Henny Vrienten - Tussen de Regels (2019)

Label: Top Notch

1. Karnemelk Met Bitterkoekjes (4:25)
  2. Paradijs Verloren (3:46)

met Diederik Nomden en Bertolf

3. De een Is de Ander Niet (3:36)
  4. Carnaval (3:52)
  5. Lea (5:28)
  6. Museum van Weemoed en Gemis (3:39)
  7. Tussen de Regels (3:28)
  8. Liedje van Verlangen (4:38)

met Eefje de Visser

9. Het Liefst bij Jou (3:29)
  10. Blues van het Lege Bed (2:55)
  11. Tevreden (3:28)
  12. In Jouw Armen (3:40)
  13. Dit Is de Tijd (4:34)
Tussen de verschillende projecten door weer een album. De man is zo productief de laatste jaren,heerlijk. En het boet niet in aan kwaliteit.

Karnemelk en Bitterkoekjes is een leuke,80s aandoende 1e single en belooft veel goeds.

Ik merk wel dat ik hem niet echt meer op de voet volg, dus deze release is voor mij een leuk, onverwacht nieuwtje.

avatar van spoiler
Het is ook pas meen ik vorige week naar buiten gebracht dat deze plaat uitkomt. Leuk nieuwtje inderdaad.

avatar van muziekobsessie
lennon schreef:

hoor eerder the beach boys

zeker leuk weer een nieuwe. van vorig album vind ik Zelfs de Wind het beste nederlandstalige nummer aller aller tijden!

avatar van vincentcorjanus
Eerste indruk is positief! Met name het 'Museum van Weemoed en Gemis' is erg mooi.

En toch... alles is anders tussen de regels door... mooi 3 luik zo.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Wat kleine onvriendelijkheden weg gehaald

Groot invloedrijk muzikant, maar wat was zijn bijdrage afgelopen vrijdag bij DWDD pijnlijk teleurstellend.
Hopelijk haalt deze plaat wel zijn niveau.

avatar van Mssr Renard
Jemig wat zijn de eerste twee songs direct erg goed zeg.

Karnemelk en Koekjes heeft een mooie 80's vibe met de elektrische pianootje.

Paradijs Verloren is een folksong met erg mooie zangharmonieën.

De Een is de Ander Niet een bitterzoete ballad (ook weer elec. piano).

Tot nu toe erg lekker. En dat terwijl ik eigenlijk niets van hem ken. Mooie, kwetsbare ietwat rauwe stem heeft hij inmiddels.

Omdat het popmuziek is, dienen de songs als vehikel voor de teksten en zang. Dus instrumentaal gebeurt er erg weinig en zijn de liedjes ook zo voorbij. Ik luister nooit echt naar teksten, maar volgens mij zijn dit een beetje retrospectieve teksten.

Ik ken hem van documentaires waarbij hij als kennis of vriend van andere artiesten komt opdraven. Waanzinnig sympathieke lieve man.
Misschien dat ik deze plaat nog eens aan een uitgebreide luisterbeurt onderwerp.

Mag ik op basis van deze drie liedjes stemmen? Ik weet het niet. Voorlopig meer dan ruim voldoende.

'Tussen de Regels' zou deel drie van een drieluik moeten zijn. Ik wist niet dat er sprake zou zijn van een aangekondigd drieluik, maar het schijnt zo te zijn.

Als 12-jarig ventje werd ik fan van Doe Maar. Skunk en Doris Day en Andere Stukken deden enorm goede zaken in het kamertje van de nog jonge aERo. Veel platen had ik nog niet, sterker; deze twee waren mijn eerste lp's die volgde na wat aangeschafte singletjes.
Grijsgedraaid heb ik ze.

'Geen Ballade', het eerste solo-avontuur van Henny vond ik te gek, want ik was 'kamp Henny'. Maar al snel verweet ik hem de breuk van de band. Tuurlijk, dat was niet de reden, maar ik voelde toch wel een beetje dat het er mee te maken had (nu denk ik dat absoluut niet meer).

Van 'Geen Ballad'e naar 'Mijn Hart Slaapt Nooit' en daarna raakte ik hem kwijt. Al die filmscores.... het zal allemaal best.
Het duurde tot 2006: Nacht, de soundtrack was een ijzersterk album waarop hij met allerlei andere artiesten samenwerkte, en toen in 2014 'En Toch' verscheen, snel gevolgd door 'Alles Is Anders' in 2015 was ik weer helemaal 'in love'.

Niet te geloven dat Henny 71 is inmiddels. Het is niet aan hem af te zien. In zijn nummers horen we qua teksten wel terug dat hij de jongste niet meer is. Dit album staat in het teken van terugkijken en een flinke dosis weemoed.
De man weet hoe hij sterke nummers moet schrijven, Hij laat het wederom horen. De zachte tongval, de verzorgde arrangementen, de koortjes... het is er allemaal weer.

Volgens Henny zijn laatste album. Hij wil hierna alleen nog maar zijn werk brengen zoals de oude troubadours: live, rechtstreeks naar de mensen toe. Het hoeft niet meer vastgelegd te worden.
We zullen zien... hoeveel echt laatste afscheidsoptredens van Doe Maar hebben we al mee kunnen maken?! Dat dus.

'Tussen de Regels' is een fraai nieuw album van een artiest die nog lang niet uitgeblust is en deze jongen zal nog wel even fan blijven. Of ie nu 12 jaar is, of bijna 50........ Henny hoort gewoon bij mij

avatar van Funky Bookie
Laatste deel van de trilogie. Wat is Henny toch een uitstekende componist.
EIgenlijk heeft aERodynamIC alles verder al gezegd. Het was mijn eerste held en zal altijd een held blijven.

avatar van muziekobsessie
groeiplaatje! vond hem in eerste instantie niet zo sterk maar na vele luisterbeurten juist 1 van zijn betere albums. Vrienten kan als geen ander lekker alle genre's door mekaar gooien. Net zo makkelijk een reggeanummer na een wals. Echt heerlijk dat typische Vrientencynisme en stel mij zo voor dat hij zo ff Blues van het lege bed schrijft terwijl hij in bed ligt te wachten op zijn vrouw haha. Inderdaad knap staaltje voor een 71 jarige. Hij mag van mij zo nog vele albums uitbrengen. Beter nederlandstalig bestaat er niet. Vrienten zit eenzaam aan de top!

avatar van Wandelaar
Nooit een Doe Maar-adept geweest, maar ik ben oprecht onder de indruk van 's mans kunnen. Op dit solowerk evenals in gelegenheidstrio Vreemde Kostgangers. Sterke songs, scherpe teksten die wat te zeggen hebben. Uitstekend gemusiceerd. NL-pop aan de top.

Toppertje hoor

avatar van Memymusic
beste Nederlandstalige album ooit gemaakt door een 70-plusser! Per draaibeurt beter