Cigarettes After Sex - Cry (2019)

Label: Partisan

1. Don't Let Me Go (4:22)
  2. Kiss It Off Me (4:29)
  3. Heavenly (4:48)
  4. You're the Only Good Thing in My Life (4:35)
  5. Touch (4:52)
  6. Hentai (4:45)
  7. Cry (4:16)
  8. Falling in Love (4:05)
  9. Pure (4:14)
avatar van FoolsGold
De eerste single ''Heavenly'' klinkt heerlijk

Heavenly - Cigarettes After Sex - YouTube

'Heavenly' klinkt als een herhalingsoefening van hun eerste album maar wat zit er weer zoveel liefde, tristesse, sehnsucht en weltschwerz in.

"When you're above, feeling it still
Tell me it's love, tell me it's real
Touch me with a kiss, touch me with a kiss...

& when you're far away i still feel it all
& When you're far away i still feel it all the same."

Ik kijk uit naar het nieuwe album. Als het al in dezelfde stijl en sfeer is en van hetzelfde niveau van hun debuut ben ik al meer dan tevreden. Gelukkig zelfs. Héél mooie cover, trouwens.

avatar van coldwarkids
Had toch stiekem gehoopt dat Crush er op zou staan...

avatar van Johnny Marr
Ik kijk hier naar uit, en hoop op meer van hetzelfde als op het debuutalbum want van dat soort nummers kan ik maar geen genoeg krijgen

Johnny Marr schreef:

De Bandnaam zegt al genoeg. En wat mij betreft maken ze dat volledig waar.
Mijn ouders moesten het doen met 'je t'aime moin non plus'. Soit....is het progressief? Daar kan over gediscussieerd worden.. Wél fokking lekker op een warme zomeravond na een dag werken.

Net als de komende Elbow ga ik deze blindelings kopen.

Jan uit Berlijn schreef:

De Bandnaam zegt al genoeg. En wat mij betreft maken ze dat volledig waar.

Net als de komende Elbow ga ik deze blindelings kopen.

Net Little Fictions van Elbow een eerste luisterbeurt gegeven omdat ik niet eerder van die band gehoord had. Tot op heden maakt het weinig in mij los, is er misschien een ander album wat jij mij kan aanraden om mee te starten?

avatar van Johnny Marr
FoolsGold schreef:

is er misschien een ander album wat jij mij kan aanraden om mee te starten?

Leaders of the Free World, The Seldom Seen Kid en The Take Off And Landing of Everything zijn mijn drie favorieten van de band.

FoolsGold schreef:

En als je graag iets hoort in de trant van CAS zijn The XX, Beach House en naar het schijnt Mazzy Star aanraders. Misschien Lana del Rey en Slowdive?

Johnny Marr schreef:

Dank voor de tips!

Timesplitter schreef:

Die bandjes en artiesten die jij hier noemt luister ik al heel graag naar , in ieder geval bedankt voor het meedenken. Misschien Elbow toch maar wat meer tijd geven!

avatar van waxs
Tof, als het weer in lijn ligt met het eerste album ben ik een tevreden mens!

Hier heb ik zin in zeg.

FoolsGold schreef:

rhye komt het meest in de buurt van cas, die zanger lijkt ook net een dame

avatar van FoolsGold
“Don’t let me go” wat een heerlijke plaat met een betoverende melodie

avatar van slibens
Timesplitter schreef:

Daughter komt ook in de buurt. Vooral eerste album ‘If You Leave’ is erg mooi.

avatar van TomPSV
Prima album. Soms kabbelt het iets te veel voort, maar het blijft fijne muziek om bij weg te dromen.

Touch en Falling In Love zijn wat mij betreft de uitschieters. Wonderschone liedjes.

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Te veel van hetzelfde, Heavenly als mooiste track vind ik, de rest precies gelijk, maar dan iets minder. Voor een derde album zit hier echt te weinig vooruitgang in, er mag van mij een andere stem of instrumentatie bij. Krappe 3,5*, want het sfeertje blijft heerlijk.

In eerste instantie valt je de schoonheid van het muzikale spel op, maar al snel domineert hier de saaiheid van de eentonige zang.

Nog meer zwaar beladen en nog monochromer dan het debuut. Had wat zuurstof kunnen gebruiken, dit album. Desondanks staat Cry weer weer vol prachtige, dromerige nummers vol verlangen en weemoed.

Heb voorlopig nog geen favorieten, voorlopig Falling In Love en Cry misschien. Is in ieder geval positief dat hij traagjes groeit bij iedere luisterbeurt. Zal beginnen op 3,5.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Cigarettes After Sex - Cry - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Cigarettes After Sex - Cry
Cigarettes After Sex betovert ook op haar tweede album met lome, dromerige en wonderschone klanken, waarbij het heerlijk wegdromen is

Ik was ruim twee jaar geleden zeer gecharmeerd van het debuut van de Amerikaanse band Cigarettes After Sex. Het eerste album van de band werd een trouwe metgezel op de avonden in met name de herfst en de winter en behoorde wat mij betreft tot de mooiere debuten van 2017. Cry gaat verder waar zijn voorganger ophield. Ook op het tweede album kleurt Cigarettes After Sex keurig tussen de lijntjes en betovert het met stemmige en zeer melodieuze klanken. Het zijn klanken waarbij het heerlijk wegdromen is, maar ook de fraaie details in de instrumentatie verdienen alle aandacht.

Het debuut van de Amerikaanse band Cigarettes After Sex verscheen twee jaar geleden midden in de zomer, maar bleek al snel een album voor de herfst en de winter. De vanuit Brooklyn, New York, opererende band rond de Texaanse muzikant Greg Gonzales heeft dat inmiddels zelf ook begrepen, want de release van Cry viel keurig samen met de eerste nachtvorst van het najaar van 2019.

