Cigarettes After Sex - Cry (2019)

Label: Partisan

1. Don't Let Me Go (4:22)
  2. Kiss It Off Me (4:29)
  3. Heavenly (4:48)
  4. You're the Only Good Thing in My Life (4:35)
  5. Touch (4:52)
  6. Hentai (4:45)
  7. Cry (4:16)
  8. Falling in Love (4:05)
  9. Pure (4:14)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Cigarettes After Sex - Cry - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Cigarettes After Sex - Cry
Cigarettes After Sex betovert ook op haar tweede album met lome, dromerige en wonderschone klanken, waarbij het heerlijk wegdromen is

Ik was ruim twee jaar geleden zeer gecharmeerd van het debuut van de Amerikaanse band Cigarettes After Sex. Het eerste album van de band werd een trouwe metgezel op de avonden in met name de herfst en de winter en behoorde wat mij betreft tot de mooiere debuten van 2017. Cry gaat verder waar zijn voorganger ophield. Ook op het tweede album kleurt Cigarettes After Sex keurig tussen de lijntjes en betovert het met stemmige en zeer melodieuze klanken. Het zijn klanken waarbij het heerlijk wegdromen is, maar ook de fraaie details in de instrumentatie verdienen alle aandacht.

Het debuut van de Amerikaanse band Cigarettes After Sex verscheen twee jaar geleden midden in de zomer, maar bleek al snel een album voor de herfst en de winter. De vanuit Brooklyn, New York, opererende band rond de Texaanse muzikant Greg Gonzales heeft dat inmiddels zelf ook begrepen, want de release van Cry viel keurig samen met de eerste nachtvorst van het najaar van 2019.

Het debuut van de band riep twee jaar geleden gemengde reacties op. De een vond de muziek van Cigarettes After Sex net zo kitscherig als de bandnaam, de ander schaarde het album moeiteloos onder de favorieten in het hokje slowcore met een randje dreampop.

Ik behoorde twee jaar geleden tot de laatste groep en ook het nieuwe album van de band bevalt me uitstekend. Cigarettes After Sex maakt op Cry muziek die raakt aan de slowcore uit de jaren 90, maar waar slowcore meestal was voorzien van een rauw randje, klinkt ook het nieuwe album van de band behoorlijk gepolijst. Cry staat vol subtiele gitaarlijnen en zweverige synths, die de perfecte onderlaag vormen voor de wat melancholische zang van Greg Gonzales.

De band nam haar tweede album niet thuis in Brooklyn op, maar week uit naar een studio op het Spaanse Mallorca. De omgeving heeft op zijn minst een subtiele invloed gehad op het geluid van de band. Ook Cry is weer een album dat het uitstekend zal doen op regenachtige herfstavonden of koude winteravonden, maar het album heeft hier en daar ook het broeierige van een warme zomeravond.

Net als zijn voorganger klinkt Cry prachtig loom en melodieus. De muziek van Cigarettes After Sex strijkt nergens tegen de haren in en streelt subtiel het oor. Ook op Cry klinkt de muziek van de band vaak als Beach House met een zanger en een flinke dosis valium. Het is muziek met niet alleen invloeden uit de slowcore, maar ook een flinke hoeveelheid dreampop. Hiernaast heeft de muziek van de band uit Brooklyn iets beeldends, waardoor veel songs op het album niet zouden misstaan op de soundtrack van een volgend seizoen van Twin Peaks.

Cry roept net als zijn voorganger gemengde reacties op. Critici roepen luid dat het tweede album van Cigarettes After Sex mooi maar dodelijk saai is of dat de weemoedige songs van de band vooral krokodillentranen huilen. Ik kan me iets voorstellen bij deze kritiek, maar voor mij voelt ook het tweede album van de Amerikaanse band vooral aan als een warm bad.

Het is een warm bad waarin weinig wordt gevarieerd, maar dat hoeft voor mij ook niet. De gitaarlijnen op het album zijn van een grote schoonheid, de synths klinken heerlijk zweverig en de lome zang van Greg Gonzales maakt het dromerige geluid van de band op fraaie wijze compleet.

Terwijl het buiten regent of koud is verwarmt Cigarettes After Sex op fraaie wijze de ruimte met warme en melodieuze klanken die de regen en de kou steeds wat verder verdrijven. Nog mooier wordt het overigens wanneer je Cry met de koptelefoon beluistert en het subtiele klankentapijt op Cry nog wat fraaier maar ook trefzekerder aan de oppervlakte komt en de saaiheid wat mij betreft volledig wordt verdreven. Wat overblijft is een album om lekker bij weg te dromen, maar ook een album dat meer te bieden heeft dan de criticus beweert. Erwin Zijleman

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier)

Net als het nieuwe album van Kanye West is de tweede plaat van Cigarettes After Sex vrij kritisch ontvangen. Begrijpelijk, want Cry is een grote herhalingsoefening. Het staat vol met vergelijkbare dromerige, langzaam voortslepende liedjes als op het debuutalbum, met gitaren die verdrinken in galm en de androgyne fluisterzang van voorman Greg Gonzalez.

