Wilderun - Veil of Imagination (2019)

Folk / Metal
Uitgebracht in eigen beheer

1. The Unimaginable Zero Summer (14:32)
  2. O Resolution! (6:35)
  3. Sleeping Ambassadors of the Sun (6:31)
  4. Scentless Core (Budding) (3:33)
  5. Far from Where Dreams Unfurl (8:28)
  6. Scentless Core (Fading) (5:21)
  7. The Tyranny of Imagination (9:21)
  8. When the Fire and the Rose Were One (11:51)
avatar van Dr.Pat
Hier gebeurt veel, erg veel, heel erg veel....
Eerste indruk: Dream Theatre meets Death Metal?
Is erg kort door de bocht, maar komt mijns inziens nog het dichtst in de buurt als je het moet typeren. Of stiekem voel ik links en rechts ook wel eens wat Ayreon...
Lange nummers, met filmische elementen gaan over in technische muzikale stukken die reiken tot ver in de Death Metal. Net als de zang. Alsof je naar DT luistert, dus mooi, rustig en beheerst, maar soms ook krachtig. Maar de grunt die je soms omver blaast mag er zeker ook zijn. Bombastisch is het zeker ook, compleet met “over the top” koorzang en orkestrale passages.
Is het geheel dan wel een geheel? Ik durf hier keihard JA te roepen, we hebben hier met een technisch zeer bekwame band te maken die zeer rustige momenten net zo overtuigend weet te brengen als de zware, alhoewel de Death Metal passages niet de overhand hebben.
Is het mijn ding? Dat niet, maar goed is het wel!

avatar van andnino
Ik moet veelal denken aan Opeth, maar de invloeden van de symfonische death en black zitten er ook dik bovenop. Wilderun is niet bang om zijn inspiratiebronnen te tonen. En begrijp me niet verkeerd, alles wordt zeer goed neergezet. Ik moet wel nog even wachten of er na meerdere luisterbeurten een duidelijke eigen identiteit blijft staan.

avatar van ProGNerD
Deze jongens doen hun naam met recht eer aan: wat een "wilde rit" is dit, zeg...
Progressieve Metal in optima forma; avontuurlijk, afwisselend en sfeervol en bovendien technisch allemaal erg goed uitgevoerd van de zware donkere tot de rustiger passages. Bijzondere prestatie !

avatar van shadowgallery
Voor mij het album van het jaar!
Veel beter gaat het niet worden.

avatar van pos
pos
Interesse is na de lovende recensie in de Aardschok wel gewekt. Vanmorgen op de fiets net het eerste nummer kunnen beluisteren. Dat vloog redelijk alle kanten op maar klonk inderdaad erg interessant. Ben erg benieuwd naar de rest. Opeth invloeden te over zo te horen.

avatar van gigage
Perfect uitgevoerd album. Alleen blijft er bij mij weinig hangen. Dat kan betekenen dat de thema's niet zo sterk zijn ( want refreinen zijn er niet) of dat het niet zo in mijn straatje past. Ik ga gemakshalve van het laatste uit. Maar het is wel heel vakkundig gemaakt met die koor en orkest partijen.

avatar van The_CrY
Ik lees veel vergelijkingen met Opeth. Nu ben ik nooit zo kapot geweest van Opeth, en dat kan best zijn waarom Wilderun bij mij blijft steken bij 'ongetwijfeld goed, maar niet voor mij'. Wanneer de muziek vlamt, dan geniet ik er goed van, maar er zit wat mij betreft teveel prog geneuzel in, waardoor er weinig echt wordt doorgepakt op mooie momenten. Dit noem ik weleens 'handremprog'; als je lekker gaat, snel de handrem erop gooien om te voorkomen dat het muzikaal uit de bocht vliegt. Daardoor blijft het ook lekker risicovrij en veilig.

avatar van ZAP!
Heb de helft gehad nu en ben er wel even klaar mee. De ruige stukken vind ik erg fijn, maar voor de rest probeert het epic te zijn, maar is het in mijn oren niet (wat gigage zegt, er blijft weinig hangen)... maar misschien dat ik de tweede helft later nog probeer. Voor nu uiteraard geen stem, maar ik zou op 2,5 sterren uitkomen.

avatar van Ayreonfreak
Dr.Pat schreef:
Hier gebeurt veel, erg veel, heel erg veel....
Eerste indruk: Dream Theatre meets Death Metal?
Is het mijn ding? Dat niet, maar goed is het wel!

Ik sluit me hier bij aan. Ik heb het eigenlijk nog te oppervlakkig beluisterd, maar er zitten fantastisch mooie aspecten aan deze cd, maar ook mindere. Bijvoorbeeld de geluidsmuren die ze soms opgooien. Dat is nooit mijn ding geweest en ook hier is het geen feest voor mijn oren. En de productie is soms nét even te vol. Bijzonder wel, want dit zou zo maar geschikt kunnen zijn voor mij. Ik hoor dat Ayreon aspect ook zeer zeker. Misschien gaat dit nog leven, maar daarvoor moet ik toch echt het album in de juiste setting luisteren en laat dat nu nog steeds niet gelukt zijn. Al dan niet bewust.

avatar van ProGNerD
Na nog eens aandachtig luisteren 1/2 puntje erbij: Progressive Metal pareltje...

avatar van james_cameron
Zeer afwisselende progressieve metal in het straatje van (oude) Opeth, bijzonder mooi verzorgd in elkaar gezet, al is het soms lastig de aandacht er volledig bij te houden. Daar is het songmateriaal dan net iets te zweverig en ingetogen voor. Ook jammer dat de indrukwekkende grunt van de zanger niet vaker wordt ingezet. Alles wordt uit de kast gehaald om hier een aangename luisterervaring van te maken, dat zeer zeker, maar niet alle tracks zijn even boeiend.

avatar van gigage
O Resolution vind ik een geweldige track inmiddels. Die heeft ook een kop en een staart en de track erna doet me dan weer aan een operette denken. Zo word je heen en weer geslingerd tussen the good, the bad en te happy.

avatar van freitzen
gigage schreef:
te happy.

Was het weglaten van de 'h' bewust?

Verder zijn de invloeden (Opeth!!) overduidelijk, met name in het eerste nummer. Die opener is dan gelijk ook wel heel goed. Voor de rest zweeft het hier en daar wat rond, maar in het algemeen vind ik dit toch wel een klapje beter (oprechter?) dan Ne Obliviscaris, om eens wat te noemen.