Grateful Dead - Saint of Circumstance (2019)

Alternatieve titel: Giants Stadium, East Rutherford, NJ, 6/17/91

Label: Rhino

1. Eyes of the World (15:26)
  2. Walkin' Blues (7:01)
  3. Brown-Eyed Women (6:10)
  4. Dark Star (Pt. 1) (1:32)
  5. When I Paint My Masterpiece (5:28)
  6. Loose Lucy (9:15)
  7. Cassidy (7:12)
  8. Might as Well (6:42)
  9. Saint of Circumstance (10:55)
  10. Ship of Fools (8:01)
  11. Dark Star (Pt. 2) (1:14)
  12. Truckin' (6:55)
  13. New Speedway Boogie (9:12)
  14. Dark Star (Pt. 3) (0:55)
  15. Uncle John's Band (11:18)
  16. Dark Star (Pt. 4) (8:05)
  17. Drums (12:13)
  18. Space (8:35)
  19. China Doll (5:07)
  20. Playing in the Band (4:35)
  21. Sugar Magnolia (10:53)
  22. The Weight (6:20)
avatar van metalfist
Begin augustus (1 augustus om specifiek te zijn) was het tijd voor de jaarlijkse Grateful Dead Meet-Up at the Movies. Het was de 9e editie ondertussen en het concept is al die tijd hetzelfde gebleven: in lokale bioscopen wordt een concert van de Grateful Dead integraal uitgezonden. Het toffe aan deze editie was dat het zich niet enkel en alleen in Amerika voordeed, maar dat de Dead globaal gingen. België deed weliswaar niet mee, maar gelukkig bood Pathé de oplossing en daar zat ik dan met nog 3 andere mensen in een nagenoeg lege zaal.

Er is dus weinig animo voor en ik vrees dat het volgend jaar waarschijnlijk dan weer enkel en alleen in Amerika zal zijn, maar voor degene die het deze keer gemist hebben: het concert is ook uitgebracht en dat is deze Saint of Circumstance geworden. Het is een concert van een late datum in de carrière van de Dead geworden (17 juni 1991) en eerlijk gezegd, dat is niet mijn favoriete era van de band. Het is misschien nog wat te weinig om de balans te doen doorslaan naar de andere kant, maar dit is wel een heerlijk concert geworden. De kwaliteit van de opname is subliem (het is maar één van de twee Dead shows in heel het archief dat is opgenomen op 48-track analog tape) en misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik ook de beelden erbij heb gezien maar je ziet een band in erg goede vorm die bovendien ook enorm veel plezier heeft in het spelen.

Ik had er alles aan gedaan om de tracklist niet op voorhand te weten en wanneer er dan opeens geopend wordt met Eyes of the World (redelijk zeldzaam dat dat gebeurt), er zo'n 4x geteased wordt naar Dark Star (wat ze niet meer hadden gedaan sinds 1974!) en er dan wordt afgesloten met een heerlijke versie van The Weight.. Dan weet je gewoon dat het goed zit. Verder ook vooral een paar onverwachte nummers (ik had Saint of Circumstance en New Speedway Boogie nog nooit live gehoord) en natuurlijk de fan favorites als Truckin' en Sugar Magnolia. Toffe formatie ook met Bruce Hornsby (ik heb het al eerder gezegd maar het is echt een genot om effectief te kunnen zien hoe de mannen al jammend elkaar hoofdknikjes en knipoogjes geven of gewoon naar elkaar staan te lachen) maar ook Vince Welnick op keyboards.

Degene met veel centjes in de portefeuille kunnen ook gaan voor het Giants Stadium 1987, 1989, 1991 album. Zo'n 14 schijfjes met daarin de volledige shows van 12 juli 1987, 9 & 10 juli 1989 en 16 & 17 juni 1991. Dan heb je dus meteen deze Saint of Circumstance erbij. Het 'probleem' is dat je voor die box zo'n 150 dollar neerlegt en voor de losse Saint of Circumstance zo'n 30 dollar.. De keuze is aan jullie maar ik ben al erg blij met dit.

metalfist schreef:
Gisteren nog eens naar het concert gekeken omdat ze het online hebben gezwierd naar aanleiding van Shakedown Stream, maar een kleine correctie is op zijn plaats. Sowieso is het hierboven een typefout (het moest 1984 zijn) maar blijkbaar hebben ze het ook nog een aantal keer in 1989 en 1990 gespeeld.

avatar van harm1985
Misschien is het de leeftijd, maar in recente jaren kan ik de Gratfeul Dead van na het vertrek van Donna Jean en Keith steeds meer waarderen. Mijn eerste introductie met Brent Mydland was Dick's Picks Volume 5, en het contrast tussen het spel van Keith en de zang van Donna Jean en die van Mydland is enorm. Omdat ik zo verknocht was aan die twee heb ik alles vanaf 1979 jaren links laten liggen. Dat had overigens ook te maken met de wat sleetse stem van Jerry Garcia.

