Yogi Lang - A Way Out of Here (2019)

Duitsland
Label: Gentle Art of Music

1. Move On (9:28)
  2. A Way Out of Here (5:30)
  3. Shine on Me (5:45)
  4. Don’t Confuse Life with a Thought (4:30)

met Kalle Wallner

5. Love Is All Around (4:35)
  6. Freedom of the Day (4:20)

met Guy Pratt

7. Early Morning Light (6:25)
  8. The Sound of the Ocean (4:30)
  9. I’ll Be There for You (5:20)

met Kalle Wallner

avatar van Mssr Renard
Bij RPWL ben ik op een gegeven moment afgehaakt, maar ik vond de eerste soloplaat van Yogi wel fijn, kan ik mij herinneren. Misschien dat ik deze dan ook eens een draai zal geven.

Moet wel bekennen dat ik niet zo gecharmeerd meer ben van neoprog op dit moment.

Op 8 november verschijnt de tweede soloplaat van Yogi Lang, mede frontman van RPWL. Wat kan je verwachten?
Was het eerste album "No Decoder" in 2011 afwisselend wat betreft thema en muziek, is dit nieuwe album een stuk homogener. Dit wat betreft sfeer, thema en muziek.
De eerste track, Move on (Muzikaal een behoorlijke knipoog naar de track "Sacrifice" van het eerste album), brengt je in een bepaalde sfeer en opent de deur naar de gemoedstoestand van de schrijver/componist. De deur wordt gesloten en je gaat op zoek naar A Way Out Of Here, je bent er tenslotte ook in gekomen...Het maakt het een heel persoonlijk album waarin je makkelijk mee op reis kan met Yogi. Zonder dat hij alles aan je opdringt.
Het album is dan weer ritmisch, dan weer kalm maar vooral heel erg melodieus. Prachtige achtergrond koortjes (Bine Heller en Connie Kreitmeier, ook te zien en te horen op: RPWL: A New Dawn).
Luister naar het prachtige : Shine on Me. Kippenvel gegarandeerd! Alles past mooi in en bij elkaar. In zijn geheel luisteren de 9 tracks heerlijk weg en aan het einde weet je: liefde kan het antwoord zijn op vele vragen. Een gevoel van hoop en warmte...!
Productie en sound zoals altijd subliem.

avatar van Marco van Lochem
De uit de buurt van München, zuid Duitsland dus, afkomstige Yogi Lang, gaf eind jaren ’80 zijn studio sociale werk op om zich volledig te wijden aan een studie audio. In het werk dat hij kreeg n.a.v. deze studie ontmoette hij in de eerste helft van de jaren ‘90 hij gitarist Kalle Wallner. Dat is feitelijk het begin van één van de beste (mijn persoonlijke mening) Europese prog bands van de laatste 15 á 20 jaar, RPWL. Lang en Wallner richtten die band in 1997 op samen met bassist Chris Postl en drummer Phil Paul Rissettio. Yogi Lang bespeelt sinds zijn jeugd keyboards, synthesizers en vooral zijn liefde voor de analoge synthesizer zorgden ervoor dat zijn slaapkamer in een soort wervelend ruimteschip veranderde…aldus zijn bio. Met RPWL heeft hij inmiddels 8 studio albums uitgebracht, waaronder het dit jaar verschenen fenomenale album “TALES FROM OUTTER SPACE”, dat voor mij één van de beste releases in 2019 is. Solo bracht hij in 2010 zijn eerste schijfje uit, “NO DECODER”. Een prachtig album, dat wel aan RPWL doet denken, maar genoeg variatie heeft om een eigen gezicht te hebben. Voor de fans van RPWL is het dus genieten in 2019, een nieuw album van de band zelf, een live album dat vanaf dit weekend in de winkels ligt én een nieuwe solo plaat van zanger/toetsenist/componist Yogi Lang. “A WAY OUT OF HERE” is een genot om naar te luisteren. Samen met Kalle Wallner is Lang eigenaar van een eigen studio, label en produceert hij ook diverse albums. Die ervaring is op dit album te horen, het klinkt voortreffelijk. Perfect in balans, helder, waanzinnig gewoon. Het album gaat van start met het langste nummer “MOVE ON”. Een heerlijke slepende progressieve rock song met een mooie melodie, prachtige gitaar en synthesizer solo's. “A WAY OUT OF HERE” is als single uitgebracht en is een lekkere uptempo song. “SHINE ON ME” is een heerlijke Floydiaanse ballad met prachtige gitaarpartijen. “DON’T CONFUSE LIFE WITH A THOUGHT” is een midtempo melodieuze track, “LOVE IS ALL AROUND” is de rocker van dit album, “FREEDOM OF THE DAY” schreef Lang samen met Guy Pratt (bekend van Pink Floyd en getrouwd met dochter van de overleden Floyd toetsnist Richard Wright), “EARLY MORNING LIGHT” is een midtempo instrumentale song met smaakvolle gitaar bijdragen van de Duitse gitarist Torsten Weber, die op 2 tracks na alle gitaarpartijen speelt. Met “THE SOUND OF THE OCEAN”, weer zo heerlijk slepende ballad en “I’LL BE THERE”, ook een ballad met prachtige vrouwenkoortjes en gitaarsolo van RPWL vriend Kalle Wallner, komt er een einde aan ruim 50 minuten luisterplezier. “A WAY OUT OF HERE” is net zoals het laatste album van RPWL geweldig en een must-have voor fans van deze band. Fans van Pink Floyd achtige muziek, sfeervolle, melodieuze licht progressieve rock kunnen dit album gerust luisteren en misschien ook wel kopen. Yogi Lang is een zeer getalenteerd componist, prima zanger (qua klank David Gilmour) en laat op enkele songs horen ook een briljante toetsenist te zijn. Een genot voor het gehoor…wat een geweldige plaat!!!