The Apartments - Live at l'Ubu (2019)

Australiƫ
Label: Talitres

1. On Every Corner (4:20)
  2. No Song, No Spell, No Madrigal (4:51)
  3. The House That We Once Lived (5:26)
  4. Looking for Another Town (4:12)
  5. Black Ribbons (4:26)
  6. Swap Places (5:14)
  7. Please, Don't Say Remember (3:28)
  8. Things You'll Keep (4:35)
  9. Sunset Hotel (3:34)
  10. The Goodbye Train (5:17)
  11. All You Wanted (4:22)
  12. Knowing You Were Loved (5:22)
  13. Everything Is Given to Be Taken Away (6:18)
avatar van Broem
Eindelijk een live album van deze Australische band rondom Peter Milton Walsh. Wie het magistrale The Apartments - No Song, No Spell, No Madrigal (2015) nog niet kent moet daar zeker werk van maken. Fantastische popliedjes uit de soms donkere ziel van deze artiest. Deze live opname is gemaakt tijdens de release van dat album in Europa en opgenomen in Rennes, Frankrijk. Een pareltje. Album is uitgegeven in dubbel vinyl in een beperkte oplage. Al gehoord Lura?

avatar van Lura
Nee, Broem, helaas alleen op vinyl, heb geen platenspeler, dus dat wordt moeilijk luisteren.

avatar van Lura
Op zaterdag 13 april verscheen in Frankrijk in een oplage van 1000 stuks op vinyl voor Record Store Day het album Live at L’Ubu van The Apartments. De Australische groep rondom frontman Peter Milton Walsh heeft daar sinds jaar en dag zijn meest trouwe fans. Walsh vernoemde de groep ooit naar een van zijn favoriete films, The Apartment van Billy Wilder.

In 2015 verscheen, na een onderbreking van achttien jaar, eindelijk een opvolger voor het album Apart. Bijna twee decennia had Walsh nodig om de vroegtijdige dood van zijn driejarige zoontje te verwerken. Het iconische album No Song, No Spell, No Madrigal, met de eveneens iconische hoes, is aan hem opgedragen.

De liedjes van dit album zijn ruim vertegenwoordigd op Live at L’Ubu. Ze staan op de eerste lp en vormen “the present”. De tweede lp, “the past”, vormt een mooie selectie uit eerdere albums. Walsh wordt omringd door ervaren muzikanten als Eliot Fish (bas en zang) en Natasha Penot (toetsen, zang en tamboerijn), met wie hij al lang samenwerkt.

Live maken liedjes als Swap Places nog meer indruk en geven me ook nu weer kippenvel. De tekst van dit liedje komt diep binnen, hij bezingt hier de onrechtvaardigheid dat zijn zoon op jeugdige leeftijd moest sterven en hij graag in zijn plaats was gegaan:

"If I could do your dying for you
You know I'd swap places
In a New York minute
The wooden box would
Have me in it"

De hoesfoto is trouwens een verwijzing naar dit liedje, die in New York gemaakt is. No Song, No Spell, No Madrigal werd ook in Nederland volop opgemerkt. Ook door Thomas van der Vliet, hij interviewde hem niet alleen voor 3voor12VPRO, maar bracht ook via zijn platenlabel Brandy Alexander Recordings het album in een speciale editie uit. Bovendien haalde hij Walsh naar Nederland voor een optreden.

Naast dit fraaie Live at L’Ubu is er nog meer goed nieuws te melden, volgend jaar gaat Walsh een spiksplinternieuw album uitbrengen. De release van Live at L’Ubu werd me trouwens onder de aandacht gebracht door muziekliefhebber Marc, waarvoor dank.