieter.

The_CrY schreef:
Sterk album, wederom. Toch mis ik op de tweede helft nog een echte uitschieter.

Dit deel ik wel een beetje, maar de afsluiter maakt voor mij heel veel goed.

avatar van gigage
Die Jens Bogren heeft het er maar druk mee. De mix en master engineer levert alleen maar sterke staaltjes af zoals oa de laatste van Wilderun en Amorphis. Of misschien geldt dat vooral voor onze Europese oortjes, wie weet, maar ook hier klinkt het album heel fijn in mijn opinie. De complexe progressieve metal verdient ook een goede mastering anders wordt de soep te dik om nog te conserveren.

De band zelf is deels vervangen maar het schijnt ze niet te deren. Wat een epos weer. Veel cleane zang die zich makkelijk mengt met de black vocalen. Flink uitgesponnen songs die allemaal proberen een diepe indruk achter te laten. Het tempo blijft veelal in het midden hangen en dat is dan ook mijn enige bezwaar op dit mega sterk staaltje muziek.

avatar van james_cameron
De meer melodieuze koers van de laatste paar album wordt hier doorgezet, vooral qua zanglijnen, maar de band weet dit te ondervangen met sterk songmateriaal. Op gegeven moment begint alles op elkaar te lijken en naar het einde toe is de rek er wel een beetje uit, maar alles is zo mooi en meeslepend dat je dit best door de vingers wilt zien. Overwegend bevat het album lange en meeslepende songs, sfeervol geproduceerd.