Matt Bianco - Gravity Deluxe EP (2019)

Jazz / Pop
Uitgebracht in eigen beheer

1. Under the Moonlight (4:09)
  2. Dancin' Easy (3:42)
  3. That's Life (4:42)
  4. Summer in the City (Part 2) (5:35)
  5. Yeah Yeah [Bansko Jazz Live] (4:37)
avatar van E-Clect-Eddy
Dancin' Easy en That's Life waren de singles maar eigenlijk is de opener veel mooier.

Mijn probleem met de singles is dat ik ze niet los kan horen van de originelen. Dancin' Easy herinnert aan een reclame voor een bekend cola-drankje. En That's Life associeer ik met Frank Sinatra, en waarom zou je dan Mark Reilly nog willen.

De live versie van Yeah Yeah is ook goed te doen, behoorlijk trouw aan het origineel maar wordt wel iets sneller gespeeld.

Summer in the City (part 2) met allerlei effecten op het randje van overdaad. Wel lekker up-tempo hint van Bossa Nova en fijne warme blazers.

Dancin' Easy - YouTube - audio

That''s Life - YouTube - audio

E-Clect-Eddy schreef:
Dancin' Easy herinnert aan een reclame voor een bekend cola-drankje.

Het origineel was in 1977 een hit in de uitvoering van eendagsvlieg Danny Williams. Maar dat wist je misschien al. Maar inderdaad, korte tijd later vooral onsterfelijk geworden dankzij die reclame.
Is dit een album met uitsluitend covers? Alleen de titel Under the moonlight zegt me in dat opzicht niets. Alleen van Travis dan, maar dat nummer is het dus niet. Eigen compositie? Sterk nummer, in dat geval. Klinkt lekker loom en tijdloos. Sowieso altijd wel een zwak gehad voor de jazzy pop van Matt Bianco, al ben ik ze naar hun eerste drie albums uit het oog verloren.

avatar van E-Clect-Eddy
Ah, Martini niet cola... 't is al wat jaartjes geleden. Het origineel kende ik vaag en is wel beter maar helaas 'verpest' door de associatie met dat drankje.

Het origineel van Summer in the City (Part 2) staat op het 'moeder'-album Gravity die hiervoor uitkwam. Dit is een soort bonustracks EP. Volgens mij is Under The Moonlight een bewerking van La Luna uit 2003/2004 waarop ook Basia nog meedeed.

Dus alleen de twee singles lijken mij covers.

De eerste 3 albums waren ook de meest aansprekende mede door de aanwezigheid van Basia. Maar live is Matt Bianco nog altijd een fijne act, heb ze een jaar op 5 nog gezien in Delft.

La Luna - Matt Bianco (feat. Basia) - YouTube - audio

avatar van gaucho
Ah, Summer in the city is een eigen nummer, begrijp ik nu. Tja, met zo'n titel denk ik al gauw aan een cover

Staat nu op, klinkt helemaal niet verkeerd. Lekker losjes, en die stem van Matt Reilly is er in de loop der jaren ook nauwelijks op achteruit gegaan.

Maar die live-versie van Yeah Yeah (of Yeh yeh) is wel een cover. MB nam het in de jaren tachtig ook op, maar dat was een cover van Georgie Fame uit de sixties.

EDIT: Georgie Fame had het ook niet van zichzelf, lees ik op Wikipedia. Kennelijk een nummer met een lange geschiedenis.

avatar van E-Clect-Eddy
Altijd gedacht dat Yeah Yeah een origineel was van Matt Bianco, zal die Georgie Fame versie ook eens opzoeken.

Ja, de stem van Mark Reilly is nog steeds goed herkenbaar.

E-Clect-Eddy schreef:
...Mark Reilly...

Ach ja, Márk Reilly natuurlijk. Geen idee hoe ik nou weer op Matt ben gekomen...

Ik zal op mijn beurt eens gaan luisteren naar het 'moederalbum' van deze EP. Grote kans dat ik dat kan waarderen.

avatar van E-Clect-Eddy
Las ook dat het origineel niet van Georgie Fame is maar dat er toen wel tekst aan toegevoegd werd. Dus een cover van een cover door Matt Bianco en dan is dit dus een alternatieve versie van zijn eigen werk

De Cubaan Mongo Santamaría maakt de instrumentale origineel.
Mongo Santamaría - Yeh-Yeh! [Battle 45917] 1963 - YouTube