Inmiddels kan ik Crimson, White & Indigo (1989) en Spring 1990 al zeer waarderen, beiden met Brent en ook dit album (ongeveer een jaar na diens overlijden) heeft inmiddels zijn weg naar mijn playlsit gevonden. Niet alleen is de geluidskwaliteit erg goed, ook Jerry Garcia is goed bij stem. Niet onbelangrijk, gezien het feit dat hij de helf van de vocalen voor zijn rekening neemt. Sowieso kan ik alles vanaf 1987 waarderen, dat jaar kwamen ze immers ijzersterk terug met In The Dark. Het zwaartepunt ligt vanaf deze jaren ook wat meer bij hun latere albums, waar tussen 79 en 86 veel geleund werd op hun werk van midden jaren 70. Drums > Space kan ik niet altijd waarderen, maar dat is een package deal. Deze versie is oiverigens zeer goed te pruimen. Enige minpuntje is dat Box of Rain mist (let Phil sing!), gelukkig zingt hij een coupletje van The Weight.

Ook al zijn Vince Welnick en Bruce Hornsby niet onverdienstelijk als vervanger van Mydland, ze kunnen Jerry net iets minder goed ondersteunen, hetgeen op de lange termijn heeft geleid tot diens terugval en uiteindelijk zijn dood in 1995. Vanaf 1991 is de kwaliteit van de shows ook duidelijk wat wisselender, waar het tussen 1987 en 1990 eigenlijk bijna altijd raak was.

avatar van viking1
Vorige week gekocht op vinyl. Deze week uitvoerig beluisterd. En een heerlijk optreden van de grateful dead. Normaal ben ik meer liefhebber van de eind '60 en begin' 70 en '77 dead. Maar dit een prima concert uit 1991.
Heb nu uit diverse tijd periodes wat van the Grateful Dead op vinyl " Cornell 1977" grateful dead live in stanford' 88 staat niet op deze site " Dead Set '80.
En" shrine auditorium 11/10/67 staat ook niet op deze site. Begrijp gedeelte harm 1985 wel dat hij grateful dead "live" een betere vibe, flow vind op cd dan lp. Maar ik ga de laatste jaren voor vinyl. Vindt de vinyl beleving en geluid heerlijk. Oké je moet even de tijd er voor nemen (maar dan heb je ook wat haha) ondanks dat je om de gemiddeld 20 min omhoog moet en de plaat of omdraaien of nieuwe plaat op de platenspeler leggen. Dat hoort bij het plaatje draaien. Denk nostalgie en lekkere stereo hifi geluid. Mooie grote hoezen en mooie hoes covers en informatie. Maar ik dwaal af. Kom steeds meer in de grateful dead vibe. En verdiep me ook meer in de vele live albums. Dankzij de Grateful dead kenners en liefhebbers "harm 1985 en metslfist" daarvoor dank! Ze geven veel nuttige informatie bij de vele Grateful dead albums.
Maar dit live concert is top. Staat ook met beeld op you tube prachtig concert.
Kan harm 1985 en metalfist ook het concert shrine auditorium 1967 aanraden (weet niet of die ook los op cd is)
Las via Wikipedia dat het shrine auditorium concert opnames uitgebracht als onderdeel van de box 30 trips around the sun( 2015) maar als los concert zeer de moeite waard lekkere psychedelische bluesrock!
Wordt hier in farmsum rock city 't paas weekend grateful dead time!
En opzoek naar meer mooie live concerten van the dead....... En laat daar nu gelukkig keuze genoeg in zijn.

avatar van metalfist
Altijd fijn om nieuwe gezichten te zien bij Grateful Dead albums viking1! De Grateful Dead catalogus is inderdaad gigantisch groot en zo mondjesmaat wordt die hier op de site wel verder aangevuld, harm1985 heeft een tijd geleden een serieuze inhaalbeweging gedaan met de Dave's Picks reeks die nu volledig op de site staat.

Shrine Exposition Hall, Los Angeles, CA 11/10/1967 is inderdaad enkel maar op LP uitgebracht (althans toch volgens deaddisc, wat zowat mijn go to site is voor officiële releases) maar mag dus zeker op de site! Ziet er ook wel een fijne tracklist uit dus ik ga er binnenkort maar eens achteraan gaan. Jammer genoeg zijn er ook heel veel onofficiële releases (die soms wel erg degelijk zijn) die niet op de site mogen. Live In Stanford, CA '88 is er daar eentje van. Ik heb er al een aantal (en een deel die gewoon nooit zijn uitgebracht) besproken op Metalfist goes truckin’: een ode aan de Grateful Dead moest je interesse hebben wat een aantal van mijn favoriete shows zijn. Ik ben nog niet klaar met reviewen maar eventjes een kleine pauze wegens tijdsgebrek.

Check zeker ook Grateful Dead : Free Music : Free Audio : Free Download, Borrow and Streaming : Internet Archive voor meer Grateful Dead dan je ooit zal kunnen luisteren

avatar van viking1
Thanks metalfist voor de snelle reactie en info!
Zozo je hebt geen half werk betreft grateful dead gedaan..... Mijn eerdere redenering dat jij en harm 1985 groot fan en liefhebbers zijn van de grateful dead wordt bewaarheid. Mooie hobby muziek. En als je iets leuk vindt in dit geval Grateful dead wil je er ook veel van weten en opzoeken. Ik ben geen uitgesproken Grateful dead fan, maar vindt veel "live" albums van hun top. En op zijn tijd heerlijk om naar te luisteren je komt in een heerlijke flow. En jij en harm 1985 weten veel van grateful dead en schrijven leuke reviews. Waar ik als rory gallagher fan veel leuks uit haal en opzoek en beluister.
Ga de komende tijd eens rustig jou reviews van jou favorite shows lezen en opzoeken nogmaals bedankt. Wordt vervolgd!!!!