Nightwish - Decades: Live in Buenos Aires (2019)

Finland
Label: Nuclear Blast

1. Swanheart (2:49)
  2. End of All Hope (4:00)
  3. Wish I Had an Angel (4:19)
  4. 10th Man Down (5:28)
  5. Come Cover Me (5:48)
  6. Gethsemane (5:42)
  7. Élan (4:27)
  8. Sacrament of Wilderness (4:23)
  9. Deep Silent Complete (4:19)
  10. Dead Boy's Poem (6:50)
  11. Elvenjig (2:50)
  12. Elvenpath (5:54)
  13. I Want My Tears Back (5:25)
  14. Amaranth (4:41)
  15. The Carpenter (6:07)
  16. The Kinslayer (4:17)
  17. Devil & the Deep Dark Ocean (4:56)
  18. Nemo (4:54)
  19. Slaying the Dreamer (5:12)
  20. The Greatest Show on Earth (16:59)
  21. Ghost Love Score (11:55)
CorvisChristi (crew)
Voor mijn gevoel is het vorige live-album Vehicle of Spirit nog niet zo heel oud, krijgen we binnenkort wéér een live-album voorgeschoteld van Nightwish. Maar het begint nu een beetje vervelend te worden.
Begrijp me niet verkeerd, Nightwish is een briljante band, maar wordt het nu niet eens tijd voor het nieuwe studio-album?
Het zal ongetwijfeld allemaal wel weer voortreffelijk klinken, maar dat weten we ook al heel lang. Daarbij komt dat het live-album Nightwish - Showtime, Storytime (2013) nog steeds de vetste live-registratie van Nightwish tot nu toe is. Dan neigt deze Decades: Live in Buenos Aires toch op voorhand wat overbodig te worden...
Ach, uiteindelijk zal deze ook wel weer in de collectie komen, maar liever wacht ik dus op de langverwachte opvolger van Endless Forms Most Beautiful.

avatar van Edwynn
Nou overbodig qua setlist vind ik deze zeker niet. Bij Showtime klaagde ik over het negeren van het oude werk. Hier zie ik zowaar Sacrament Of Wilderness en Gethsemane van mijn favoriete Nightwishalbum Oceanborn de tracklist sieren en dan is daar ook nog Elvenpath en meer van die ouwe shit. Laat maar komen hoor.

avatar van jasper1991
Verder is een live-album een kwestie van opnemen en denk ik niet dat dit op gespannen voet staat met het schrijven van een nieuw studio-album, waar ze dan ook druk mee bezig zijn.

CorvisChristi (crew)
Tja qua tracklist is dit inderdaad interessant en het zal ook zoals het Nightwish betaamt weergaloos klinken. Ik maak ook alvast plek vrij voor deze release, echter loop ik nu even niet zo warm hiervoor. Misschien heeft het ook te maken met dat de vorige release, het compilatie-album Decades, ook qua inhoud voor fans niet al te bijster bijzonder was. Dan had ik het 20-jarig jubileum toch met een interessantere release gevierd, zoals met unieke extra's enzo. Dat viel wat tegen.
Dus mijn gevoel zegt nu meer van: laat dat nieuwe studio-album maar komen!!

CorvisChristi (crew)
"Devil & the Deep Dark Ocean" is alvast vrijgegeven en toegegeven: het klinkt waanzinnig!! Tja, het kan ook bijna niet anders. Nightwish met Floor is een allesomverwerpende, magische combi die met deze live-versie iets fantastisch doet. En de manier hoe Floor hier omgaat met de verschillende zanglijnen, petje af hoor!! Subliem is nog zacht uitgedrukt.
Nu begin ik zachtjesaan toch weer enthousiast te worden....

avatar van Edwynn
Ja, en wat leuk dat zo'n oudje ook eens in het zonnetje gezet wordt.

avatar van Jelle78
Ik had de vinylversie en het earbook vooruit besteld bij de nuclear blast store en vandaag heb ik ze al binnen gekregen. Dus nu staat de eerste cd op en het klinkt erg mooi moet ik zeggen! De foto’s die in het earbook staan zijn ook erg mooi. Een ideaal Sinterklaas/kerstcadeau dus. En ook een mooie opwarmer richting het nieuwe album.

avatar van Jelle78
Na een paar luisterbeurten kan ik bevestigen dat dit wederom een fantastisch live document is geworden van Nightwish. Ik was erbij in de Ziggo Dome vorig jaar en tijdens het luisteren wordt ik weer helemaal teruggevoerd naar dat concert. Swanheart als eerste nummer alleen door Troy laten uitvoeren vind ik werkelijk een fantastische keuze. Hoewel ik het nog mooier had gevonden als tegen het einde Floor er al bij was gekomen en nog een zinnetje had gezongen.
De rest van de setlist bevat zo’n beetje de beste nummers van alle albums, zonder uitzondering in prachtige uitvoeringen. Het enige wat je op de setlist zou kunnen aanmerken is dat de Anette periode er met twee nummers wat karig vanaf komt.

Ben je op zoek naar een greatest hits van Nightwish, dan is deze liveplaat een veel betere keuze dan de decades verzamelaar. Al was het alleen maar omdat je hier een hele plaat lang mag genieten van Floor. Noem me chauvinistisch, maar ik vind Floor de beste vocalist die Nightwish ooit heeft gehad. Zij combineert het beste van Tarja en Anette in één en heeft een persoonlijkheid en charisma die haar voorgangers totaal doet verbleken. Deze plaat is wederom een bewijs van haar kunnen.

Helaas ben ik wel enigszins teleurgesteld over de beelden. Het heeft er alle schijn van dat er geen cameramensen op het podium hebben gestaan. Hierdoor zijn alle beelden van bandleden van onderaf geschoten door cameramensen die voor het podium stonden of door camera’s die achterin de zaal stonden. Hierdoor mis je de close-ups van de bandleden op ooghoogte en wordt het geheel een beetje afstandelijk.
Om positief te eindigen (want dat verdient deze plaat), het geluid is wel erg mooi. Het klinkt erg helder en alle instrumenten zijn goed hoorbaar.

avatar van Gerards Dream
Prachtig live album van de dame en de heren. Heb heerlijk genoten van mooie doordachte songs die voorzien zijn van een mooie opbouw en de stem van Floor Jansen is er één om door een ringetje te halen. Ben dus erg onder de indruk van al het moois wat mijn trommelvliezen hebben bereikt.

avatar van Rinus
Wel een zeer goed live album van Nightwish. Je hoort dat de band als een zeer fijn lopende motor de nummers speelt. Onze Floor zingt zich hoorbaar moeiteloos door het gehele reportoire heen. Ook de zang van Marko is er door de jaren heen steeds beter geworden en de samenzang is erg goed. De set nummers is heel goed gekozen en loopt door zowat de gehele carriere van de band heen. Productioneel staat het als een huis. En dat zonder het geluid dichtgesmeerd is. Luistert dus erg fijn zonder vermoeiend te worden.

avatar van MusicFreak
Floor klinkt alsof ze er zin in heeft. Vol energie wat goed samen gaat met de muziek.