Cody Jinks - After the Fire (2019)

Country
Label: Late August

1. After the Fire (3:34)
  2. Ain't a Train (3:05)
  3. Yesterday Again (2:30)
  4. Tell Em What It’s Like (3:09)
  5. Think Like You Think (3:29)
  6. William and Wanda (3:52)
  7. One Good Decision (2:59)
  8. Dreamed with One (2:51)
  9. Someone to You (3:50)
  10. Tonedeaf Boogie (2:55)
avatar van wvv89
Wat een verrassing! Een jaar na Lifers komt Cody Jinks al met een nieuw album. Blijkbaar is het uitbrengen van muziek via een label Jinks niet goed bevallen, want After the Fire wordt in eigen beheer uitgebracht. Alleen de cover en tracklist zijn op dit moment bekend en dat het album vooral 'country' is. Dus we hoeven wat betreft de muziek niets nieuws te verwachten. De hype is groot hier!

avatar van AbleMable
Daar is ie dan! Keek heel erg uit naar dit nieuwe album. En dan komt er volgende week nog 1!
Deze valt na de eerste luistersessies helemaal goed. Prachtige songs. Sommige waren al eerder gepubliceerd op o.a Spotify en You Tube dus kende ik al wat beter.
Als ik het album nog wat vaker heb gehoord zal ik er nog wat uitgebreider op terugkomen. En acht het niet waarschijnlijk, ook mijn aantal sterren aanpassen.

avatar van wvv89
Fantastische plaat. Staan zeker wat toekomstige country klassiekers op zoals Ain't a Train, Think Like You Think, Tell Em What It’s Like, William and Wanda, en Someone to You. Ik was in eerste instantie bang dat 2 albums zo kort na Lifers een beetje te veel van het goede zou worden. Met After the Fire haalt hij die twijfels weg.
Nu nog volgende week met The Wanting. De al te beluisterde nummers beloven veel goeds. Kan niet fout gaan. Wat een mooi muziek jaar zeg!

avatar van AbleMable
Ik heb hem inmiddels wat vaker gedraaid om niet te zeggen veel. En ik blijf bij mijn 5 sterren.
Ben het met wvv89 eens over de genoemde country klassiekers en vind het eigenlijk voor alle songs gelden behalve de instrumentale afsluiter. Maar misschien bedoeld als pauzemuziekje voor het volgende album die alweer eind deze week verschijnt.
Maar wat heeft deze man toch een fenomenale stem en de begeleiding is lekker sober en traditioneel met steelgitaar en fiddle. Productie is echt van nu maar zonder modieuze opsmuk. Gewoon heerlijke en eerlijke country.
Ik vind overigens dat net als in de jaren 70 er nu ook weer over een Outlaw movement gesproken kan worden in de country muziek, dit is toch heel wat anders dan de aalgladde mainstream country. En behalve Cody Jinks zijn er heel wat die je vandaag eronder kan scharen. Jamey Johnson, Chris Stapleton, Chris Knight, Whitney Morgan, Ward Davis, Nikki Lane en het rijtje is nog wel veel langer. Goh wat kan een mens toch blij worden van zulke goede Country....en af en toe een traan laten, want een snik hoort erbij, bij ontroerende country.

avatar van Supersid
Eerder gematigd enthousiast. Lifers was mijn kennismaking en vond ik echt een heel goede plaat, dit smaakt me allemaal iets minder. Dik in orde, niet meer...

avatar van Rudi S
Mijn kennismaking met Cody Jinks, prachtige stem fijn gebruik van de instrumenten, vooral het gebruik van de viool is fraai.
Ik hou wel van albums die 40 minuten of korter zijn, komt vast bij mij nog uit de jaren '70.

De ballads Tell Em What It’s Like , William and Wanda en Someone to You zijn nu favoriet , benieuwd nu ook naar The Wanting.
Ik heb het album nu 7 keer gehoord en zit op **** met een klein plusje.

avatar van LuukRamaker
Zijn beste tot nu toe, als je het mij vraagt. Jinks is wel heel productief ineens maar dat gaat vooralsnog niet ten koste van de kwaliteit. Gelukkig maar, want kwaliteit heeft-ie. Someone to You is prachtig. Het heeft een simpel ogende tekst maar elk woord is raak. En dan met die steelgitaar erbij... Wat wil een mens nog meer?

avatar van Renoir
LuukRamaker schreef:
Wat wil een mens nog meer?

Een optreden in Nederland!

avatar van frolunda
Na het fantastische Lifers is Cody Jinks ruim een jaar later alweer terug met twee opvolgers terwijl ondertussen het toeren door de VS ook gestaag doorging.
11 Oktober verscheen met After the Fire het eerste resultaat en een week later volgde the Wanting.
Om met After the fire te beginnen,dat album ligt qua geluid en teksten in het verlengde van zijn voorganger,al klinkt hij in zijn geheel net wat meer ingetogen en muzikaal misschien iets breder.Dat komt bijvoorbeeld aardig naar voren in de prachtige ballads William and Wanda en Someone to You.
Samen met Ain't a Train en het titelnummer zijn dat voor mij toch wel de hoogtepunten van After the fire,al zit de rest daar niet ver achter.
Verder een prima en passende productie en ook vocaal lijkt Cody Jinks nog steeds te groeien,dus zijn nieuwe/aankomende status als topper in het outlaw country genre wordt met After the fire nog maar eens bevestigd.
Een dikke vier sterren.

Arbeidsdeskundige
Zijn unieke stemgeluid, voortreffelijke steelgitar en authentieke teksten zijn weer een cocktail tot muziek die zonder omweg mijn hart weet te raken. Betoverend mooi en ontroerend.

avatar van ZERO
After the Fire is wederom een sterk album van Cody Jinks. Zoals hier al eerder gezegd, de kwaliteit heeft duidelijk niet moeten inboeten ondanks de snelle opeenvolging van albums.

Toch vind ik After the Fire wel een tikje minder dan de andere albums die ik ken van Cody Jinks. Naar mijn gevoel is de balans tussen rustige en up-tempo nummers hier wat veel naar de rustige nummers omgeslagen. Dat is zeker niet erg, want ik vind zijn ballads allemaal goed, maar als ik vergelijk met zijn andere albums mis ik die afwisseling wel een beetje. De tweede helft van het album vind ik, mede door die afwisseling, overigens beter dan de eerste helft.

Voor alle duidelijkheid, dat puntje van kritiek doet geen afbreuk aan het feit dat dit album gewoon weer een voltreffer is die hier met regelmaat gedraaid wordt. Maar Cody Jinks heeft de lat met z'n andere albums gewoon heel erg hoog gelegd...

Favorieten: Yesterday Again, William and Wanda

avatar van Tonio
Met het uitkomen van After the Fire en direct daarna The Wanting hoorde ik voor het eerst Cody Jinks. En ik ging gelijk 'om', en dat was me al een tijdje niet meer gebeurd. Daarna heb ik zijn oudere albums aangeschaft en heb genoten van al dat fraais.

Van de twee albums uit 2019 was ik het meest onder de indruk van The Wanting. Dat album bevatte een flink aantal songs die direct bleven 'hangen'. Vandaar mijn 5 sterren. Bij After The Fire had ik dit nèt wat minder, vandaar dat ik die een tikkeltje lager waardeerde.

Maar nu, na vele tientallen keren luisteren blijkt dat dit album gewoon wat meer tijd nodig heeft om zijn geheimen prijs te geven. Vandaar nu ook de volle mep.

Wat een artiest (ook al is zijn laatste album Mercy een beetje minder)!