Wisborg - From the Cradle to the Coffin (2019)

Duitsland
Label: Danse Macabre

1. Danse Macabre (3:30)
  2. Spirits That I Called (4:44)
  3. Don't Dig Deep in the Shallow (4:48)
  4. The Reaping (8:22)
  5. Vanitas (4:04)
  6. Blood Is Life (4:46)
  7. Berautiful & Broken (5:07)
  8. Sardonic Laughter of Doomed Lovers (6:15)
  9. Apocalypse (3:25)
  10. Cruelty of Time (6:24)
avatar van Alicia
Alvorens daadwerkelijk oog in oog te staan met Magere Hein wil ik toch nog graag eerst even het in maart verschenen tweede album van Wisborg bespreken.

Wat opvalt is dat er iemand in de band zit die heel graag 'piano' speelt en dat is niet zo heel erg gebruikelijk binnen het genre. Althans, voor zover ik weet. Wat verder nog opvalt is dat er iemand zingt met een onwijs mooie stem en dat men ook niet vies is van een portie stevig harken op de elektrieke snaren. Wisborg haalt hiermee (doom)metal én klassiek getinte pianomuziek de vaak min of meer elektronische wereld der gothrock en darkwavers binnen. Het is een geluid, dat naast de nodige Fields of the Nephilim, Nine Inch Nails, Angels of Liberty en Sister of Mercy invloeden, bol staat van de (doom)metal plechtige zangelementen à la The Foreshadowing en Type O Negative en waar de melancholie in hevige mate vanaf druipt. Ze zijn echter maar met z'n tweeën en dit gegeven maakt dat behalve de gitaren en de zangpartijen de resterende noten uit een doosje komen. Dit valt dan weer niet zo erg op. Behalve natuurlijk wanneer je het tweetal live gaat zien. Maar zelfs dan zijn deze heren de moeite van het aanschouwen waard!

"We make sad music for sad people".

Aldus zanger/gitarist Konstantin Michaely en gitarist/toetsenist Nickolas Eckstein uit Hannover.

En met dat laatste is veel, zo niet alles gezegd. Deze heerlijke, inktzwarte plaat neem ik daarom mooi mee naar mijn eerstvolgende 'rustplaats'!

avatar van ROZZ
Klinkt goed.

avatar van Hoedijk
Alicia schreef:

"We make sad music for sad people".

Dit klinkt idd heel lekker. Alicia, waar haal jij al die mooie "hidden gems" toch vandaan?

avatar van Alicia
Ik snuffel tussen de albums van mensen die ik volg op Bandcamp! Daar zitten vaak heel veel mooie platen tussen.
From The Cradle To The Coffin | WISBORG - wisborg.bandcamp.com

avatar van Hoedijk
Het heeft soms het typische Sisters of Mercy tempo, maar qua zang gaat het meer richting Adrian Borland of een "ruige David Sylvian", vind ik. (De vroege) Nine Inch Nails hoor ik inderdaad ook voorbij komen in "Don't Dig Deep in the Shallow". Niet verkeerd om met deze bands vergeleken te worden. Heerlijke 80s (en 90s) déjà vu. En bedankt voor de tip, Alicia.

Graag gedaan!

Ik vind Wisborg wel anders klinken dan de oldschool gothrock en dat komt, denk ik, vooral door de stevige gitaarmuren die soms neigen naar doom metal en natuurlijk die mooie pianostukjes.

Leuk weetje: zanger Konstantin Michaely heeft ook een klassieke zangopleiding gehad en al probeert hij dit te verbergen, je hoort het wel! Aparte zanger, dat zeker.

avatar van Alicia
Ja, nu hoor ik het ook, Hoedijk! Dat was mij nog niet eens opgevallen.
Een ruigere Sylvian op sommige momenten!