The Bad Plus - Activate Infinity (2019)

Jazz
Label: Edition

1. Avail (3:15)
  2. Slow Reactors (5:51)
  3. Thrift Store Jewelry (4:47)
  4. The Red Door (4:02)
  5. Looking in Your Eyes (3:58)
  6. Dovetail Nicely (5:07)
  7. Undersea Reflection (3:00)
  8. Love Is the Answer (7:34)
avatar van Mssr Renard
Een lekker kort avontuurlijk en erg melodieus plaatje. De nieuwe pianist (Orrin Evans) kan er wel wat van. In 2017 was pianist Ethan Iverson uit de band gestapt.

De vorige plaat (Never Stop II) was alleen verkrijgbaar bij concerten, maar deze nieuwe plaat is gewoon weer bij een label uitgekomen.
Wat dat betreft is dit dus de eerste plaat die wereldwijd te beluisteren is, met de nieuwe pianist.

De progressieve jazzrock van de voorgaande platen is wat minder aanwezig en het zijn voornamelijk wat meer luisterliedjes geworden. Het meest experimentele nummer is wel Dovetail Nicely met zijn polyritmische benadering. Erg gaaf.

Over de hele linie is het een fijne plaat, maar zal niet erg bekend worden omdat het experimentele van de band niet echt meer aanwezig is.

Leuke recensie. Heb ook een paar cd's van deze band, af en toe behoorlijk maf en dan weer heel melodieus.

avatar van spoon
Zo!! Dat is er behoorlijk op vooruit gegaan. Ik ben nooit een fan geweest van de wat gladde jazz(rock) van The Bad Plus, maar naar aanleiding van lovende recensies de nieuwste worp toch weer eens een kans gegeven.

Lekker makkelijk in het gehoor klinkende jazz zoals we dat al gewend zijn van The Bad Plus, maar nu met meer leven in de brouwerij. Het rock/pop element is nog steeds flink aanwezig, maar er is meer ehh.. jazz toegevoegd. Het swingt zowaar!!

Het lijkt er op dat de nieuwe pianist de band een 2e leven heeft gegeven.