Stef Kamil Carlens - Making Sense of ∞ (2019)

Alternatieve titel: Making Sense of Infinity

7. New Town
  8. My Soul Is in the Dessert
  9. Fresco
  • vanaf vrijdag 20 september te koop
Stef kan bij mij wel een potje breken. Ik verwacht niet heel veel nieuws t.o.v. zijn vorige album en het is wederom uitkijken naar live-optreden nummer zoveel voor mij.

Ik vond hem bij het programma Liefde voor Muziek er overigens enorm positief eruit springen.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Ik heb hier al enkele nummers live van gehoord met "Lament on General Smedley D. Butler" als favoriet.

CHIEP schreef:

Ik moet nog even wachten op de live versies... overigens wel een onscherpe afbeelding hier (de crew is duidelijk milder geworden, had er voorheen niet doorgekomen: 300x300 krijg ik er niet doorheen)

avatar van Lura
Lekker album, dat volgens mij als alternatieve titel Making Sense of Infinity heeft.
Een zeer gelaagd, maar ook erg toegankelijk album.

avatar van Lura
In de opener en gloednieuwe single Back on the Road van Making Sense of ∞ zingt Carlens toepasselijk en vol overgave “I’m back on the road, ain’t nobody gonna tell me what to do”. Na het succesvolle avontuur in “Liefde Voor Muziek”, met geslaagde covers van o.a. Kommil Foo, Bart Kaël en Ilse DeLange, is het terug tijd voor eigen nummers. Vorige maand was Carlens al te zien op Once in a Blue Moon Festival om zijn tweede solo album voor te stellen.

Een bijzonder geslaagd en gelaagd album. In de eerste twee nummers valt dat misschien niet direct op, omdat die meteen bij de luisteraar op een prettige manier blijven hangen, vooral Painted Glass. Veel spannender van opbouw vind ik het meer uitgesponnen The Government Is No Game, vooral door de heerlijke toetsenpartij en soulvolle koortje.

Hetzelfde geldt voor het wat mysterieus aandoende J'Suis Dans le Vent, waarin vooral de zang opvalt. Lament on General Smedley D. Butler heeft een heel hoog Bowie gehalte door de manier van zingen. Het is een klaagzang voor de beroemde Generaal Smedley D. Butler, die op het einde van z'n carrière een vurig anti-oorlogsmanifest schreef. De saxofoon is hier trouwens de kers op de reeds mooie taart.

Een liedje wat heel dicht bij hemzelf staat is het ritmische Making Butter, Baking Bread, geschreven voor zijn zoon. In andere songs liet hij zich inspireren door documentaires of boeken. Zo is er bijvoorbeeld een ode aan de futurist Jacque Fresco, die zijn hele leven werkte aan een gedetailleerd plan voor een betere wereld.

Het geluid van het nieuwe album ligt in het verlengde van de voorganger, zij het ritmischer met af en toe funky elementen. Karlens werkte de afgelopen twee jaar keihard aan het door hemzelf geproduceerde en gemixte album in zijn eigen Rabbit Field Studio. Voor zijn komende liveoptredens in Nederland en België bezoek dan zijn website, die overigens erg in trek zijn, enkele zijn reeds uitverkocht.

Zoals ik al aangaf is Making Sense of ∞, alternatieve titel Making Sense of Infinity, een geslaagd en gelaagd album, met een lange houdbaarheidsdatum.