Frank Turner - Live at Union Chapel, London, 19th December 2009 (2019)

1 stem

Rock / Folk
Label: Xtra Mile

1. I Knew Prufrock Before He Got Famous (4:26)
  2. Isabel (4:16)
  3. Substitute (3:15)
  4. A Decent Cup of Tea (3:21)
  5. Hold Your Tongue (3:51)
  6. Sea Legs (4:07)
  7. Faithful Son (4:17)
  8. Worse Things Happen at Sea (5:30)

met Emily Barker

9. Journey of the Magi (4:46)
  10. St. Christopher Is Coming Home (4:22)
  11. Father's Day (7:26)

met Chris T-T

12. Long Live the Queen (4:16)
  13. Last Christmas (5:37)

met Emily Barker

14. The Ballad of Me and My Friends (3:52)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
In het kader van een aantal heruitgaves van oude platen, is Frank Turner de archieven ingedoken om aanvullingen te zoeken in de vorm van B-kanten en liveversies. Soms leidt dat, zoals in dit geval, tot een compleet nieuwe en volledige liveset. Eerder zagen we dit ook met het album Live from the Vic, wat uitkwam ter ere van de 20-jarige verjaardag van Sleep Is for the Week. Erg leuk - want live is Frank Turner op zijn best zoals de kenners weten.

Daar is deze plaat geen uitzondering op. Hoewel Frank Turner met een hele band op het podium staat, zijn de meeste nummers vrij kaal uitgevoerd. Op de cover is ook te zien dat de immer energieke Sleeping Souls op het podium zitten. Het geeft een wat apart sfeertje. Toch klinken nummers hierdoor ook weer heel puur. Nummers als Isabel en Substitute komen eigenlijk beter tot hun recht is een kalere versie. Ook is er ruimte voor wat obscure nummers, zoals Hold Your Tongue en Wham! cover Last Christmas. Vooral deze laatste is natuurlijk opmerkelijk, maar voelt vreemd genoeg niet misplaatst in deze setlist.

Het is voor de liefhebber, waar ik mezelf ook onder schaar, leuk om deze oude concerten terug te luisteren. Het bij vlagen voelt wat soepeler, ongeremder, maar ook zoekender. Een mooi document om terug te luisteren.