Sofia Talvik - Paws of a Bear (2019)

Zweden

8. Wrapped in Paper
  9. I Liked You Better
  10. Die Alone
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Sofia Talvik - Paws Of A Bear - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Sofia Talvik - Paws Of A Bear
De Zweedse singer-songwriter Sofia Talvik draait al heel wat jaren mee in de Amerikaanse rootsmuziek en kan met haar nieuwe album met de besten mee

Buiten het kerstalbum van twee jaar geleden is Sofia Talvik niet op mijn BLOG te vinden, terwijl de Zweedse singer-songwriter inmiddels een aantal uitstekende albums op haar naam heeft staan. Ook het eerder dit jaar verschenen Paws Of A Bear is weer een prima album. Het is een album waarop de Zweedse singer-songwriter indruk maakt met haar emotievolle en heldere stem, met mooie persoonlijke verhalen en met een subtiele akoestische instrumentatie waarin een hoofdrol is weggelegd voor een fraai jankende pedal steel. Het levert een album op dat in rootskringen absoluut gehoord moet worden.

De Zweedse singer-songwriter Sofia Talvik timmert inmiddels al heel wat jaren aan de weg (ze debuteerde in 2005) en heeft een mooi stapeltje albums op haar naam staan. Het zijn albums die in rootskringen niet overdreven veel aandacht wisten te trekken, maar voor een kleine groep liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek is Sofia Talvik inmiddels een vaste waarde. En terecht.

Op deze BLOG komt de singer-songwriter uit het Zweedse Gothenburg er ook helaas wat bekaaid af. Alleen haar uitstekende kerstalbum When Winter Comes van twee jaar geleden (aanrader voor de komende weken!) wist een plekje af te dwingen, terwijl ik ook haar albums The Owls Are Not What They Seem uit 2012 en Big Sky Country uit 2015 hoog heb zitten en vaak heb beluisterd.

Ook het eerder dit jaar verschenen Paws Of A Bear leek weer tussen wal en schip te vallen, maar bij het opruimen kwam ik het album tegen en bij de beluistering die volgde was ik snel gecharmeerd van het nieuwe album van Sofia Talvik.

De Zweedse singer-songwriter maakt muziek die in het hokje Amerikaanse rootsmuziek past. Paws Of A Bear klinkt nog wat Amerikaanser dan haar vorige albums, wat ook niet zo gek is wanneer je je bedenkt dat het album geïnspireerd is door een lange reis door de Verenigde Staten, die Sofia Talvik onder andere in Wyoming, Idaho en Montana bracht. Bovendien heeft de muzikante uit Gothenburg inmiddels in nagenoeg alle Amerikaanse staten op het podium gestaan. Aan de andere kant heeft de muziek van Sofia Talvik ook op Paws Of A Bear weer iets Scandinavisch, zonder dat ik goed kan uitleggen wat het is.

Voor haar nieuwe album koos Sofia Talvik voor een betrekkelijk sobere instrumentatie en productie. De meeste songs hebben een akoestische gitaar of piano als basis, waardoor de stem van Sofia Talvik alle aandacht opeist. Het is een mooie heldere stem vol emotie en hierdoor een stem die het goed doet in het genre.

De mooie stem van de Zweedse singer-songwriter krijgt in de instrumentatie vooral gezelschap van een pedal steel, die van alle instrumenten met afstand de meest uitgesproken bijdrage levert aan Paws Of A Bear. Het levert mooie stemmige klanken op, die uitstekend passen bij het jaargetijde, bij het genre en bij het ondefinieerbare Scandinavische karakter van de muziek van Sofia Talvik. Het zijn klanken die ook prachtig kleuren bij de heldere stem van de Zweedse muzikante, die hier en daar duetten lijkt aan te gaan met de weemoedige pedal steel.

De muziek van Sofia Talvik klinkt op Paws Of A Bear niet alleen Amerikaans. Een aantal tracks op het album lijkt geïnspireerd door Britse folk en ook in dit genre komt de mooie stem van Sofia Talvik uitstekend tot zijn recht en dat geldt ook voor de songs waarin Amerikaanse rootsmuziek tijdelijk wordt verruild voor songs die herinneren aan de hoogtijdagen van de Laurel Canyon muziek.

Sofia Talvik vertelt op Paws Of A Bear mooie, persoonlijke en soms wat melancholische verhalen en ze kleurt deze verhalen prachtig in met een subtiele maar stemmige instrumentatie en met wonderschone vocalen. Paws Of A Bear heeft dit jaar helaas maar bescheiden aandacht gekregen, maar het is een album dat laat horen dat Sofia Talvik in het rootsgenre zowel in vocaal als in muzikaal opzicht met de beteren mee kan. Ik ben in ieder geval heel blij dat ik het album nog een kans heb gegeven. Erwin Zijleman