Het debuut van de band riep twee jaar geleden gemengde reacties op. De een vond de muziek van Cigarettes After Sex net zo kitscherig als de bandnaam, de ander schaarde het album moeiteloos onder de favorieten in het hokje slowcore met een randje dreampop.

Ik behoorde twee jaar geleden tot de laatste groep en ook het nieuwe album van de band bevalt me uitstekend. Cigarettes After Sex maakt op Cry muziek die raakt aan de slowcore uit de jaren 90, maar waar slowcore meestal was voorzien van een rauw randje, klinkt ook het nieuwe album van de band behoorlijk gepolijst. Cry staat vol subtiele gitaarlijnen en zweverige synths, die de perfecte onderlaag vormen voor de wat melancholische zang van Greg Gonzales.

De band nam haar tweede album niet thuis in Brooklyn op, maar week uit naar een studio op het Spaanse Mallorca. De omgeving heeft op zijn minst een subtiele invloed gehad op het geluid van de band. Ook Cry is weer een album dat het uitstekend zal doen op regenachtige herfstavonden of koude winteravonden, maar het album heeft hier en daar ook het broeierige van een warme zomeravond.

Net als zijn voorganger klinkt Cry prachtig loom en melodieus. De muziek van Cigarettes After Sex strijkt nergens tegen de haren in en streelt subtiel het oor. Ook op Cry klinkt de muziek van de band vaak als Beach House met een zanger en een flinke dosis valium. Het is muziek met niet alleen invloeden uit de slowcore, maar ook een flinke hoeveelheid dreampop. Hiernaast heeft de muziek van de band uit Brooklyn iets beeldends, waardoor veel songs op het album niet zouden misstaan op de soundtrack van een volgend seizoen van Twin Peaks.

Cry roept net als zijn voorganger gemengde reacties op. Critici roepen luid dat het tweede album van Cigarettes After Sex mooi maar dodelijk saai is of dat de weemoedige songs van de band vooral krokodillentranen huilen. Ik kan me iets voorstellen bij deze kritiek, maar voor mij voelt ook het tweede album van de Amerikaanse band vooral aan als een warm bad.

Het is een warm bad waarin weinig wordt gevarieerd, maar dat hoeft voor mij ook niet. De gitaarlijnen op het album zijn van een grote schoonheid, de synths klinken heerlijk zweverig en de lome zang van Greg Gonzales maakt het dromerige geluid van de band op fraaie wijze compleet.

Terwijl het buiten regent of koud is verwarmt Cigarettes After Sex op fraaie wijze de ruimte met warme en melodieuze klanken die de regen en de kou steeds wat verder verdrijven. Nog mooier wordt het overigens wanneer je Cry met de koptelefoon beluistert en het subtiele klankentapijt op Cry nog wat fraaier maar ook trefzekerder aan de oppervlakte komt en de saaiheid wat mij betreft volledig wordt verdreven. Wat overblijft is een album om lekker bij weg te dromen, maar ook een album dat meer te bieden heeft dan de criticus beweert. Erwin Zijleman

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier)

Net als het nieuwe album van Kanye West is de tweede plaat van Cigarettes After Sex vrij kritisch ontvangen. Begrijpelijk, want Cry is een grote herhalingsoefening. Het staat vol met vergelijkbare dromerige, langzaam voortslepende liedjes als op het debuutalbum, met gitaren die verdrinken in galm en de androgyne fluisterzang van voorman Greg Gonzalez.

Zijn erotische teksten hebben op dit album nog minder om het lijf en Pitchfork (4.0) maakte ze vakkundig met de grond gelijk:

“It presents a vision of sex that comes from surfing Pornhub after school before your parents get home from work, and from looking at pictures of minimally clad Instagram influencers while waiting in line to get a flu shot.”

Toch krijg ik nog geen genoeg van deze dromerige, rustgevende muziek en stoor ik me niet aan de teksten. Met Don’t Let Me Go, Heavenly, Touch, Cry en Falling in Love biedt deze plaat genoeg nummers van grote schoonheid, die je vooral moet draaien voor het slapengaan of als achtergrondmuziek.

Na deze plaat is vernieuwing nodig, want anders wordt deze band als een sigarettenpeuk onder een schoenzool verpletterd.

avatar van Mausie
Ik was hier al een beetje bang voor. Het is echt een herhalingsoefening geworden, maar dan met minder sterke songs. Heavenly en Touch zijn voor mij de enige lichtpuntjes, die niet onder doen voor de debuutplaat. Verder is het middelmatigheid troef. Erger nog, bepaalde zaken beginnen te irriteren. De lyrics zijn vaak wel echt tenenkrommend. Zo'n titel als You're The Only Good Thing In My Life ook, dat is wel erg melodramatisch. Ik koester maar gewoon de debuutplaat en voeg daar de eerstgenoemde tracks bij.

avatar van Zwaagje
Ik kende de band nog niet, maar dit is een fijn plaatje. Niet wereldschokkend en vernieuwend. Voor mij fijn voor als ik er voor in de stemming ben; niet voor in de platenkast maar op Spotify.

avatar van VanDeGriend
Timesplitter schreef:

Alleen Mazzy Star. In feite exact dezelfde muziek met een andere lead singer. De andere genoemde bands zijn een stuk minder te vergelijken.

avatar van VanDeGriend
Timesplitter schreef:

Alleen Mazzy Star. In feite exact dezelfde muziek met een andere lead singer. De andere genoemde bands zijn een stuk minder vergelijkbaar.

avatar van Lambchop
Iets minder dan de vorige maar nog steeds waanzinnig.