Gabríel Ólafs - Absent Minded (2019)

1 stem

2. Bára (4:33)
  3. Droplets (3:01)
  4. Cyclist Waltz (3:17)
  5. Lóa (3:33)
  6. Another Fall, Another Spring (2:43)
  7. Staircase Sonata (2:27)
  8. Filma (3:18)
  9. Floral Hymn (3:46)
  10. Think of Home (3:43)
avatar van Lura
Mede dankzij zijn landgenoot Ólafur Arnalds nam het afgelopen decennium de populariteit van neoklassieke muziek een grote vlucht. Ongetwijfeld zal Arnalds een van de inspiratiebronnen zijn geweest voor de piepjonge componist Ólafs uit Reykjavik. Hij begon reeds op vijfjarige leeftijd piano te spelen, zowel klassiek als jazz.

Zijn eerste liveoptreden ooit op negentienjarige leeftijd werd uitgezonden op de IJslandse tv en zorgde ervoor dat hij ontdekt werd door Björk’s manager Derek Birkett. Kort erop sloot hij een platencontract met One Little Indian Records.

De aanzet voor de opener en titeltrack Absent Minded van zijn debuutalbum schreef hij reeds op zijn veertiende. De zeer persoonlijke compositie vond uiteindelijk dit jaar zijn definitieve vorm. Bij het componeren is hij heel erg visueel ingesteld, hij schrijft altijd op basis van een denkbeeldig verhaal of karakter.

Veelal ontstaan zijn composities als filmische beelden in zijn hoofd. Het geïsoleerd opgroeien speelde daarbij een grote rol, veelal vind hij zijn onderwerpen dichtbij huis : “My home studio is my world, my family home my universe”.

Zo ontstond Cyclist Waltz dankzij de poster van een Franse wielrenner. Andere inspiratiebronnen vormden onder anderen, de tuin van zijn moeder, de haven aan het einde van zijn straat en een vriendin Lóa.

Staircase had een minder prettige aanleiding. Tijdens een zware storm zette het nabij gelegen meer zijn opnamestudio onder water. Al zijn instrumenten en microfoons liepen grote waterschade op. Deze onplezierige gebeurtenis leverde een bitterzoete compositie op : “It's bittersweet but it's meant to capture positivity in a moment of unhappiness.”.

Zijn composities klinken alle evenwichtig en harmonieus. Naast piano speelt Ólafs celesta, synthesizers en stoeit ook nog met andere elektronica. Verder worden de composities subtiel ingekleurd door strijkers, percussie, klokkenspel, marimba, vibrafoon, elektrische gitaar, lap steel en bas. De master werd gemaakt door Simon Gibson in de Abbey Road Studios.

Mijn ervaring is dat het album vooral bijzonder geschikt is om mee wakker te worden en voor de late avond. Voor de koopjesjagers, volgens mij is het album in Nederland het goedkoopst te bestellen in de webshop van De Konkurrent.

avatar van Rudi S
Lura schreef:

Meestal hebben dit soort muziekjes een soort van combinatie effect, laat op de avond op de koptelefoon en dan wakker als "hij" afgelopen blijkt te zijn
Maar goed ik zal 'm eens luisteren als hij uitkomt ( ik heb namelijk geen recensie exemplaar ).