Jim Kirkwood - A Point of Light in the Dark Well of Time (2012)

1 stem

Electronic
Label: Dark Age

1. Steam Flowers for Camellia (12:00)
  2. A Moment of Gethsemane (12:50)
  3. The Sad Face of the Things We Do (30:50)
  4. Ding Dong Bell (10:58)
  5. Messengers of Deception (13:06)
  6. The Difference Mare (22:12)
  7. It Is a Dance of One Short Life (6:29)
  8. The Illusion of Falling Light (25:30)
  9. Upon the Face of the Timeless Deep (14:30)
  10. Even to the End of the Age (16:33)
  11. When a Mother Falls the World Should Cry (24:33)
  12. A Dreaming in Ward 101 (17:36)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Dit is het laatste album wat Jim Kirkwood heeft uitgebracht. Hij zat toen in zijn bekeringsfase. Sinds hij fanatiek christen is geworden, heeft hij besloten zich voor de volle 100% op zijn geloof te storten. Rond diezelfde tijd heeft hij ook het besluit genomen helaas te stoppen als muzikant.
Het album is extra bijzonder, omdat het kort nadat het album was uitgebracht, vrij snel daarna weer van de Last.FM-website werd gehaald. Tot op de dag van vandaag is het album niet tot nauwelijks te vinden. Het maakt het tot het meest obscure en zeldzame album die Jim Kirkwood heeft uitgebracht.
De muziek schijnt een combi te zijn van nieuw en oud materiaal, van o.a. uit zijn periode dat hij zijn albums onder zijn alter-ego Lucifaere uitbracht. Het oudere materiaal is speciaal voor deze release bewerkt, iets wat hij wel vaker deed met materiaal waar hij soms achteraf niet zo tevreden over was.

avatar van Gerards Dream
Voor mij heeft dit album ook een bijzondere gescheedenis. Dit album heb ik destijds gedonnload op een oude Windows XP computer. Daarna heb ik de nodige verhuizingen gehad en ben tijdens die vehuizingen overgestapt op een nieuwe computer. Jaren lang heeeft die ounde XP computer bij mi in de berging gestaan, waarop ik de muziek van dit alum terug vond. Heb destijds me het ongeluk gezocht naar een goede hoesfoto en deze helaas niet kunnen vinden. Tot dat ineens dit album op deze site is toegevoegd. Heb daarna de oude XP machine weer tott leven gebracht en vond de muziek van dt allbum daarop terug. Daaarna wat lege cd’s gezoccht en vervolgens de zaak daar op gezet. Vervogens de schijfjes ide cd-peler gedaan en dubbel en dwars genoten van de heerlijke muziek van Jim Kitkwood.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Wat gaaf dat je dit album ook terug hebt gevonden, Gerard.

Onlangs kwam ik deze dus ook tegen en besloot om het album toch maar toe te voegen. De reden dat ik dat toen niet had gedaan had te maken met het feit dat Jim van plan was meerdere nummers aan dit album toe te voegen naast de 12 nummers die toen op Last.FM waren gezet. Het zou een enorm omvangrijk project worden. Helaas is dat er dus nooit meer van gekomen. Vandaar de toevoeging alsnog na al die jaren, toen ik er onlangs per toeval op stuitte.
De hoes-afbeelding had ik gelukkig ook nog bewaard, maar een grotere dus nooit meer kunnen vinden.

Wat ik ervan gehoord heb, is het een meer dan indrukwekkend slotakkoord geworden op het toch al omvangrijke oeuvre wat Jim Kirkwood gecreëerd heeft.