Dominik Eulberg - Mannigfaltig (2019)

Duitsland
Electronic / Dance
Label: !K7

1. Eintagsfliege (7:08)
  2. Zweibrütiger Scheckenfalter (7:13)
  3. Dreizehenspecht (3:34)
  10. Zehnpunkt-Marienkäfer (11:03)
  11. Elfenbein-Flechtenbärchen (7:00)
  12. Zwölfpunkt-Spargelkäfer (4:43)
avatar van trebremmit
Twee tracks staan al op bandcamp. Niet echt mijn ding dit, vond Diorama ook al weinig aan, maar deze twee nummers zijn wel erg braaf en veilig, zo klinkt heel veel van dat dance spul tegenwoordig.

Mannigfaltig | Dominik Eulberg - dominikeulberg.bandcamp.com

avatar van shimahero
The track Goldene Acht vond ik niet boeiend. Ook niet mijn ding denk ik.

avatar van GrafGantz
Artwork in combinatie met de titels is in elk geval om te smullen. Ben altijd wel een liefhebber geweest van de muziek van onze vrolijke boswachter, dus deze gaat op de luisterlijst, hoewel de speelduur toch wat afschrikt.

GrafGantz schreef:

Nee man, juist chil dat t zo lang duurdt, lang uitgerekte muzikale landschappen

avatar van peterb
Wauw, wat een heerlijke plaat is dit geworden!
trebremmit schreef:
zo klinkt heel veel van dat dance spul tegenwoordig.

Tips zijn welkom

ohmusica
... past weer helemaal in de Duitse ambachtelijke kling klang traditie, spitzenklasse! (geheimtipp)

avatar van Mjuman
"Organisch" zo heb ik zelf dit soort 'dance' wel eens getypeerd: meer muziek om achterover te leunen in de luie stoel, al mijmerend de dag te laten passeren en van een glas wijn (wit) te nippen dan om de dansschoenen aan te trekken. Pantha du Prince maakt ook dit soort muziek en zijn werk van 5-6 jaar geleden vind ik misschien net wat interessanter, alhoewel Eulberg het altijd goed doet bij ritjes op de autobahn.

Eulberg zat vroeger op Traum (bij Kompakt) en peterb daar - kompakt.fm - vind je ook andere namen - met muziekfragmenten - zoals Coma, Barnt; ook op Eulberg's huidige label K7! is e.e.a. te vinden, zoals Tosca en dat is weer een spin-off van de bekende Kruder & Dorfmeister, meesters van de 'lounge' - de generieke benaming "downtempo" dekt de lading ook wel.

Zo'n nummer als Elfenbein-Flechtenbärchen vind ik wel een fijne flow hebben

avatar van VforVictor
Zo op het eerste gehoor klinkt ie lekker uitgerekt en gouwe geluiden miss wel zijn meest dromerige werk tot nu toe..

avatar van Mjuman
Hier Dominik Eulberg – Mannigfaltig - !K7 staat beschreven hoe Dominik, bioloog qua achtergrond, inspiratie voor de tracktitels vond: in de naam van een vlinder - zie track 8; vervolgens ging hij op zoek naar andere diernamen met een telwoord erin.

Om bij de natuur te blijven: beest van een album, wellicht zelfs van het jaar.

Voor zover er tracks bovenuit kunnen steken zijn dat imo fünf und neun.

avatar van Mjuman
Stiekem is dit eigenlijk een van de betere electronic releases van 2019 al vergt dat wel enig geduld - je mag ook Ausdauer zeggen - een goed oor en nette spulletjes om te luisteren. Rare ingrediënten misschien, maar het volgende zal eea verduidelijken.

Er waren eens twee muziekmensen, we zeggen A en B die gingen naar een hifi-zaak - audiofielen (of anderszins verslaafden) zullen "dealer" zeggen - om muziek, gestreamd via Tidal te beluisteren. We zaten in de kelder - kenners weten al voldoende, relatief bescheiden prijsniveau - te luisteren naar set X, met een kostprijs (streamer/versterker N, kabels, speakers) van 4000,- (ca 60% voor speakers en kabels). We luisterden naar dit album en het klonk goed, maar kwam niet echt 'los'.

We luisterden naar dit album en na een half uur hadden we het wel gehoord; uit nieuwsgierigheid besloten we om streamer/versterker N te vervangen door M, ongeveer tweemaal zo duur (ca 3100,); veelzeggend genoeg (prijsniveau) moest die M van een hoger gelegen etage komen . Er zijn aardig wat audiofielen die menen dat elektronic geen goede muzieksoort is om geluidskwaliteit etc te testen. Wrong, very wrong; toen opnieuw deze Eulberg speelde keken A en B elkaar binnen 5 minuten stomverbaasd aan: de gehele set was dezelfde gebleven, maar de geluidskwaliteit was met sprongen vooruit gegaan: het geluid sprankelde en twinkelde, klonk heel dynamisch en open.

Moraal van het verhaal: dit is een fraai geproduceerd album, het loont echt de moeite ervoor te gaan zitten en goed te luisteren, meermaals eb de tijd te nemen het op je in te laten werken, een goede hoofdtelefoon doet al wonderen.

Geen reclame voor Tidal, maar zou je alleen al dit album en de laatste van FKA Twigs beluisteren dan heb je daarmee eigenlijk de kosten van een maandabonnement op Tidal er al uit.

Oja, de A was ik, de B een andere user alhier; en thuis heb ik 's avonds dit album nogmaals gedraaid om er weer van te genieten.

Arbeidsdeskundige
Wow! Dit album slaagt erin een onvoorstelbaar fraai en afwisselend muzieklandschap te creëren. Dit album brengt me in en trance waaruit ik nooit meer wil ontwaken.

OOOOO
Mjuman schreef:
(streamer/versterker )

Dit zijn versterkers met ingebouwde streaming?
Welke zijn dat? en functioneert dat goed?

OOOOO schreef:

Dit zijn versterkers met ingebouwde streaming?
Welke zijn dat? en functioneert dat goed?

Hierover ging het:
Stereo Magazine: Integrated Amp Test - stereo-magazine.com ca 1800,-
Review Moon Neo ACE all-in-one - Alpha-Audio ca 3300,-

Met een beetje mazzel kan je zo'n apparaat 2e hands kopen (audio-markt.de of op hifi.nl) en dat scheelt enorm.

avatar van PiedzieT
Waw, ik ben ook sprakeloos van dit album. Zowel qua artwork, als muziekstijl en creatieve naamgebruik van de tracks. Wat is track 2 héérlijk maar het hele album luistert lekker weg, kabelt rustig voort, je waant je warempel in het bos of in de wijde natuur, wat waarschijnlijk de hele opzet is van deze artiest. Zal na verloop van tijd wel nog 1 van zijn albums proberen maar eerst nog wat genieten van deze - toch wel heel - lang plaat. Hulde aan deze productie.

avatar van VforVictor
Dan moet je zeker Heimische Gefilte luisteren, de beste plaat van deze man!