Hiss Golden Messenger - Terms of Surrender (2019)

Country / Folk
Label: Merge

1. I Need a Teacher (3:17)
  2. Bright Direction (You're a Dark Star Now) (4:24)
  3. My Wing (4:26)
  4. Old Enough to Wonder Why (East Side—West Side) (4:23)
  5. Cat's Eye Blue (3:49)
  6. Happy Birthday, Baby (3:45)
  7. Down at the Uptown (3:26)
  8. Katy (You Don't Have to Be Good Yet) (3:57)
  9. Whip (4:29)
  10. Terms of Surrender (3:11)
avatar van Lura
Sinds zijn album Bad Debt zo’n decennium geleden volg ik met groot interesse de carrière van M.C. Taylor en ben ik regelmatig zijn “messenger” geweest. Hoogtepunt tot nu toe was voor mij het schitterende Haw waaraan onder andere Phil Cook essentiële bijdrages leverde.

Terms of Surrender is intussen zijn achtste reguliere album, met deze keer onder andere gastbijdragen van Jenny Lewis, Aaron Dessner (The National) Matt McCaughan (Bon Iver, Lambchop). Zoals gebruikelijk vertelt Hansen zijn verhalen over hoop en liefde in donkere tijden, naast hoop stipt hij thema’s aan als ouderschap, vreugde en eenzaamheid.

Wederom verpakt in smaakvolle indiefolk en groovier dan ooit en dat bevalt me uitermate goed. De ene keer is de inkleuring wat spannender (Old Enough to Wonder Why), de andere keer wat subtieler (Cat’s Eye Blue). Sommige liedjes eindigen trouwens in een ouderwetse fade-out.

Bij meerdere beluistering pakken de liedjes de luisteraar onherroepelijk in. Het album werd reeds door een aantal singles vooruitgesneld, I Need a Teacher, Cat’s Eye Blue en Happy Birthday, Baby. In de loop der jaren groeide het aantal fans gestaag en zal dat na het verschijnen van dit album niet anders zijn.

Half december zal hij live in De Melkweg te zien zijn, hopelijk neemt hij de geweldige zangeres Erin Rae mee, die hem een maand nadien ook zal begeleiden op zijn Australische toer. Zolang M.C. Taylor albums blijft maken van het hoge niveau als Terms of Surrender zal ik zeker zijn “messenger” blijven.

Hiss Golden Messenger live:

16-12 AMSTERDAM: De Melkweg

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Hiss Golden Messenger - Terms Of Surrender - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Hiss Golden Messenger - Terms Of Surrender
Hiss Golden Messenger imponeert en vermaakt met een avontuurlijk en verrassend soulvol album vol diepte en doorleving

M.C. Taylor, de man achter Hiss Golden Messenger, ging de afgelopen twee jaar door diepe dalen, maar levert een verrassend aangenaam klinkend album af. Het is een album dat, mede door de inzet van flink wat gastmuzikanten, lekker vol klinkt, maar het is ook een album dat avontuurlijk en veelzijdiger klinkt dan we van Hiss Golden Messenger gewend zijn. Invloeden uit de soul hebben aan terrein gewonnen en krijgen gezelschap van invloeden uit de countryrock, funk, rhythm & blues en psychedelica. Het kleurt allemaal prachtig bij de doorleefde stem van M.C. Taylor, die in zijn teksten nog wel stil staat bij de zwarte periode die achter hem ligt. Een even aangenaam als indrukwekkend album.

Singer-songwriter Michael Taylor, vooral bekend als M.C. Taylor, maakt inmiddels ruim tien jaar muziek als Hiss Golden Messenger. Ik volg zijn muziek zelf sinds een jaar of vijf en keek uit naar de opvolger van het precies twee jaar geleden verschenen Hallelujah Anyhow, dat me nog wat beter beviel dan zijn directe voorgangers.

Terms Of Surrender volgt op een bijzonder zware periode in het leven van M.C. Taylor. Zijn vader overleed, oude depressies speelden op en er was flink wat twijfel over het kunnen combineren van het leven als muzikant met het vaderschap. Persoonlijk leed is wel vaker een voedingsbodem voor artistieke pieken en dat blijkt ook in het geval van Hiss Golden Messenger het geval. Dat betekent overigens niet dat Terms Of Surrender een somber klinkend album is. Integendeel zelfs.

M.C. Taylor kiest op zijn nieuwe album voor een nog wat voller en warmer geluid en voegt bovendien een soulinjectie, een beetje funk, wat experiment en psychedelica en een flinke dosis New Orleans rhythm & blues toe aan zijn oorspronkelijk vooral door 70s countryrock gedomineerde geluid. Het klinkt direct bijzonder lekker.

Hiss Golden Messenger was tot dusver een samenwerkingsverband tussen M.C. Taylor en multi-instrumentalist en producer Scott Hirsch, maar laatstgenoemde ontbreekt op Terms Of Surrender. M.C. Taylor stond er echter zeker niet alleen voor en werd in de verschillende studio’s waarin het album werd opgenomen bijgestaan door onder andere Brad en Phil Cook (Megafaun), die het album ook produceerden snarenwonder Josh Kaufman, Matt McCaughan (Bon Iver), achtergrondzangeressen Alexandra Sauser-Monnig en Jenny Lewis en The National’s Aaron Dessner. Al deze muzikanten namen flink wat instrumenten mee naar de studio, wat heeft gezorgd voor een rijk en veelkleurig klankentapijt.

