Gregg Rolie - Sonic Ranch (2019)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Give Me Tomorrow (5:14)
  2. Breaking My Heart (5:07)
  3. What About Love (2:56)
  4. That's the Way It Goes (6:31)
  5. Only You (4:49)
  6. They Want It All (4:50)
  7. Lift Me Up (5:12)
  8. Us (2:55)
  9. You (4:18)
  10. Look Into the Future (5:27)
  11. Rockit (4:38)
  12. If I Went Home (4:47)
  13. Don't Be Cruel (4:59)
avatar van E-Clect-Eddy
In de levendige single What About Love herleven de Glam Rock dagen. De mede-oprichter van oa Santana is helaas minder boeiend bezig in de eerste 2 nummer van dit album. Laat het voor nu bij deze 3 nummers.

avatar van Marco van Lochem
Gregg Alan Rolie werd op 17 juni 1947 geboren in Seattle Washington en maakte vanaf 1965 deel uit van de Santana Blues Band, later ingekort tot Santana. Tot en met het album “CARAVANSERAI”, dat in 1972 verscheen, maakte hij deel uit van de band rondom gitarist Carlos Santana. Zijn lead vocalen met prachtige orgel bijdragen zijn een essentieel onderdeel van de eerste 5 albums van Santana, met de hits “JINGO (jin-go-lo-ba)”, “EVIL WAYS”, “BACK MAGIC WOMAN” en “EVERYBODY’S EVERYTHING”. Samen met gitarist en mede bandlid bij Santana Neal Schon richt hij in 1973 de band Journey op, waarvan hij tot begin jaren ’80 deel uit maakt. Onder andere de albums “INFINITY”, “EVOLUTION” en “DEPARTURE” zijn succesvol, maar na het vertrek van Rolie en de komst van Jonathan Cain komt het grote succes voor Journey, met millionseller “ESCAPE” in 1981 als hoogtepunt. Rolie brengt na het vertrek uit Journey 2 solo albums uit in de jaren ’80, maakt met de AOR band The Storm (met ook Journey bassist Ross Valory) en onder de naam Abraxas Pool maakt hij in 1997 een album met ex Santana leden. Op dit album staat prachtige Santana-achtige muziek, met de herkenbare vocalen van Rolie. In 2001 brengt hij zijn derde solo album uit, het briljante “ROOTS”. In de afgelopen 18 jaar heeft Gregg Rolie niet stil gezeten. Hij maakt deel uit van de begeleidingsband van ex Beatle Ringo Starr en maakte met de Santana begin jaren ’70 formatie als Santana IV een album en een tournee. Nu is er dan eindelijk een nieuw album, "SONIC RANCH”. Met hulp van drummer en Santana maatje Michael Shrieve, de legendarische bassist Alphonso Johnson, gitaristen Steve Lukather (Toto) en Neal Schon (Journey) en zijn zoon Sean Rolie nam hij 13 tracks op, die allemaal door hemzelf geschreven zijn, behalve de Elvis Presley cover “DON’T BE CRUEL”. Twee tracks zijn ook op “ROOTS” te vinden, “BREAKING MY HEART” en “THAT’S THE WAY IT GOES”, “LOOK INTO THE FUTURE” is in de originele versie te vinden op het in 1976 verschenen 2e album van Journey met dezelfde titel. De andere 9 songs zijn dus helemaal nieuw en laten een gedreven Gregg Rolie horen, met zijn prachtige stem en regelmatig de karakteristieke hammond orgel bijdragen. Ballads (“ONLY YOU”, “YOU” en “IF I WENT HOME”), een instrumental (“US”) en mid en uptempo songs, zoals de prachtige opener “GIVE ME TOMORROW”, de rocker “WHAT ABOUT LOVE” en het sferische “LIFT ME UP”. Gregg Rolie heeft mij absoluut niet teleurgesteld met dit nieuwe album, het is een feest om hem weer te horen. Na vorig jaar een nieuw album na meer dan 20 jaar van Steve Perry (ex Journey zanger), dit jaar eindelijk weer een nieuwe Rolie plaat, is het wachten op een reünie van de Journey bezetting met Steve Perry en Gregg Rolie. Of die er gaat komen is afwachten, tot dit tijd kun je genieten van “SONIC RANCH”, want het is een meer dan geslaagde come-back!

avatar van E-Clect-Eddy
Hij was zo verstandig om ook een video op te nemen voor What About Love, heerlijk nummer.

Zal me ook eens aan een aantal andere nummers wagen en hopen dat dit meer bevalt dan de eerste 2 nummers van het album.

Wat een heerlijk album van de oud Santana / Journey zanger / toetsenist. Maatje Neal Schön heeft hem op een een aantal nummers wat moois meegegeven. Reünie aanstaande????

avatar van E-Clect-Eddy
Het album had wat mij betreft een paar nummers korter mogen zijn. De single What About Love is dan wel zo heerlijk dat die tot de favoriete nummers van 2019 behoort.

Deze wat donkere versie van Don't Be Cruel is de eerste minuut niet te herkennen, duimpje omhoog voor de eigen draai die Gregg eraan gegeven heeft.

avatar van Marco van Lochem
Neal Peart schreef:

De twee maken al langer samen muziek. Ook op het vorige album van Rolie, "ROOTS" uit 2001 is Schon te horen. En vergeet de prachtige reünie van Santana uit het begin van de carrière op "SANTANA IV" niet! Hoop op een reünie van de Steve Perry/Gregg Rolie periode van Journey heb ik wel, maar of die er ooit gaat komen?

avatar van E-Clect-Eddy
That's the Way It Goes, de combinatie titel, stijl en piano doen wat denken aan Bruce Hornsby's hit.

avatar van E-Clect-Eddy
Het openingsnummer Give Me Tomorrow heeft een paar passages die de klinken als een rip van Purple Rain...