Riverside - Acoustic Session (2019)

Polen
Label: Inside Out

1. Vale of Tears [Acoustic] (5:18)
  2. Out of Myself [Acoustic] (3:57)
  3. 02 Panic Room [Acoustic] (3:26)
  4. River Down Below [Acoustic] (5:01)
  5. Wasteland [Live Intro] (9:00)
avatar van Supersid
Heel leuke EP, en een naar mijn mening zalige versie van Vale of Tears.

avatar van BoyOnHeavenHill
Een sessie met Mariusz Duda op akoestische gitaar en zang en Michał Łapaj op piano uit januari 2019, met twee klassieke oudere tracks, mijn twee favoriete nummers van Wasteland en een "live intro" voor Wasteland "created by Michał Łapaj". Op zich allemaal niets mis mee, maar het klinkt niet alsof er veel aandacht aan een nieuw of alternatief akoestisch arrangement is geschonken, waardoor het allemaal een beetje simpel en ondoordacht klinkt. Bovendien speelt Duda hier veel slaggitaar die ook nog eens vrij achterin de mix zit, zodat de melodieuze begeleiding voornamelijk op Łapaj neerkomt, en dan hoor je toch wel dat deze muziek oorspronkelijk werd geschreven met een elektrische bandbezetting in het achterhoofd. De eerste vier nummers zijn sterk genoeg om ook op dit kleinere canvas boeiend te blijven, en het lange slotnummer lijkt een soort auditieve uitbeelding van de apocalyptische thematiek van het moederalbum te zijn, inclusief desolate wind, krassende kraaien, losse muzieknoten, aarzelende voetstappen, incidenteel gekuch en eenzame viool – interessant en sfeervol, maar misschien niet voor elke dag. Aardig maar niet geweldig. (Nu ook verkijgbaar via de 2CD+1DVD-release van Wasteland uit 2019.)