FKA twigs - Magdalene (2019)

R&B / Electronic

7. Mirrored Heart (4:32)
  8. Daybed (4:31)
  9. Cellophane (3:24)
avatar van nico1616
Ongelofelijke plaat. Nog origineler dan LP1, muziek zoals je die nog nooit hoorde

Hele indrukwekkende plaat!

avatar van sinusfiction
Het album van de ongemakkelijke schoonheid, I love it!

avatar van juvefc_robin
Rechtstreeks de top 10 van 2019 in voor mij! Heel strak album.

avatar van spoon
goed

avatar van aerobag
Wat een stem heeft zij ook en wat gebruikt ze hem geweldig. Betoverend gewoon.

Maar Holy Terrain is wel een énorme smet op een anders feilloos album... en dan doel ik vooral op de feature van Future.

avatar van hoi123
Laten we er inderdaad eerlijk over zijn: Holy Terrain is gewoon niet zo'n goed nummer. Ik kan me ook echt niet voorstellen hoe twigs zich zou hebben bedacht dat het lompe, nietszeggende gewauwel van Future een passende toevoeging zou zijn op een verder zo fijnzinnig en subtiel album. Want dat is het wel: de verschillende dimensies die ze met haar stem verkent zijn ongeëvenaard en ook op emotioneel vlak schiet het album alle kanten op, van onverbloemde woede op Fallen Alien tot pastorale rouw op Cellophane en allebei op Home With You. Jammer van Holy Terrain dus, en stiekem ook een beetje jammer van de teksten die soms nét iets te veel op de oppervlakte blijven, anders was dit een vrij legendarisch album gebleken. Desalniettemin nog steeds een extreem waardige opvolger van LP1, dit.

avatar van SirChenque
Zeer originele plaat, kraakheldere stem. Check de video van Cellophane, pure art

avatar van brandos
Na een beperkt aantal beluisteringen vind ik dit heel erg goed. Ik verwacht dat dat eerder nog groeit dan dat het minder wordt. Aan de blikken van huisgenoten af te lezen als ik dit opzet is het lang geen gemakkelijke kost. De aanpak is zonder meer 'arty' te noemen - wat de muziek verrassend en uniek maakt -, maar staat me nergens als 'gekunsteld' tegen. Daarvoor is haar gevoel voor melodie en harmonie te verfijnd. Om over de zeer persoonlijke, maar nooit kleffe of voor de hand liggende teksten maar te zwijgen. Ik meen er van allerhande invloeden in te herkennen; 80s-achtig, ik noemde al eerder David Sylvian en companen (in de keuze van organische/etnisch aandoende synthklanken in combinatie met 'natuurlijke' instrumenten) en ook een beetje Kate Bush in haar vaak hoge maar loepzuivere vocalen (waar de techniek toch nooit boven de expressie prevaleert). Tegelijk staat het album ook volledig in deze tijd, onder meer via die rapper Future - die mij geen moment stoort, de melodie is wat mij betreft te sterk, sterker dan veel hiphoptracks. Twigs wil als haar voorbeeldpersonage tegelijk verleiden, uitdagen als gerespecteerd worden als autonoom persoon (& kunstenaar). Spannende vrouw, spannende plaat.