Salah Edin - Nederlands Grootste Nachtmerrie (2007)

Label: Top Notch

1. NGN (2:22)

met Focus...

2. T.H.E.O. (Teleurstelling, Haat, Ergernis & Onbegrip) (3:10)
  3. Het Land Van... (3:32)
  4. Geliefd Om Gehaat Te Worden (3:46)
  5. Opgeblazen (3:27)

met Opgezwolle

6. 0172 (3:56)
  7. Zwarte Gat op het Witte Doek (4:12)

met Focus...

8. Geld (2:54)

met Big Boy Caprice

9. Hosselaar (3:51)
  10. Skit 10 (0:39)
  11. Vrouwtje Is een Bitch (3:43)
  12. Samen Huilen, Samen Lachen (3:51)
  13. Koning Te Rijk (3:48)
  14. Oog Om Oog (3:30)

met Mr. Probz

15. De Voorbereiding (Skit) (0:24)
  16. Paradijs Is Nu (3:29)
  17. Op de Straat (6:24)

met Sticks, Kempi, Appa en Winne

1,5
goede beats/productie maken nog geen goede album. ik kan het niet helpen, maar ik kan zijn '''skills'' niet waarderen. het lijkt wel alsof hij nijgt in slaap te vallen op sommige tracks. daarbij hoor je gewoon dat deze man niet de slimste is van top-notch, zijn woordkeuze is dramatisch, en zijn rijmpjes zijn simpel, en zijn ideeen over nederland vind ik nog erger...wat heeft ie te klagen, denkt ie nu echt dat hij het minder heeft dan een nederlander?

MJ_DA_MAN schreef:
Het gehele album, op het laatste nummer na, is geproduceerd door Aftermath-producer Focus. Niks Nederlands aan, dus.

haha daarbij vind ik de beat van op de straat ook nog de sterkste!
een van de weinige pluspuntjes van t album. het stoort me ook mateloos dat hij probeert zoveel mogelijk rijmende woorden te gebruiken op een paar lijns. ook al heeft het verder geen toegevoegde waarden. het lijkt af en toe net alsof ik een woordenboek lees...

avatar van TheFunkyM
Ik vind de stem van deze rapper best lekker klinken. Klinkt een beetje zoals Manu. De beats op dit album vind ik ook erg vermakelijk. De nummers liggen qua beat en stemgeluid erg lekker in ''mijn'' gehoor.

Ik vind daarintegen zijn teksten en dan vooral zijn rijmen erg slecht. Zijn teksten gaan altijd ergens over, heeft altijd inhoud, ookal is het altijd negatief. Zijn rijmende woorden daarintegen zijn van een bedroevend niveau, vaak lijkt het zoals o.a. Prodi9y9 zegt alsof hij met een rijmwoorden boek naast zich zit. Daardoor maakt hij zichzelf een stuk minder geloofwaardig, dat komt ook door zijn hitje vrouwtje is een bitch, waar hij zijn visie in 1 klap laat varen.

avatar van VforVictor
De hele cd is trouwens geproduceerd door Focus, een top producer van Dr. Dre's Aftermath.

door deze man dus

edit scientist, even dubbele post weggehaald en iets netter neergezet.

avatar van Timo710
Voor mij word het een beetje onluisterbaar als iemand met zo'n visie over, goede, maar ook niet echt baanbrekende of geniale beats gaat rappen. En ik denk dat meerdere mensen dat hebben.

avatar van VforVictor
Timo710 schreef:

Yup, vette beats, maar de lyrics/toon zijn saai.

avatar van oruiz
jeetje wat een laag gemiddelde zeg :O

avatar van 'State Of Mind'
Opgeblazen is echt hard!

MAS
Echt een laag gemiddelde. Ik vond het zeker een leuk album.

dion_odinot
prodi9y9 schreef:

Ik heb sticks ergens horen zeggen dat de beat van opgeblazen van RZA komt. via cilvaringz gekregen

1,5
zou goed kunnen hoor. k l\heb mijn info ook maar gewoon van wiki gehaald denk ik. zoveel aandacht heb ik deze man niet gegeven haha

avatar van sydbarrett
Ik kan niet volgen, waarom er aandacht aan zo iemand besteed wordt. Er zijn zo veel muzikanten met zo veel meer talent.

Als ik de teksten zou lezen en de manier van rijmen etc, en het was mij niet bekend wie het geschreven had, dan zou ik echt denken dat het geschreven was door een marokkaans mannetje van 13/14, die een wat moeilijke puberteit heeft.

Wat een verschrikkelijke clichés, onwaarheden en hypocriete teksten verschaft deze rapper ons. De rijmwoorden en manier van rijmen wil ik het al helemaal niet over hebben, dat is echt basisschoolwerk.
Ik laat mijn ergernis hierbij.

Je kan van een (westers) maatschappijkritisch hiphopalbum anno 2007 veel maken, maar dat alles heeft deze salah allemaal verneukt, met z'n domme gelul en basisschoolrijmtekstjes.

avatar van BoordAppel
In plaats van het allemaal dom gelul te noemen kan je het beter tegenspreken met argumenten. Je lijkt de PVV wel.