Terms Of Surrender opent opgewekt en verrassend soulvol met een track die is volgestopt met instrumenten en waarin de doorleefde strot van M.C. Davis wordt bijgestaan door achtergrondzangeressen. Het is een track die niet zou misstaan op een feelgood album, maar in de teksten duiken wel degelijk flarden op van de zware periode die voorafging aan het album.

Terms Of Surrender bevat een aantal tracks die als groovy zijn te omschrijven, maar het album bevat ook een aantal meer ingetogen tracks. Het zijn tracks waarin M.C. Davis nog altijd soulvol klinkt, wat fraai kleurt bij de warme maar dit keer wat subtielere instrumentatie.

Het is knap hoe Hiss Golden Messenger lekker in het gehoor liggende songs combineert met teksten vol diepgang en een instrumentatie vol avontuur. Terms Of Surrender is een album dat heerlijk vermaakt, maar het is ook een album dat het verdient om volledig uitgeplozen te worden.

Zeker wanneer gas terug wordt genomen is de instrumentatie op het album wonderschoon en blijf je nieuwe dingen horen in het veelkleurige en veelzijdige klankenpalet, dat zich soepel om de stem van M.C. Davis heen beweegt. Hiss Golden Messenger verlegt op Terms Of Surrender zijn grenzen, waardoor het album absoluut iets toevoegt aan zijn voorgangers. Ik vind Terms Of Surrender daarom weer net wat mooier dan deze voorgangers. Erwin Zijleman

Nu Ryan Adams van het vizier is/lijkt verdwenen en het verschrikkelijke verlies van Neal Casal zijn wonden nalaat, schuiven andere prominente folkrock artiesten een plekje voorwaarts op. Zo werkt het nou eenmaal, en een artiest als M.C. Taylor kan daar het voordeel uit halen. Zijn hardcore verleden was duidelijk voorhanden op de rauwe ongepolijste sound van de eerste Hiss Golden Messenger albums. Die punk attitude was nog zeker aanwezig op het maatschappijkritische Heart Like A Levee, bij opvolger Hallelujah Anyhow lijkt hij het geluk in de liefde gevonden te hebben. De productieve muzikant heeft meer dan genoeg inspiratie, en plaatst zich met zijn achtste album opnieuw in de spotlights van de Amerikaanse indie scene.

Terms of Surrender opent met de verborgen protestsong I Need A Teacher. De uit Noord-Carolina afkomstige singer-songwriter lijkt hiermee tekstueel het vertrouwen in het geloof gevonden te hebben. Maar de stakingsbeelden in de video richten zich vooral op het dreigende leerlingentekort. Een probleem waarmee we ook in Nederland te maken hebben. Door de positieve muzikale omlijsting wil hij een krachtig statement neerzetten. Met alleen klagen kom je er niet, het probleem moet landelijk gedragen en erkent worden. Een goed strijdlied om de wereld mee wakker te schudden. Een stabiele toekomst begint bij een fundamentele basis, en die ligt in het onderwijs. Rumoerige gitaaruithalen roepen op tot een vredelievende opstand.

Bij de soberheid van Bright Direction (You’re a Dark Star Now) leent Taylor de eeuwigheid van de titel van David Bowies laatste album om zijn eigen verdriet uit te drukken. De witte kruizen in de tekst lijken symbool te staan voor weggevallen familieleden en vrienden. De eenzaamheid die het oproept als je daar niet meer om advies kan vragen bij de uitgestippelde keuzes in het leven. De familie en vooral het vaderschap is een terugkerend thema op Terms of Surrender. De tijdsdruk die opgelegd wordt om genoeg aandacht aan de nazaten te geven, maar dus ook tevens de hoop op een goede toekomst voor zijn twee kinderen. Het recht op goed onderwijs is niet alleen mondiaal gericht, maar wordt dicht bij de persoonlijke situatie gehouden.

Hierbij past uiteraard het beste een beheerste aanpak, logisch dat daar dan ook voor gekozen is. De vocalen zijn zelfverzekerd en warm, vaderlijk te noemen. Het accent is verschoven naar een meer toegankelijke geluid. Het is allemaal een stuk veiliger, met prachtige folky Americana invloeden welke het verlangen naar geborgenheid verbeelden. Met M.C. Taylor die als redenaar zijn volgelingen toespreekt, en aanmoedigt. Die soulvolle benadering is vooral terug te horen vanaf de ritmische begeleiding van Old Enough to Wonder Why (East Side—West Side). Hiss Golden Messenger lijkt klaar te zijn voor een volgende fase in hun muzikale carrière, waar ze meer de diepgang van de soul willen verkennen en toelaten.

Sporadisch zijn er nog de stevigere partijen te horen zoals in het rockende Katy (You Don’t Have to Be Good Yet) en het broeierige funkende met scheurende mondharmonica uithalende hoogtepunt Whip. Hierbij is de toon direct een stuk donkerder en grilliger. Die ruimte blijft niet onbenut, gelukkig maar! Terms of Surrender is een zorgvuldig uitgewerkte plaat geworden, misschien net ietsje te doordacht, maar er valt nog genoeg mooie spontaniteit op terug te vinden.

Hiss Golden Messenger - Terms of Surrender | Roots | Written in Music - writteninmusic.com