Sinds de eeuwwisseling wordt computergestuurde elektronica steeds vaker ingezet om een warm geluid te creëren. Met de hedendaagse sample technieken ontstaat er een aangename geluidscollage met de nodige ruimte om te experimenteren. Een ommezwaai waarbij de kilte van voorheen steeds minder aanwezig is, en de uitgebreide mogelijkheden van de technologie steeds beter benut worden. Maar ook zelfs hierbij is het vooruitstrevende karakter ondertussen achterhaald en gedateerd. Door de snelle ontwikkelingen wil men telkens weer met iets nieuws komen, terwijl er nog zoveel moois in deze aanpak verborgen zit. Enerzijds is er de groeiende markt van dans georiënteerde dj’s die een miljoenenpubliek vermaken, aan de andere kant zijn er steeds meer producers en thuisknutselaars die aansluiting zoeken bij de alternatieve sector.
De Duitse producer Jan Kerscher richt zich vooral op die laatste doelgroep. Met Everything All The Time Forever maakt hij een kleurrijk debuut in de lijn van de revolutionaire muzikanten die het vooruitstrevende baanbrekende werk hebben verricht. Toegankelijk vervormde noise schept de basis voor het titelstuk Everything All the Time Forever. De meervoudig geschoolde muzikant bezit behalve een breed scala aan instrumentenbeheersing tevens een aangename zangstem. Met zijn zuivere hoge vocalen weet hij direct de nodige kracht in zijn composities te stoppen. Als inspiratiebron wordt een scala aan artiesten genoemd, Thom Yorke en zijn consorten hoorbaar als grootste invloed.
Abstracte klassieke pianoklanken laten zijn veelzijdigheid gelden in georkestreerde momenten die genoeg aanwezig zijn. Door deze licht verteerbare ambient aanpak ontstaat een insomnia achtig dagdroom gevoel welk tegengas krijgt van pulserende percussie. Deze roept het zelfde effect op als een kop sterke zwarte koffie, strijdend om wakker te blijven. De eigenheid zit hem in het primaire gedeelte vooral in de meer publiekelijke huiskamerpop. Er is genoeg kneedbare ruimte om ook de meer commerciële kanten van zijn kunnen te laten horen. Hierdoor is het een stuk toegankelijker en grijpbaarder. Duizelingwekkende in slaap wiegende harpsnaren worden met gemak afgewisseld met meer straight uitrekkende geluidsgolven.
Jan Kerscher weet vooral indruk te maken met zijn emotionele geladen zangpartijen. Die weet hij prachtig vorm te geven met ruwe schetsmatige vibrerende beats. De momenten waarbij het slopend en duister klinkt zoals in het met zeurende viool opgeleukte Something Else behoren tot de hoogtepunten. Daarbij laat hij ook de meeste variatie in zijn verbale voordracht horen. Hij gaat heerlijk buiten de lijntjes en gooit er nog een treffend gitaarspel tussendoor. Met deze industriële koerswijziging in het vizier laat hij zijn openheid gelden, en hoor je de door hem persoonlijk gewaardeerde hardere rock van eind vorig decennia overtuigend terug.
Het lawaaierige Health wil met zijn soulvolle benadering hier perfect op aansluiten. Nog steviger eist hij de aandacht op. Dit tweetal vormt met volle overtuiging het sterkste duo van de plaat. Staan er op het eerste helft nog voornamelijk tracks die het daglicht goed kunnen verdragen, het daarop volgende laatste stuk is tegen het aardedonker aan. Die richting is het meest interessante, en daarbij laat Like Lovers ook het beste van zijn eigen kunnen horen. Dat er gekozen is voor de afwisseling is begrijpen, hiermee weet hij een grotere doelgroep te bereiken.
Like Lovers - Everything All the Time Forever | Electronic | Written in Music - writteninmusic.com