BoordAppel schreef:

Precies!!

avatar van DrunKnJSD
Meesterlijke Teksten From Teh Arabic Flowmaster!!!

avatar van TheFunkyM
flowmaster is het niet, hij heeft echt kinderlijk makkelijke rijms..

avatar van Gniuz
heel makkelijke teksten idd zoals die gast hierboven al zei, ik zag ook dat iemand zei dat hij zeker niet de één van de slimste artiesten van top-notch is maar daarmee doe je hem toch echt tekort hoor. Ik heb hem bij pauw en witteman een keer gezien en hij kan zijn meningen goed verwoorden en hij komt toch wel redelijk intelligent over. Op de 1 of andere manier is dat zodra hij rapt toch ook weer meteen verdwenen. Daarnaast kan ik me totaal niet vinden in veel van zijn meningen die naar mijn mening nogal radicaal zijn en ook niet echt gefundeerd. Uitspraken die hij doet op "het land van..." zijn echt te dom, het klopt voor geen meter wat hij daar allemaal zegt en persoonlijk, misschien schop ik hiermee tegen een paar zere schenen, vind ik dat hij als hij dit land zo verschrikkelijk vind hij best mag oprotten naar zijn eigen land. Daar censureren ze al zijn bullshit en dan verlangt hij toch maar terug naar NL lijkt me. Kritiek hebben op je thuisland mag best maar dan moet het wel ergens op slaan.

avatar van TheLegacy
Ze moeten dit album gewoon instrumentaal uitbrengen Tjah.. Sound Without Focus... Is Just Noise.

avatar van oruiz
belachelijk laag gemiddelde. Dit is echt niet zo slecht hoor, maar ik denk dat er ook een hoop mensen stemmen met in hun achterhoofd alle heisa rondom de persoon Salah Edin; men zou alleen naar de muziek moeten luisteren en daar is niks mis mee.

MAS
Laatst weer eens geluisterd en ik kom toch niet hoger dan een krappe voldoende van Salah. De hoogtepunten van het album vind ik Opgezwolle, Sticks en Winne dus dat doet Salah niet echt goed. Het is wel leuk om af een toe een los nummer te luisteren maar een heel album wordt een beetje zeurderig en eentonig.

avatar van sydbarrett
BoordAppel schreef:

Ik weet niet wat het met de PVV te maken heeft, dat mag jij me dan uitleggen? Maar als je goed leest, zeg ik ook dat ik niks heb tegen een op de westerse samenleving (in dit geval Nederland) gebaseerde maatschappijkritiek, maar dat het wel met een beetje klasse en originaliteit moet komen en tevens kun je als rapper ook best zorgen dat je geen brei van onwaarheden maakt.
En waarom zou ik met een genuanceerde mening komen op iemand die op eenzelfde populistische manier rapt als Geert Wilders z'n standpunten brengt. Dat vind ik dom gelul jah, van beide kanten.

De Schaafkaas
TheFunkyM schreef:
flowmaster is het niet, hij heeft echt kinderlijk makkelijke rijms..

Sowieso, het klinkt als Sinterklaasrijm met dan ook nog eens een vrij zwartwitte (lees: kortzichtige) visie. Het toppunt voor mij is de track met Opgezwolle.

Rene1979
De nummers met Sticks zijn goed. De rest weet ik nog niet...

EDIT

Wat ik zei, de nummers met Opgezwolle knallen je speakers uit...
Voor de rest is Edin van goeie beats voorzien.
Maar hijzelf kan het hoge beatnivo niet aan.

Rene1979
Zag laatst deze man in een clipje wat voorbij kwam van Pauw & Witteman... Heb al mijn sympathie verloren voor deze man.. Wat een clown... ( en nee ga niet uitleggen waarom )

avatar van ThingMan
Op de Straat vind ik een heerlijk nummer. Appa en Sticks klinken het best.

rumiii
Zijn stem spreekt me zeker wel aan

MAS
Op de Straat is een classic!

avatar van nuf
nuf
de beats zijn erg goed, de flow en stem zijn fijn om te horen, maar de teksten, tja. Niet zo goed.

Nummers verschillen heel erg in kwaliteit, geliefd om gehaat te worden is gewoon slecht, de tekst is onorgineel en suf. De teksten komen voor mij ondoordacht en oppervlakkig over en aangezien het bij hiphop voor minstens 50% om de teksten gaat wordt het gemiddelde zwaar omlaag gehaald.

Dit album had met echt goeie teksten een 4 of hoger kunnen krijgen maar krijgt bij deze een voordeel van de twijfel 3*

GCITY050
Die opgeblazen is hard, en dan met name rico's verse.
Ik ga er wel vanuit dat dat een van de hardste verses ever is.

Voor de rest lekker plaatje wel, hier en daar paar slechte tracks.
Mijn favorieten zijn Zwarte Gat op het Witte Doek, Oog Om Oog, Opgeblazen en Hosselaar

avatar van -SprayIt-
Vroeger veel geluisterd, Op de Straat en Opgeblazen vond en vind ik best lekker. Hard! Rest is ook voldoende. Heeft een thema, flow is ok, variatie is er, kan dit geen onvoldoende geven.
edit: mede door de geniale hoes, erg sterk.