Zijn erotische teksten hebben op dit album nog minder om het lijf en Pitchfork (4.0) maakte ze vakkundig met de grond gelijk:

“It presents a vision of sex that comes from surfing Pornhub after school before your parents get home from work, and from looking at pictures of minimally clad Instagram influencers while waiting in line to get a flu shot.”

Toch krijg ik nog geen genoeg van deze dromerige, rustgevende muziek en stoor ik me niet aan de teksten. Met Don’t Let Me Go, Heavenly, Touch, Cry en Falling in Love biedt deze plaat genoeg nummers van grote schoonheid, die je vooral moet draaien voor het slapengaan of als achtergrondmuziek.

Na deze plaat is vernieuwing nodig, want anders wordt deze band als een sigarettenpeuk onder een schoenzool verpletterd.

Prachtige muziek nog mooier dan het vorige album. Prachtige productie en erg sfeervol

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
In wisselbaar met de voorganger, over het hele album zit dezelfde rustgevende easy sfeer, uitmate geschikt voor een zonnige dag op het terras, als dat weer mag.
Eerste album vond ik goed, omdat het voor mij nieuw was, ook met de vrouwelijke aandoende stem van Greg Gonzalez. Nu ik het al ken voegt dit album niks toe, maar zal prima blijven klinken op die zonnige dag.

Moet het dan vernieuwend zijn, natuurlijk niet. Het klinkt allemaal goed maar van mij mag er wat meer shoegaze in.

Voor de afwisseling hebben we bij de Texanen van Cigarettes After Sex eens niet te maken met een melancholische act waarbij de zanger klinkt alsof hij jaren lang werkzaam is geweest bij de plaatselijke uitvaartmaatschappij. Het is allemaal niet zo zwaar en deprimerend. In zanger Greg Gonzalez gaat een romanticus schuil, die op poëtische wijze met zijn naar de vrouwelijkheid neigend stemgeluid afdwingt om je in alle rust mee te laten slepen. Niet zozeer in weemoed en wanhoop, maar juist meer richting begeerte en hartstocht.

Na hun debuut dat dezelfde naam als de band draagt, verschijnt twee jaar later hun opvolger. De verwachtingen zijn hoog, omdat ze direct al de nodige indruk weten op te wekken. Cry is sprookjesachtig, het verlangen naar het ultieme samenzijn staat centraal. Een ideale wereld gevuld met een ongelofelijk hoog geluk saldo. Dromen die niet waar te maken zijn. Dit besef wordt vol liefde en met onschuldige tederheid bezongen in nummers met een groot inlevingsvermogen. De teksten zijn net wat meer confronterend en directer, maar verwoorden wijselijk het puberende liefdesverdriet, alleen dan op een volwassen manier. Publiekelijk worden iemands seksuele verlangens en geheimen onthuld. Pluche roze handboeien en een spanking zweepje verpakt in toegankelijk bol.com cadeaupapier.

Het is niet dromerig genoeg om onder de noemer dreampop te plaatsen, en te opbeurend om zich bij de postpunk te groeperen. Het galmende gitaarspel van Greg Gonzalez is hemels, al is het keyboardspeler Josh Marcus die de sleutel van de paradijspoort bezit. Hij weet net dat extra toe te voegen, waardoor het met warmte en inspiratie binnen komt. Het knellende struikelblok blijft echter de zang van Gonzalez. Eigenlijk wil hij elke track met dezelfde monotone eenzijdigheid risicoloos benaderen. Als je een groot liefhebber bent van zijn stem, dan kan het niet meer stuk. In alle andere gevallen roept het een soort van vermoeiende saaiheid op.

En dan is het lastig te beoordelen. Muzikaal gezien staat het als een huis, gevoelsmatig wil het door de stem niet imponeren. Ergens wringt het ook weer, weet de vocalist je mee te trekken in zijn verhaal. Ik betrap mij er op dat juist zijn triestheid met gemeende overtuiging gebracht wordt. Het is niet gespeeld, de vullende leegte is daadwerkelijk terug te horen. Het roept geen gewraakte boosheid op, maar eerder een beeld van iemand die gedesillusioneerd en vol vragen eenzaam in het leven staat. Hoe knap is het dan om zijn persoonlijke lyrics zo aan de man te brengen, want stiekem herkent iedereen zich hier wel in.

Cigarettes After Sex - Cry | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com