Mono Inc. - Symphonic Live (2019)

1 stem

Duitsland
Label: NoCut

1. Welcome to Hell (4:04)
  2. Kein Weg zu Weit (4:42)
  3. Long Live Death (4:23)
  4. If I Fail (6:01)
  5. Time to Go (3:57)
  6. Risk It All (4:38)
  7. Get Some Sleep (4:42)
  8. Symphony of Pain (4:20)
  9. Funeral Song (5:22)
  10. Gothic Queen (5:36)
  11. In My Darkest Hours (5:57)
  12. Boatman (5:34)
  13. Forgiven (4:20)
  14. In My Heart (4:20)
  15. Arabia (5:16)
  16. Voices of Doom (9:50)
  17. Children of the Dark (8:09)
  18. Under a Coal Black Sun (4:56)
avatar van Killeraapje
Mono Inc. is in Duitsland best wel een grote naam. Onder aanvoering van zanger Martin Engler maken ze lekkere zware Dark Rock die ergens tussen ASP en The Sisters of Mercy in zit. Luister bijvoorbeeld maar eens naar een song als Arabia die heeft wel verdacht veel weg van The Sisters of Mercy klassieker Temple of Love en net als die song krijg je deze melodie nooit meer uit je hoofd.

Engler is bijzonder productief met zijn band want hij brengt zo ongeveer elk jaar een nieuwe plaat uit. Vanaf het in 2012 verschenen album Mono Inc. - After the War (2012) kreeg Mono Inc eindelijk de erkenning die ze verdienen. Daarna werd elke release iets beter dan de vorige met als voorlopig hoogtepunt het vorig jaar verschenen Mono Inc. - Welcome to Hell (2018) waarbij de toegevoegde classic cd Welcome to Heaven werkelijk prachtig is.

Waarschijnlijk was de band hier zelf ook erg blij mee want deze Symphonic Live ligt sterk in dat verlengde. De reguliere band wordt hierop begeleid door een grote lading strijkinstrumenten en prachtige pianopartijen. De songs van Welcome To Hell te weten het titelnummer, Long Live Death, Risk it All, Funeral Song en Under a Coal Black Sun behoren zeker tot de hoogtepunten van de plaat maar het absolute hoogtepunt van de plaat is voor mij het van Mono Inc. - Voices of Doom (2009) afkomstige If I Fail. Een zwaar melancholische song met een schitterende opbouw en een prachtig contrast tussen de diepe stem van Engler en de ulta hoge zang van drummer/zangeres Katha Mia. Alleen al deze uitstekende song maakt de aanschaf van het album meer dan waard.

Verder moet gezegd dat het een echt live album is met bijpassende sfeer. De zang is niet overal even zuiver en het publiek gaat heerlijk uit zijn plaat op songs als Arabia, Get Some Sleep en uiteraard de hit Children of the Night. Gedurende het hele album krijg je sterk het gevoel dat je er bij wil zijn en spat het er overal vanaf dat Mono Inc. een hardwerkende en bijzonder sympathieke band is.

Om het helemaal af te maken zit er bij de dubbel cd ook nog een DVD van het gehele concert met een paar extra nummers. Voor de liefhebbers van Dark & Gothic Rock is dit zeker een aanrader!

Ik kijk bijzonder uit naar de nieuwe cd Book of Fire die begin volgend jaar gaat verschijnen.

Voor wat extra info zie de onderstaande links

MONO INC. official website - mono-inc.com

En uiteraard de mooiste song If i Fail